Gemeente Amsterdam
Geen exploitatierisico Clipper meer voor Amsterdam
In ruil voor de overdracht van een deel van het eigendom, draagt de
gemeente Amsterdam geen exploitatierisico meer voor de Clipper Stad
Amsterdam. De gemeenteraad is vanmiddag akkoord gegaan met de door
wethouder Hooijmaijers (Economische Zaken) voorgestelde
structuurwijziging.
In 1997 is de gemeente een samenwerkingsovereenkomst aangegaan met
Randstad voor de bouw en ingebruikneming van de Clipper. Dit was een
100% gemeentelijke besloten vennootschap.
De structuurwijziging betekent niet alleen dat de gemeente geen enkel
exploitatierisico meer draagt, maar ook dat de eigendomsverhoudingen
zijn aangepast. De huidige Vennootschap Onder Firma (VOF) wordt
ontbonden en vervangen door een nieuwe waarin het eigendom van het
schip de enige activiteit is. De gemeente zal 32,6% van deze VOF
bezitten, corresponderend met het door de gemeente Amsterdam
ingebrachte kapitaal (6,81 miljoen Euro), gedeeld door de getaxeerde
waarde van het schip (20,87 miljoen Euro).
Vanaf 1 januari 2001 zal Randstad Beheer alle exploitatierisico's
lopen. Voor de periode tot 1 januari 2001 wordt het exploitatieverlies
van 0,2 miljoen Euro door beide partijen gezamenlijk gedragen.
Randstad zal ook alle investeringen en kosten voor groot onderhoud
voor zijn rekening nemen. Afgesproken is dat op zijn vroegst over vijf
jaar de exploitatieperspectieven opnieuw kunnen worden bezien.
Tot slot is vastgelegd dat de thuishaven en de naam van het schip niet
veranderen en dat het schip beschikbaar blijft voor Sail en voor
andere promotionele activiteiten van de gemeente Amsterdam. Zo heeft
de gemeente Amsterdam de Clipper tijdens de internationale
vastgoedbeurs in Cannes, de MIPIM, vorige maand gebruikt voor
presentaties en ontvangsten. De aanwezigheid van het historische schip
heeft zeker bijgedragen aan de succesvolle aanwezigheid en presentatie
van de gemeente Amsterdam op deze toonaangevende beurs.
Marleen Nieuwenhuis
© gemeente Amsterdam - 28-03-2002