Gemeente Breda

27-03-2002

Verbetering interne organisatie onderwijshuisvesting Breda

De gemeente Breda komt na een intern onderzoek met aanbevelingen om de ingewikkelde materie van de onderwijshuisvesting in Breda goed aan te kunnen pakken. In 2001 gaf het college van burgemeester en wethouders een interne werkgroep de opdracht om de problematiek op het terrein van onderwijshuisvesting te analyseren en met conclusies en aanbevelingen te komen. De werkgroep heeft het rapport deze week aan het college aangeboden. Het bevat aanbevelingen over de organisatie, de beleidsvoorbereiding, communicatie en de financiering van onderwijshuisvesting. Het college biedt het rapport aan de programmaonderhandelaars aan om het te betrekken bij de vorming van een nieuw college.

Huidige situatie
De werkgroep constateert dat er op dit moment onvoldoende inzicht bestaat in de bestaande situatie. De bouwkundige wensen op het gebied van onderwijshuisvesting zijn onlangs geïnventariseerd: voor optimaal en modern onderwijs is in de komende jaren bijna 119.000.000 euro nodig. De effecten van onderwijskundige ontwikkelingen, klassenverkleining, multifunctionaliteit en Brede School en de invloed van andere beleidsvelden zijn hierin opgenomen. De effecten van sturingsmaatregelen moeten er echter nog in worden verwerkt tot een doordachte beleidsvisie.

Aanbevelingen
Deze conclusie brengt de werkgroep tot een aantal aanbevelingen. De werkgroep vindt het noodzakelijk dat er een integraal 4-jarenhuisvestingsplan wordt opgesteld. Dat plan moet gebaseerd zijn op de huidige huisvestingssituatie, sturingsmaatregelen en de regelgeving van de rijksoverheid (op het gebied van klassenverkleining, Brede School, ICT-onderwijs, ARBO en brandveiligheid). Daarnaast moet gekeken worden naar de mogelijkheid tot multifunctioneel gebruik van accommodaties.

Het verdient ook aanbeveling om schoolbesturen in een vroeg stadium te betrekken bij totstandkoming van een onderwijshuisvestingsplan. De gemeente moet daar als regisseur pro-actief sturing aan geven. Een gestructureerde communicatie kan daar een bijdrage aan leveren. Evenals een compacte interne organisatie met korte lijnen, waarbinnen een helder aanspreekpunt wordt opgericht voor externe partners, schoolbesturen en directies.

De werkgroep doet ook aanbevelingen op het gebied van financiering. De basis hiervoor moet het op te stellen 4-jarenhuisvestingsplan zijn. Gestreefd wordt naar een gezond financieel meerjarenperspectief. De werkgroep vraagt met name aandacht voor het wegwerken van achterstallig onderhoud (zodat op termijn geen extra hoge lasten ontstaan) en voor reële afschrijvingstermijnen voor gebouwen. Bovendien moeten reële planningen ervoor zorgen dat te treffen huisvestingsmaatregelen ook daadwerkelijk uitgevoerd kunnen worden. Calamiteiten moeten afzonderlijk van het 4-jarenhuisvestingsplan worden opgelost.

Maatregelen
Een deel van de aanbevelingen is al in gang gezet of wordt op dit moment uitgewerkt. De ambtelijke organisatie is aangepast om versnippering van kennis tegen te gaan en specifieke beleidskennis op te bouwen. Daarnaast heeft verdere professionalisering prioriteit. Er zijn afspraken gemaakt met de schoolraad om communicatie met scholenveld op te waarderen. En het meerjarig huisvestingsplan wordt interactief met het scholenveld opgesteld. Toch past het niet om een te optimistische voorstelling van zaken geven. Zolang er een groot verschil is tussen benodigde en beschikbare financiële middelen, kan ook een beleidsplan geen wonderen verrichten. Ook in de komende jaren moeten scherpe prioriteiten gesteld worden.

Breda, 27 maart 2002