Provincie Limburg

GS-voorstel reactivering spoorlijn Lanaken-Maastricht

Gedeputeerde Staten stellen aan Provinciale Staten voor om een bedrag van maximaal 3,154 miljoen te investeren in de reactivering van de spoorlijn Lanaken-Maastricht voor goederenvervoer. Dat bedrag is bedoeld voor het openbare gedeelte van de spoorlijn op Nederlands grondgebied. De totale kosten voor de heringebruikname van de zes kilometer lange spoorlijn tussen Lanaken en Maastricht worden geschat op 51,47 miljoen. Het grootste gedeelte daarvan ( 37,24 miljoen) heeft te maken met aanpassingen op de Sappi-lokaties in Lanaken en Maastricht.

Sinds 1998 is er overleg geweest over het weer in gebruik nemen van gedeelte van de spoorlijn tussen Lanaken en Maastricht voor goederenvervoer. Dat gebeurde mede op verzoek van de papierfabriek Sappi. Dat overleg heeft er op 14 juni 2000 toe geleid dat er op bestuurlijk niveau een intentieverklaring werd ondertekend waarin de partijen verklaarden zich in te spannen voor reactivering van de spoorlijn.
Het Ministerie van Verkeer en Waterstaat heeft voor het openbaar gedeelte een subsidie toegezegd van 3,4 miljoen, mits België ook bereid zou zijn een bijdrage te leveren. Hoewel de toezegging van Belgische zijde nog niet binnen is, zijn de verwachtingen daarover positief. Om te voorkomen dat er vertraging in het verdere proces optreedt, hebben Gedeputeerde Staten besloten om een provinciale bijdrage toe te kennen van maximaal 3,154 miljoen. Het project zal ook worden voorgedragen voor een Interregsubsidie. Die bijdrage is maximaal 25% voor het openbare gedeelte op Nederlands grondgebied, oftewel maximaal 1,53 miljoen.

27-3-2002 13:55