Gemeente Helden

Grootschalige enquête gemeente 'Hoe ervaart de burger de gemeentelijke communicatie van de gemeente Helden?'
De gemeente Helden wil op een gestructureerde manier de kwaliteit van haar communicatie naar de burgers verder ontwikkelen. Om te achterhalen hoe de inwoners de huidige manier van communiceren ervaren, wordt een grootschalige enquête ingezet onder de inwoners van de gemeente. Door het onderzoek een periodiek karakter te geven, kan Helden op een systematische manier haar eigen kwaliteit verder ontwikkelen.
Voor het uitvoeren van de grootschalige enquête en het onder de loep nemen van de gemeentelijke communicatie naar de inwoners, heeft de gemeente Helden twee afstuderende communicatiedeskundigen aangesteld van de Fontys Hogeschool Communicatie in Eindhoven. Zij zullen één dezer dagen circa 1.200 inwoners een enquête toesturen met het verzoek deze in te vullen en naar de gemeente terug te sturen. Om de deelnemers aan de enquête een stimulans te bieden en te danken voor hun deelname, worden onder alle inzendingen een drietal VVV-bonnen verloot ter waarde van 25. 'De burger staat centraal binnen dit onderzoek', vertelt Jolanda van Bergen, die samen met Nicole Matheij het onderzoek uitvoert. 'We hebben de enquête opgesteld in samenspraak met een aantal inwoners van de gemeente. Dit om te zorgen dat we vragen naar zaken die de inwoner écht belangrijk vindt. Door het uitvoeren van de enquête krijgt de gemeente een beeld van de manier waarop u, als burger, de gemeentelijke communicatie ervaart. Met andere woorden: vindt u dat de gemeente Helden voldoende, goed en op de juiste manier communiceert? Dat is de insteek van het grootschalige onderzoek dat volgende week van start gaat. Door de gegevens van het huidige onderzoek en het in de toekomst periodiek herhalen van dit onderzoek, worden wensen en meningen van u, als inwoner van de gemeente Helden, op een systematische manier verzameld. We krijgen vanuit de gemeente alle medewerking om het onderzoek zo goed mogelijk uit te voeren en de aanbevelingen die uit het onderzoek naar voren komen, zodanig te presenteren dat ze daadwerkelijk een toegevoegde waarde bieden aan de beleidsvorming', aldus Nicole. 'Het belang van de enquête is groot, omdat het gaat over een onderwerp dat de inwoners rechtstreeks aangaat. Door de verkregen informatie kunnen verbeterprogrammas in de communicatie worden opgesteld. Het is dus in ieders belang om deel te nemen.' Krijgt u geen enquête thuis gestuurd en wilt u uw mening toch graag laten horen, dan kunt u de enquête vanaf 9 april downloaden via www.helden.nl en zonder portokosten opsturen naar: Gemeente Helden, t.a.v. Communicatie, Antwoordnummer 35011, 5960 VJ, Panningen. Bellen kan ook, naar (077) 306 66 01. U krijgt dan een exemplaar van de enquête thuis gestuurd. De uitkomsten van de enquête worden, evenals de winnaars van de VVV-bonnen, over een aantal weken gepresenteerd op de gemeentelijke website en in weekblad Midden-Limburg.


-