Gemeente Helmond
27 maart 2002
Verbod voor vrachtwagens deel Kanaaldijk
Op de Kanaaldijk N.W. komt tussen de Julianalaan en de Kasteelbrug een
verbod voor doorgaand vrachtverkeer. Dit heeft het college van B&W
gisteren besloten. Het college wil dat het centrumdeel van de
Kanaaldijk verkeersluw wordt. Het vrachtverkeerverbod en een
herinrichting moeten op korte termijn effect sorteren. Aan de hand van
de resultaten van de studie hoofdwegenstructuur wordt bekeken welke
maatregelen op de lange termijn nodig zijn om het doorgaande verkeer
uit het centrum te weren. Met het instellen van een
vrachtverkeerverbod wordt het doorgaande vrachtverkeer geweerd zonder
dat het bestemmingsverkeer gehinderd wordt. Dit verbod geldt voor alle
typen vrachtverkeer.
Sinds de openstelling van de N279 is er een nieuwe noord-zuidroute
voor doorgaand verkeer. Dit heeft geresulteerd in een afname van het
verkeer op de Kanaaldijk met 30%. Het vrachtverkeer op de Kanaaldijk
is zelfs met ruim 60% afgenomen. Toch rijden er hier nog zo'n 8250
voertuigen per etmaal.
Bij de herinrichting van de Kanaaldijk wordt ook rekening gehouden met
het terugdringen van doorgaand verkeer in het centrumdeel. Zo zal het
deel tussen de Beatrixlaan en de Kasteelbrug als plateau worden
uitgevoerd.
Ook is het college van mening dat de doorstroming en veiligheid op de
nieuwe route (N266-Rochadeweg-N279) beter moet. Zo moet de afwikkeling
van het verkeer op de Rochadeweg bij de diverse kruisingen worden
verbeterd. Door (vooralsnog tijdelijke) verkeerslichten te plaatsen op
de kruisingen met de Varenschut, Graandijk, Korendijk en de
Verbindingsweg moet het (vracht)verkeer vanaf het bedrijventerrein
BZOB veilig en snel de Rochadeweg op kunnen rijden.
De provincie is van mening dat op de kruising N279-Rochadeweg
tijdelijke verkeerslichten geplaatst zouden moeten worden. Het college
is het hiermee eens. Dit wordt momenteel voorbereid.
Daarnaast zal het gemeentebestuur de provincie verzoeken om de huidige
verkeerslichten bij de kruising Rochadeweg-N266 aan te passen.
Wellicht dat een gehele herinrichting van deze kruising tot de
mogelijkheden behoort. Dit alles met het oog op een beter gebruik van
de nieuwe route.
Het college is tenslotte van mening dat de oversteek
Vlierdensebosdijk-N279 ongelijkvloers moet zijn. De huidige situatie
is onveilig. De uitwerking hiervan vindt momenteel al samen met de
provincie plaats.