ChristenUnie


ChristenUnie wil voormalige spoorlijn weer in gebruik nemen Woensdag 27 Maart 2002 - 15:40

Lightrail Amersfoort-Veenendaal

De ChristenUnie ziet mogelijkheden voor lightrail op buiten gebruik gestelde spoorlijnen. Tijdens de behandeling van de Spoorwegwet in de Tweede Kamer heeft woordvoerder Stellingwerf hiervoor aandacht gevraagd. Dick Stellingwerf: We moeten zuinig zijn op nog aanwezige, maar buiten gebruik gestelde spoorlijnen. Er zijn nog vele trajecten waar de rails nog ligt maar waar geen treinen meer rijden. De ChristenUnie denkt daarbij onder andere aan de (voormalige) spoorlijn tussen Amersfoort en Veenendaal, de zogeheten Ponlijn. Een lightrailverbinding kan hier een goed alternatief vormen voor de auto, aldus Stellingwerf.

De verantwoordelijkheid voor veel regionale spoorlijnen komt steeds meer bij de provincie te liggen. Een gevaar hierbij is dat op deze lijnen treinen uit kostenoverwegingen worden vervangen door bussen. Dick Stellingwerf: Deze verbussing van het spoor moeten we voorkomen. De ChristenUnie meent dat er juist meer aandacht moet komen voor spoorlijnen die niet meer in gebruik zijn maar waarvan nog wel het hele tracé aanwezig is.

Stellingwerf denkt onder andere aan de lijnen Waalwijk-Den Bosch, Haarlem-IJmuiden en in het noorden de lijn Veendam-Stadskanaal. In de Utrechtse en Gelderse vallei ziet de ChristenUnie mogelijkheden om een soort lightrailnet te ontwikkelen waarbij de spoorlijn tussen Amersfoort en Veenendaal via de bestaande lijnen wordt verbonden met de Kippelijn, het traject Amersfoort-Ede-Wageningen. De provinciale wegen op de lijn Amersfoort-Veenendaal kennen elke ochtend- en avondspits een forse hoeveelheid woon-werkverkeer. Een lightrailverbinding zou hier een goede oplossing tegen filevorming kunnen zijn.
De ChristenUnie heeft vandaag, bij de behandeling van de Spoorwegwet, minister Netelenbos deze mogelijkheden voorgelegd en wil dat er een haalbaarheidsonderzoek wordt gedaan naar deze optie.
---