Ingezonden persbericht
Ontwikkelingen op telefoniemarkt volgens Ascom voor zakelijke gebruiker
niet altijd optimaal
Zakelijke telefoongebruiker moet vooraf goede afweging maken
Utrecht, 27 maart 2002 - Het Europese Telecommunicatie Standaardisatie Instituut (ETSI) dringt aan op de uitwisselbaarheid van telefoons van verschillende merken. Bij privé-telefoons in huishoudens werkt dit prima, maar zijn de gevolgen voor de zakelijke gebruiker ook gunstig?
In thuissituaties kunnen Digital Enhanced Cordless Telecommunication,
kortweg DECT-telefoons van verschillende leveranciers goed met elkaar
communiceren. Hierbij wordt gebruik gemaakt van het open protocol, ook
wel Generic Access Protocol (GAP) genoemd. GAP ondersteunt alle
mogelijkheden om te bellen en gebeld te worden. Ook in het zakelijke
telefoonverkeer wordt GAP steeds vaker toegepast. Maar dit leidt tot
meer problemen.
Toestel bepaalt geluidskwaliteit
Wanneer de gebruiker door een gebouw loopt met zijn DECT-toestel zorgt
het telefoontoestel, de handset, ervoor het geluid goed is. Dit wordt
ook wel de omschakeling van een toestel van de ene naar de andere cel
genoemd binnen een ´multi cel´ omgeving. En hier gaat het nog wel eens
mis. Probleem is dat de schuld dan vaak wordt geschoven op een niet goed
werkend GAP-systeem.
De oorzaak hiervan ligt volgens Sjoerd de Jong, business unit manager
van Ascom, echter ergens anders. "Slechte telefoonverbindingen en andere
ongemakken zijn vrijwel altijd te wijten aan de kwaliteit van de
software en radiogevoeligheid van de handset." Ascom biedt daarom als
leverancier van telecommunicatiesystemen voor het midden- en
kleinbedrijf de Ascotel Office en 9d DECT telefoons die dit euvel
verhelpen.
Door toepassing van GAP in het zakelijke telefoonverkeer hebben
gebruikers van een systeem-eigen-handset en de GAP-handset niet meer
dezelfde functies tot hun beschikking. "De gebruiker van de
systeem-eigen-handset zal alle functies en display eigenschappen van het
telefoonsysteem kunnen gebruiken," aldus De Jong. De gebruiker van de
GAP-handset kan dit echter niet. Zo kan degene die gebeld wordt
bijvoorbeeld niet meer het telefoonnummer en de centraal opgeslagen naam
in het display van zijn telefoon zien, maar alleen nog het
telefoonnummer. Ook is het mogelijk dat bepaalde logische functies van
het telefoonsysteem ingewikkelder worden.
Voorkomen van teleurstellingen
De ontwikkeling van een open standaard, zoals GAP, is volgens Ascom toe
te juichen. Maar De Jong houdt zijn bedenkingen bij de toepassing voor
zakelijke gebruikers. "De zakelijke gebruiker zal moeten overwegen of
het onder bepaalde omstandigheden niet beter is om gebruik te maken van
het geïntegreerde DECT-systeem. Hiermee kunnen teleurstellingen worden
voorkomen. Een gebruiker is dan verzekerd van een goede lijn en
eenvoudige procedures. Bij toepassing van GAP kan dit allemaal
veranderen."
Ascom PBX
Ascom PBX is een divisie van Ascom en ontwikkelt en verkoopt al meer dan
30 jaar telecommunicatiesystemen voor het midden- en kleinbedrijf. In
Europa heeft Ascom PBX ruim 100.000 Ascotel PBX
(telefooncentrale)systemen geïnstalleerd. In Nederland is Ascom PBX een
bedrijfsonderdeel van Ascom Nira.
Ascom Nira
Ascom Nira (Utrecht), leverancier van communicatie- en
beveiligingssystemen, is onderdeel van de internationale Ascom Groep.
Ascom Nira biedt in Nederland werk aan ruim 280 mensen. Ascom Nira
levert sinds 1947 communicatie- en beveiligingssystemen voor zowel
bedrijven als instellingen in de gezondheids- en extramurale zorg. Ascom
Nira heeft hierin een leidende positie opgebouwd en heeft een jaaromzet
van ruim f 79 miljoen.