Provincie Limburg
GS-voorstel reactivering spoorlijn Lanaken-Maastricht
Gedeputeerde Staten stellen aan Provinciale Staten voor om een bedrag
van maximaal 3,154 miljoen te investeren in de reactivering van de
spoorlijn Lanaken-Maastricht voor goederenvervoer. Dat bedrag is
bedoeld voor het openbare gedeelte van de spoorlijn op Nederlands
grondgebied. De totale kosten voor de heringebruikname van de zes
kilometer lange spoorlijn tussen Lanaken en Maastricht worden geschat
op 51,47 miljoen. Het grootste gedeelte daarvan ( 37,24 miljoen) heeft
te maken met aanpassingen op de Sappi-lokaties in Lanaken en
Maastricht.
Sinds 1998 is er overleg geweest over het weer in gebruik nemen van
gedeelte van de spoorlijn tussen Lanaken en Maastricht voor
goederenvervoer. Dat gebeurde mede op verzoek van de papierfabriek
Sappi. Dat overleg heeft er op 14 juni 2000 toe geleid dat er op
bestuurlijk niveau een intentieverklaring werd ondertekend waarin de
partijen verklaarden zich in te spannen voor reactivering van de
spoorlijn.
Het Ministerie van Verkeer en Waterstaat heeft voor het openbaar
gedeelte een subsidie toegezegd van 3,4 miljoen, mits België ook
bereid zou zijn een bijdrage te leveren. Hoewel de toezegging van
Belgische zijde nog niet binnen is, zijn de verwachtingen daarover
positief. Om te voorkomen dat er vertraging in het verdere proces
optreedt, hebben Gedeputeerde Staten besloten om een provinciale
bijdrage toe te kennen van maximaal 3,154 miljoen. Het project zal ook
worden voorgedragen voor een Interregsubsidie. Die bijdrage is
maximaal 25% voor het openbare gedeelte op Nederlands grondgebied,
oftewel maximaal 1,53 miljoen.
27-3-2002 13:55