Gemeente Groningen
27
MRT
13.04
Persbericht
Cirkelvorm Emmaplein in ere hersteld
26-03-2002
Het Emmaplein moet een representatiever plein worden als entree tot de
binnenstad. In hoofdlijn gaat het ontwerp terug naar de wijze waarop
het plein vroeger was ingericht. Van de oorspronkelijke heldere opzet
is weinig meer over: de cirkelvorm is nog maar nauwelijks te
herkennen. Het ontwerp moet deze cirkelvorm herstellen en beter
zichtbaar maken. B&W hoopt de drie maanden durende herinrichting medio
september te kunnen starten.
Markeren cirkelvorm
Belangrijk element in het ontwerp is het herstellen en beter zichtbaar
maken van de het plein als cirkelvorm. Van oorsprong is het Emmaplein
immers een rond plein waar het verkeer omheen rijdt. Met de invoering
van de elektrische tram werd het plein doormidden gesneden. In feite
resteren nu nog twee halve schijven, doorsneden door vier rijbanen met
aanliggende trottoirs. Het plein moet nu weer worden teruggebracht tot
die cirkel met een plantsoenachtig midden waar het verkeer omheen
wordt geleid. Door te kiezen voor afwijkende materialen en kleuren,
een natuurstenen rand en bijzonder vormgegeven verlichting moet de
cirkelvorm weer veel duidelijker worden gemarkeerd.
Uitgangspunten ontwerp
Voor het Emmaplein zullen grotendeels dezelfde uitgangspunten gelden
als voor het Hereplein:
* Het fiets- en autoverkeer rijdt om het plein heen over
asfaltstroken;
* Het openbaar vervoer rijdt midden over het plein; daar wordt de
bestrating uitgevoerd in rode klinkers. Binnen de cirkel wordt de
rijbaan iets opgetild. De cirkel wordt gesloten d.m.v. een
natuurstenen band rondom het middenplein;
* De bushokjes worden verplaatst naar het begin van de halteplaats.
De busstop van Rem Koolhaas en andere kunstwerken blijven
gehandhaafd.
* De voorrangssituatie wordt gewijzigd. In het nieuwe plan krijgt
rechts voorrang.
Groeimogelijkheden bomen
Omwille van de bomen wordt de rijbaan van het Emmaplein iets smaller
uitgevoerd dan die van het Hereplein. Desondanks kunnen op de rijbaan
twee autos naast elkaar rijden. In de huidige situatie staan acht
bomen te dicht bij de trotttoirrand, die omhoog wordt gedrukt door de
wortels. Straks komt de trottoirrand verder van deze bomen af te
liggen waardoor de groeimogelijkheden voor de bomen worden verbeterd.
Eén boom aan de kop van de singel zal verplant worden omdat deze
middenin het trottoir staat.
Planning
De uitvoering van het werk zal medio september 2002 starten. De
herinrichting zal ongeveer drie maanden duren. Niet het hele plein
wordt ineens aangepakt, maar eerst de ene helft en daarna de tweede
helft. Vervolgens is het middendeel aan de beurt.