OPTA
Persbericht OPTA:
Den Haag 28 maart 2002 Het bellen van een vaste telefoonaansluiting
naar een mobiele telefoon wordt goedkoper. Dit is het gevolg van de
beleidsregels die OPTA gisteravond heeft vastgesteld. Deze regels
zullen door OPTA worden toegepast bij geschillen tussen mobiele
aanbieders.
Het bellen van een vaste aansluiting naar een mobiele telefoon is veel
duurder dan van mobiel naar vast. OPTA maakt hier een einde aan door
de zogenaamde terminating tarieven te verlagen. Dit zijn de tarieven
die een mobiele operator aan andere aanbieders in rekening brengt voor
het afhandelen van een gesprek naar zijn abonnees. Elke mobiele
aanbieder bepaalt nu nog zelf hoe hoog zijn terminating tarieven zijn
en wordt daarbij niet door de tucht van concurrentie beperkt. Dit
heeft ertoe geleid dat de huidige terminating tarieven van alle
mobiele aanbieders in Nederland aanzienlijk boven het niveau van de
best presterende landen in Europa ligt.
Per 1 mei 2002 eerste verlaging
OPTA is van mening dat een geleidelijke aanpassing van de markt aan
het beoogde tariefniveau te verkiezen is boven een directe en
volledige verlaging van het tariefniveau. De beleidsregels bieden een
overgangsperiode van acht maanden, waarbij de tarieven per 1 mei en 1
december 2002 in twee stappen wordt verlaagd. Op die manier hebben de
mobiele aanbieders voldoende gelegenheid om hun bedrijfsvoering aan de
nieuwe tarieven aan te passen.
De tarieven worden als volgt verlaagd:
Daling terminating tarief in de tijd
KPN Mobile, Vodafone
Huidig gemiddeld tarief 18,39
1 mei 2002 (max)15,48
1 december 2002 (max)12,57
Ben, Dutchtone, Telfort
Huidig gemiddeld tarief 20,07
1 mei 2002 (max) 18,11
1 december 2002 (max) 16,14
Bedragen in -centen per minuut bellen
KPN Mobile en Vodafone hebben in het verleden - voor het verkrijgen
van hun frequenties minder kosten hoeven maken dan Dutchtone, Telfort
en Ben. Bovendien hebben KPN Mobile en Vodafone een
voorsprong van enkele jaren met het uitrollen van hun netwerken. Mede
door deze voorsprong en als gevolg van een groter klantenbestand (dat
tot schaalvoordelen leidt), kunnen de kosten per minuut voor KPN
Mobile en Vodafone lager zijn dan voor de overige mobiele aanbieders.
OPTA acht het daarom redelijk om bij de bepaling van een maximaal
redelijk terminating tarief vooralsnog een onderscheid te maken naar
uitgangspositie van de mobiele aanbieders.
OPTA is voornemens om in 2003 het terminating tarief verder te
verlagen naar een kostengeoriƫnteerd niveau.
__
De beleidsregels De regulering van mobiele terminating tarieven worden
gepubliceerd op de internetsite www.OPTA.nl