Gemeente Helden
Grootschalige enquête gemeente
'Hoe ervaart de burger de gemeentelijke communicatie van de gemeente
Helden?'
De gemeente Helden wil op een gestructureerde manier de kwaliteit van
haar communicatie naar de burgers verder ontwikkelen. Om te
achterhalen hoe de inwoners de huidige manier van communiceren
ervaren, wordt een grootschalige enquête ingezet onder de inwoners van
de gemeente. Door het onderzoek een periodiek karakter te geven, kan
Helden op een systematische manier haar eigen kwaliteit verder
ontwikkelen.
Voor het uitvoeren van de grootschalige enquête en het onder de loep
nemen van de gemeentelijke communicatie naar de inwoners, heeft de
gemeente Helden twee afstuderende communicatiedeskundigen aangesteld
van de Fontys Hogeschool Communicatie in Eindhoven. Zij zullen één
dezer dagen circa 1.200 inwoners een enquête toesturen met het verzoek
deze in te vullen en naar de gemeente terug te sturen. Om de
deelnemers aan de enquête een stimulans te bieden en te danken voor
hun deelname, worden onder alle inzendingen een drietal VVV-bonnen
verloot ter waarde van 25.
'De burger staat centraal binnen dit onderzoek', vertelt Jolanda van
Bergen, die samen met Nicole Matheij het onderzoek uitvoert. 'We
hebben de enquête opgesteld in samenspraak met een aantal inwoners van
de gemeente. Dit om te zorgen dat we vragen naar zaken die de inwoner
écht belangrijk vindt. Door het uitvoeren van de enquête krijgt de
gemeente een beeld van de manier waarop u, als burger, de
gemeentelijke communicatie ervaart. Met andere woorden: vindt u dat de
gemeente Helden voldoende, goed en op de juiste manier communiceert?
Dat is de insteek van het grootschalige onderzoek dat volgende week
van start gaat. Door de gegevens van het huidige onderzoek en het in
de toekomst periodiek herhalen van dit onderzoek, worden wensen en
meningen van u, als inwoner van de gemeente Helden, op een
systematische manier verzameld.
We krijgen vanuit de gemeente alle medewerking om het onderzoek zo
goed mogelijk uit te voeren en de aanbevelingen die uit het onderzoek
naar voren komen, zodanig te presenteren dat ze daadwerkelijk een
toegevoegde waarde bieden aan de beleidsvorming', aldus Nicole. 'Het
belang van de enquête is groot, omdat het gaat over een onderwerp dat
de inwoners rechtstreeks aangaat. Door de verkregen informatie kunnen
verbeterprogrammas in de communicatie worden opgesteld. Het is dus in
ieders belang om deel te nemen.'
Krijgt u geen enquête thuis gestuurd en wilt u uw mening toch graag
laten horen, dan kunt u de enquête vanaf 9 april downloaden via
www.helden.nl en zonder portokosten opsturen naar: Gemeente Helden,
t.a.v. Communicatie, Antwoordnummer 35011, 5960 VJ, Panningen.
Bellen kan ook, naar (077) 306 66 01. U krijgt dan een exemplaar van
de enquête thuis gestuurd.
De uitkomsten van de enquête worden, evenals de winnaars van de
VVV-bonnen, over een aantal weken gepresenteerd op de gemeentelijke
website en in weekblad Midden-Limburg.
-