ChristenUnie
ChristenUnie wil voormalige spoorlijn weer in gebruik nemen Woensdag
27 Maart 2002 - 15:40
Lightrail Amersfoort-Veenendaal
De ChristenUnie ziet mogelijkheden voor lightrail op buiten gebruik
gestelde spoorlijnen. Tijdens de behandeling van de Spoorwegwet in de
Tweede Kamer heeft woordvoerder Stellingwerf hiervoor aandacht
gevraagd. Dick Stellingwerf: We moeten zuinig zijn op nog aanwezige,
maar buiten gebruik gestelde spoorlijnen. Er zijn nog vele trajecten
waar de rails nog ligt maar waar geen treinen meer rijden. De
ChristenUnie denkt daarbij onder andere aan de (voormalige) spoorlijn
tussen Amersfoort en Veenendaal, de zogeheten Ponlijn. Een
lightrailverbinding kan hier een goed alternatief vormen voor de auto,
aldus Stellingwerf.
De verantwoordelijkheid voor veel regionale spoorlijnen komt steeds
meer bij de provincie te liggen. Een gevaar hierbij is dat op deze
lijnen treinen uit kostenoverwegingen worden vervangen door bussen.
Dick Stellingwerf: Deze verbussing van het spoor moeten we voorkomen.
De ChristenUnie meent dat er juist meer aandacht moet komen voor
spoorlijnen die niet meer in gebruik zijn maar waarvan nog wel het
hele tracé aanwezig is.
Stellingwerf denkt onder andere aan de lijnen Waalwijk-Den Bosch,
Haarlem-IJmuiden en in het noorden de lijn Veendam-Stadskanaal. In de
Utrechtse en Gelderse vallei ziet de ChristenUnie mogelijkheden om een
soort lightrailnet te ontwikkelen waarbij de spoorlijn tussen
Amersfoort en Veenendaal via de bestaande lijnen wordt verbonden met
de Kippelijn, het traject Amersfoort-Ede-Wageningen.
De provinciale wegen op de lijn Amersfoort-Veenendaal kennen elke
ochtend- en avondspits een forse hoeveelheid woon-werkverkeer. Een
lightrailverbinding zou hier een goede oplossing tegen filevorming
kunnen zijn.
De ChristenUnie heeft vandaag, bij de behandeling van de Spoorwegwet,
minister Netelenbos deze mogelijkheden voorgelegd en wil dat er een
haalbaarheidsonderzoek wordt gedaan naar deze optie.
---