Recente Persberichten
Jaar:
~2002
~2001
~2000
Persbericht
Strategie speelt geen rol in groeitempo snelgroeiende bedrijven
22-3-02
nummer: 2140
In een onderzoek van EIM is naar voren gekomen dat strategie geen
invloed heeft op het groeitempo van snelgroeiende bedrijven. De groei
wordt met name bepaald door de markt waarop deze bedrijven actief
zijn. Het zijn veelal markten met veel groeipotentieel en een beperkt
aantal concurrenten. Om deze markten te kunnen identificeren scannen
bedrijven zeer intensief hun omgeving naar nieuwe mogelijkheden. Als
er zich mogelijkheden voordoen, dan moet vervolgens snel gereageerd
worden.
EIM heeft in de tweede helft van 2001 een grootschalig onderzoek
uitgevoerd onder middelgrote, snelgroeiende bedrijven. Uit een
literatuuronderzoek komt naar voren dat het stellen van
doelstellingen, strategieën en bedrijfsmiddelen belangrijke
verklaringen zijn voor de gerealiseerde groei. Daarom is binnen dit
onderzoek onderzocht in hoeverre dit ook opgaat voor snelgroeiende
bedrijven in Nederland. Daarnaast is gekeken welke factoren de
strategie beïnvloeden en hoe de productiefactoren worden verkregen.
In tegenstelling tot de verwachtingen blijkt de keuze voor een
generieke strategie geen directe rol te spelen in de verklaring van de
groei. De selectie van de juiste 'product-marktcombinatie' blijkt voor
bedrijven met een innovatieve inslag een veel belangrijkere rol te
spelen. Om deze juiste 'product-marktcombinatie' te kunnen kiezen is
het van belang dat bedrijven hun omgeving goed in de gaten houden. Dit
vereist dat informatie snel binnen het bedrijf wordt verspreid. Deze
informatieverspreiding is ook van belang voor bedrijven met een
prijsstrategie. Daarnaast spelen de beschikbare middelen en het
personeel een rol bij de groei. Vooral middelen en personeel die
goedkoop produceren mogelijk maken, zijn van belang. Vervolgens moeten
deze middelen goed op elkaar afgestemd worden.
Bestellen
Meer informatie over dit onderzoek vindt u in de EIM-publicatie
'Growth patterns of medium-sized, fast-growing firms'. Deze publicatie
kan besteld worden bij EIM (bestelnummer H200111; prijs EUR 21,-), per
telefoon (079 341 36 34), per fax (079 341 50 24) of worden gedownload
via de website www.eim.nl/mkb-en-ondernemerschap.
Inlichtingen kunt u verkrijgen bij: 079 341 36 34