Gemeente Hoogezand-Sappemeer
persberichten
(terug)
Hoogezand, 27 maart 2002 Persbericht 2002/37
Geld beschikbaar voor pilot stillere goederentreinen
Het Ministerie van Verkeer en Waterstaat stelt financiële middelen
beschikbaar voor het uitvoeren van een pilot met stillere
goederentreinen. De gemeente Hoogezand-Sappemeer, de provincie
Groningen, het Rail Service Centrum Groningen en de railvervoerder
ACTS hebben een haalbaarheidsstudie naar het aanpassen van de
ACTS-treinen laten verrichten en een projectplan ingediend bij het
Ministerie. De geluidsbeperkende maatregelen voor de wagons bestaan
uit het aanbrengen van schijfremmen en wieldempers. Na een jaar komen
daar nog zogenoemde wielschorten bij.
Inmiddels heeft ACTS, de railvervoerder van het Rail Service Centrum
Groningen, aanvullende eisen aan de pilot gesteld. Deze aanvullende
eisen zouden tot risico's voor het project leiden. Het Ministerie
vraagt daarom Railion, de vervoerder van NedMag Industries in Veendam,
mee te willen werken aan deze pilot. De lading van deze goederenwagons
bestaat hoofdzakelijk uit kalkmagnesium. Deze verbinding heet de
Dolomiet-shuttle. Railion heeft in principe positief gereageerd op het
verzoek tot deelname. Verder heeft het Ministerie laten weten
aanvullende innovatieve maatregelen te willen nemen aan het spoor.
Gevolgen
Railion heeft 26 wagons die mee kunnen doen in de pilot, in plaats van
de 49 van ACTS. Ook de frequentie van de Railion-pendel ligt lager,
namelijk op drie keer per week in de avond en nacht in plaats van elke
werkdag. Naast de pilot is de aanbeveling gedaan een proefbaanvak van
ongeveer 1 kilometer lengte tussen de stations Hoogezand-Sappemeer en
Sappemeer-Oost vervroegd aan te passen zodat daardoor geluidreductie
optreedt. Door het lagere aantal wagons van Railion ontstaan
mogelijkheden om het proefbaanvak te verlengen.
(top)