European Commission

IP/02/483

Brussel, 27 maart 2002

Commissie verdenkt KPN ervan misbruik te maken van haar machtspositie bij de afwikkeling van gesprekken op haar mobiele netwerk

De Europese Commissie heeft de gevestigde Nederlandse telecomoperator, Koninklijke KPN NV, een mededeling van punten van bezwaar doen toekomen waarin zij stelt dat KPN via haar dochterondernemingen KPN Mobile (mobiel verkeer) en KPN Telecom (vast verkeer) de concurrentievoorschriften van het EG-Verdrag geschonden heeft. De Commissie verdenkt KPN ervan misbruik te maken van haar machtspositie meer bepaald via discriminerend of anderszins onbillijk gedrag met betrekking tot de afwikkeling van telefoongesprekken op haar mobiele netwerk. Aan de basis van de zaak ligt een klacht van MCI WorldCom, een Amerikaanse exploitant van vaste telecommunicatienetwerken die nieuw is op de markt van de Europese Unie. Uit studies blijkt dat de vast-mobiel afwikkelingstarieven in Europa tien keer hoger kunnen zijn dan het gemiddelde tarief voor vast-vast interconnectie. Dit leidt tot buitensporige belemmeringen voor nieuwkomers op de markt en hoge prijzen voor de verbruikers. Aanvankelijk betrof de klacht van WorldCom ook mobiele aanbieders in andere landen van de Europese Unie, meer bepaald Zweden en Duitsland, maar de klacht tegen Duitsland werd ingetrokken nadat de Duitse operatoren hun afwikkelingstarieven met 50% verlaagden en in Zweden wordt deze kwestie behandeld door de nationale mededingingsautoriteit.

Afwikkeling van gesprekken op mobiele netwerken

Er is een algemene bezorgdheid in de Europese Unie met betrekking tot de vraag of er concurrentie heerst op de markten voor de afwikkeling van mobiele oproepen. Reeds in mei 2000 werd in een verslag van de OESO inzake de prijsstellingsstructuren in de mobiele sector(1) de vraag gesteld waarom een oproep van een vast naar een mobiel netwerk tijdens daluren duurder is dan een oproep in de omgekeerde richting en er werd tevens opgemerkt dat gebruikers die tijdens kantooruren van een vast naar een mobiel toestel bellen, blijkbaar zeer hoge bijkomende kosten worden aangerekend.

Recentelijker heeft de Commissie in haar jaarverslag over de stand van zaken in de telecommunicatiesector(2)
, de markt van de mobiele gespreksafwikkeling als een bron van bezorgdheid aangemerkt.

Ondanks de daling met 10% in 2001, blijven de gemiddelde piekuurtarieven die door mobiele aanbieders in de Europese Unie worden aangerekend voor de afwikkeling van telefoongesprekken op hun respectieve netwerken ongeveer tien keer hoger dan het gemiddelde tarief voor een vast-vast verbinding.

De specificiteit van de mobiele markt in Nederland

In Nederland moet, in tegenstelling tot alle andere landen van de Europese Unie, alle telecomverkeer naar alle mobiele netwerkoperatoren en niet alleen naar KPN Mobile verlopen via het vaste netwerk van KPN Telecom. Dit komt omdat tot dusver alleen KPN Telecom blijkt te beschikken over directe interconnectie met de mobiele netwerken in Nederland. Tot dusver heeft KPN Mobile geen directe interconnectieovereenkomsten gesloten met andere netwerkoperatoren dan KPN Telecom ondanks het feit dat WorldCom en andere telecomoperatoren de laatste jaren een verzoek in die zin tot KPN Mobile hebben gericht. Een van eind 2000 daterend aanbod om directe interconnectie tot stand te brengen bevatte voorwaarden die onaanvaardbaar waren voor de andere marktpartijen, en werd vervolgens door KPN ingetrokken.

Het ontbreken van directe interconnectie vermindert aanzienlijk het dienstenassortiment dat WorldCom en andere operatoren aan hun klanten kunnen aanbieden. Eind 1999 bekloeg WorldCom zich hierover bij de Commissie.

Na een grondig onderzoek is de Commissie tot de voorlopige conclusie gekomen dat het verstrekken van terminating access-diensten op het openbare mobiele telecomnetwerk van KPN Mobile een afzonderlijke product/dienstenmarkt vormt:

* op kleinhandelsniveau (de vraagzijde) kunnen gebruikers die abonnee A van mobiele operator A willen bellen momenteel geen alternatieve mobiele operator kiezen voor de afwikkeling van hun oproepen naar abonnee A,

* op groothandelsniveau (de vraagzijde) zijn alle openbare netwerkoperatoren wettelijk ertoe verplicht oproepen naar andere netwerken aan te bieden. Daartoe moeten zij op groothandelsniveau terminating access-diensten kopen bij elk netwerk en daarvoor zijn geen substituten: om een oproep tot bij een abonnee van netwerk A te brengen, moet de afleverende of transitoperator terminating access-diensten kopen bij netwerkoperator A,
* aan de aanbodzijde kan alleen de afzonderlijke mobiele netwerkoperator terminating access aanbieden op zijn eigen netwerk zodat er geen substitutie is tussen netwerkoperatoren. Voorts is geconcludeerd dat er geen concurrentie heerst tussen mobiele netwerkoperatoren met betrekking tot afwikkeling. In het algemeen is geconstateerd dat de prijselasticiteit zeer laag is en uit concurrentieoogpunt is er geen reactie op significante prijswijzigingen.

Om die redenen heeft de Commissie in haar voorlopige beoordeling geconcludeerd dat er een afzonderlijke markt is voor het afwikkelen van oproepen op elk mobiel netwerk en dat KPN Mobile, gezien de ontstentenis van compenserende marktmacht, een machtspositie inneemt op de markt voor de afwikkeling van oproepen op haar netwerk.

In de mededeling van punten van bezwaar stelt de Commissie van oordeel te zijn dat KPN misbruik heeft gemaakt van haar machtspositie via:
* discriminatie door KPN Mobile inzake de voorwaarden voor directe afwikkeling ten gunste van KPN Telecom;

* onbillijke prijsstellingspraktijken die neerkomen op een marge-uitholling tussen de terminating-diensten op groothandelsniveau van KPN Mobile die worden aangeboden aan andere netwerkoperatoren en de kleinhandelsprijzen van KPN Mobile/Telecom voor bepaalde mobiel/vast-diensten die aan zakelijke klanten in Nederland worden aangeboden;

* (constructieve) weigering van KPN Mobile om directe interconnectie te verstrekken voor de afwikkeling van oproepen op haar netwerk.

De Commissie kan gebruik maken van artikel 82 van het EG-Verdrag om misbruiken van machtspositie te verbieden. KPN heeft nu twee maanden de tijd om argumenten aan te dragen die de voorlopige analyse op de helling zetten en kan deze argumenten ook uiteenzetten op een mondelinge hoorzitting. Pas hierna zal de Commissie een definitief standpunt innemen.

Technische achtergrondinformatie
Terminating access is de netwerkdienst op groothandelsniveau die erin bestaat dat een netwerkoperator verkeer afwikkelt dat afkomstig is van een ander netwerk, d.w.z. een oproep voor een andere netwerkoperator voltooit, waardoor gebruikers van de respectieve netwerken met elkaar kunnen communiceren.

Figuur 1 Terminating access-dienst

Mobiele en vaste operatoren verstrekken die diensten ieder op hun respectieve netwerk.

Uit door de Commissie ingewonnen vergelijkende gegevens blijkt dat de gemiddelde tarieven in de Europese Unie voor terminating access-diensten op alle vaste netwerken respectievelijk 1,23 eurocent per minuut (enkele doorgifte) en 1,86 eurocent per minuut (dubbele doorgifte) bedragen. Het gemiddelde tarief dat door mobiele operatoren in de Europese Unie wordt aangerekend bedraagt 18,16 eurocent per minuut of tien keer zoveel. Er is geen technische verklaring voor een dergelijk groot verschil.
Transit is de groothandelsdienst die erin bestaat dat een transitoperator over zijn netwerk verkeer doorgeeft dat niet afkomstig is van, noch afgewikkeld wordt op zijn netwerk.

Figuur 2: Transitdienst

(1)
Cellular Mobile Pricing Structures and Trends, werkgroep van de OESO inzake het beleid op het gebied van de Telecommunicatie- en Informatiediensten, DSTI/ICCP/TISP(99)11/Final, Paris, France

(2)
Zevende Verslag over de tenuitvoerlegging van het pakket Telecommunicatieregelgeving, Mededeling van de Commissie aan de Raad, het Europees Parlement, het Economisch en Sociaal Comité en het Comité van de Regios, COM(2001)706, HYPERLINK
http://europa.eu.int/information_society/topics/telecoms/implementati on/annual_report/7report/index_en.htm
http://europa.eu.int/information_society/topics/telecoms/implementati on/annual_report/7report/index_en.htm