Gemeente Waalre
27-03-2002: verzoek college van B&W aan minister van V&W: 'Heroverweeg
aanleg busbaan N69'.
---
VERZOEK COLLEGE VAN B&W AAN MINISTER VAN V&W:
HEROVERWEEG AANLEG BUSBAAN N69
Waalre, 27 maart 2002 - Het college van Burgemeester en Wethouders van
Waalre heeft de Minister van Verkeer & Waterstaat schriftelijk
verzocht om de aanleg, en in ieder geval het moment van aanleg, van de
vrije busbaan op de Valkenswaardseweg (N69) tussen de Kon. Julianalaan
en de Lissevenlaan in heroverweging te nemen. Het college van B&W is
van mening, dat de aanlegkosten van de busbaan niet in verhouding
staan tot de baten ervan.
Het college wijst de Minister in zijn verzoek op momenteel in
voorbereiding zijnde verkeersalternatieven, waarvan de gevolgen nog
niet zijn ingemeten, maar die op het weggedeelte waarlangs de busbaan
is gepland positieve verkeerseffecten zullen hebben. De optelsom van
deze voorgenomen maatregelen én de scheve kosten/batenverhouding van
de busbaan, vormen voor B&W aanleiding om de Minister te vragen de
daadwerkelijke uitvoering, dan wel het uitvoeringstijdstip ervan, te
heroverwegen.
Scheve kosten/batenverhouding
De start van de aanleg van de vrije busbaan in Aalst staat gepland
voor juni 2002. Deze busbaan dient een bijdrage te leveren aan
verbetering van de doorstroming, regelmaat en stiptheid van het
openbaar vervoer op het traject Valkenswaard - Waalre (kerkdorp Aalst)
- Eindhoven. Echter, B&W vinden de nettoverdienste van de busbaan, te
weten twee minuten tijdwinst, niet in verhouding staan tot de
aanlegkosten ervan (circa 3,3 miljoen gulden/circa 1,5 miljoen euro).
Temeer omdat de busbaan slechts nut heeft gedurende een korte periode
per werkdag (periode 07.30-08.30 uur) in één rijrichting (zuid-noord).
Tijdens dit kneluur zouden drie bussen gebruikmaken van de busbaan.
Verkeersalternatieven
In zijn verzoek wijst het college de Minister op het binnenkort in de
kom van Aalst in te voeren Vecomsysteem (beïnvloeding van
verkeersregelinstallaties door de bus). Het exacte effect van Vecom op
de doorstroming is nog niet bekend. Echter, deze relatief eenvoudige
en weinig infrastructurele maatregelen vergende maatregel zal ook op
het weggedeelte waarlangs de busbaan is gepland positieve effecten
hebben en daarmee een deel van de hoge busbaaninvestering, in ieder
geval voorlopig, overbodig maken.
Daarnaast wijst het college de Minister in zijn verzoek op het overleg
dat momenteel gaande is tussen de gemeenten Valkenswaard, Bergeijk,
Veldhoven en Waalre, het SRE en de Provincie Noord-Brabant. Dit
overleg is gericht op het op relatief korte termijn realiseren een
westelijke rondweg (Keersopperdreef). Deze weg zal leiden tot
vermindering van het verkeersaanbod op de N69, hetgeen de doorstroming
van het openbaar vervoer zal bevorderen, ook gedurende het kneluur.
Dringend appèl
Tegen deze achtergronden is het college van B&W van mening dat, nu het
nog kan, de uitvoering dan wel het uitvoeringstijdstip van de busbaan
moet worden heroverwogen. Het college acht de aanlegkosten te hoog om
de opbrengst te kunnen rechtvaardigen. Alternatieve
verkeersmaatregelen zijn in voorbereiding. Uitgaand van de
omstandigheid dat eenmaal gedane uitgaven niet meer kunnen worden
teruggedraaid, doet het college een dringend beroep op de Minister om
tot deze heroverweging over te gaan.