Ingezonden persbericht
tutorial over de grafische pendant van XML, Scalable Vector Graphics
Persuitnodiging Tutorial SVG
Den Haag, 28 maart 2002
W3C NL en ISOC.nl organiseren op donderdagmiddag 28 maart 2002 een
tutorial over de grafische pendant van XML, Scalable Vector Graphics.
Spreker zal zijn Ivan Herman, internationaal hoofd van de W3C Kantoren
en expert op het gebied van Scalable Vector Graphics. Deze tutorial
maakt deel uit van een serie kennisbijeenkomsten in het kader van het
samenwerkingsverband tussen W3C NL en ISOC.nl, die tot doel hebben om
zonder winstoogmerk kwalitatief hoogwaardige kennis over nieuw
ontwikkelde technologie en toepassingen te verspreiden in Nederland.
Toonaangevende specialisten uit binnen- en buitenland brengen u
up-to-date bij de belangrijkste issues en ontwikkelingen op webgebied.
WAAROM SVG
Tot voor kort werd het toevoegen van een schema of tekening aan een
webpagina gedaan door de tekening als een plaatje (GIF, PNG, JPEG of
een ander formaat) op te slaan en in de webpagina in te voegen met het
element. De nadelen hiervan zijn duidelijk:
* Vaste beeldgrootte:
het formaat van een plaatje is gedefinieerd door de breedte en
hoogte van het plaatje in pixels, en het aantal bits dat ieder pixel
in het plaatje in beslag neemt
* Vaste resolutie:
zodra de afbeelding is gedefinieerd in een bepaalde resolutie (ofwel
met een bepaald oplossend vermogen), is dat de enige beschikbare
vorm
* Binair formaat:
Beeldformaten slaan afbeeldingsgegevens op in een binair formaat,
wat het moeilijker maakt om rijke metadata (ten behoeve van
bijvoorbeeld zoekmachines) over het beeld mee op te slaan
* Minimale animatiemogelijkheden: het GIF formaat laat weliswaar toe
dat verschillende images in een file worden opgeslagen, ("animated
gifs"), maar iedere afbeelding is uiteindelijk statisch.
* Geen directe hyperlinks:
webpagina's hangen met hyperlinks aan elkaar. Om dat te doen met
afbeeldingen betekent werken met 'image maps' in het HTML-document
waarin de afbeelding is opgenomen (dubbel werk dus).
* Slecht customizable: het is moeilijk om on the fly images te genereren
die op maat gesneden zijn voor de individuele bezoeker.
Scalable Vector Graphics, of kortweg SVG, vormt de oplossing voor bovenstaande problemen. In deze XML-technologie die binnen het World Wide Web Consortium is ontwikkeld voor het overbrengen van tweedimensionale schematische afbeeldingen is de resolutie onbeperkt hoog en is de bestandsgrootte veel directer afhankelijk van de inhoud van de afbeelding (en dus makkelijker te optimaliseren). Inzoomen op een SVG-afbeelding laat dus steeds meer details vrijkomen, al naar
Deze tutorial behandeld de belangrijkste aspecten van SVG:
* SVG tekenelementen
* Coordinaten en rendering
* Groeperen
* Vullen
* Stroking
* Tekst
* Animatie
* Linken en sjablonen
* Interactie
*** OVER DE SPREKER
Dr. Ivan Herman is lid van het exclusieve internationale W3C-team
(Communications Area), en is hoofd van de internationale kantoren van
W3C. Ivan voltooide zijn wiskunde-opleiding aan de universiteit van
Budapest in Hongarije in 1979. Na een kort studieverblijf aan de
Universite Paris VI werkte hij zes jaar bij een Hongaars
researchinstituut op informatica-gebied (SZTAKI). Aansluitend werkte
hij drie jaar voor een softwarefirma in Munchen, voordat hij terecht
kwam bij het Centrum voor Wiskunde en Informatica in Amsterdam. Hij
promoveerde in de informatica in 1990 aan de universiteit van Leiden.
Hoewel hij in zeer veel verschillende gebieden actief is geweest
(gedistribueerd en dataflow computing, taalontwerp,
systeemprogrammering), heeft hij het belangrijkste deel van zijn werk
gewijd aan computer graphics en visualisering. Hij nam daarbij deel
aan diverse gerelateerd ISO-standaardisatieactiviteiten. Sinds 1985 is
hij actief binnen de Eurographics Association, en hij is nu
vice-voorzitter van deze organisatie. Hij was de co-chair van de 9th
World Wide Web Conference, in Amsterdam, in mei 2000.
LOKATIE EN INSCHRIJVING
De SVG-tutorial zal worden gegeven op donderdagmiddag 28 maart 2002
van 14.00 uur - 17.00 uur (ontvangst vanaf 13.30 uur) in de nieuwe
S-zaal van de Koninklijke Bibliotheek in Den Haag (routebeschrijving).
Na afloop is er tijdens een borrel gelegenheid om met de spreker en
andere deelnemers van gedachten te wisselen over de toepassingen en
het gebruik van SVG in de nabije toekomst binnen uw eigen vakgebied of
organisatie.
Als je aanwezig wilt zijn op deze bijzonder leerzame SVG Tutorial kun
je je aanmelden door een email te sturen naar mirjam@staff.isoc.nl met
als titel "aanmelding SVG Tutorial". Er is slechts een beperkt aantal
plaatsen beschikbaar. Voor vertegenwoordigers van de pers is deelname
gratis, mits vooraf aangemeld. De kosten voor de masterclass voor overige
deelnemers bedragen 100 Euro (W3C - en ISOC-leden krijgen 50% korting).
Indien u achtergrondinformatie over SVG, Ivan Herman, ISOC of W3C wilt hebben, kunt u contact opnemen met Michiel Leenaars (michiel@staff.isoc.nl) of Annette Kik (kik@w3.org).
NUTTIGE LINKS
* Overview SVG bij W3C
http://www.w3.org/Graphics/SVG/Overview.htm8
* Overzicht publicaties en activiteiten dr. Herman
http://dbs.cwi.nl:8080/cwwwi/owa/cwwwi.print_people?ID=485
* ISOC website
http://isoc.nl/activ/2002-Masterclass-SVG.htm
* Accessibility.nl
http://www.accessibility.nl/informatie/art-scalable.html
Internet Society Nederland
De vereniging voor internetminded professionals,
beleidsmakers en doordenkers in Nederland. Wordt lid
op http://isoc.nl/lidmaatschap/index.htm!