Ingezonden persbericht
Persbericht
Welkom in Zeeland!
Provincie Zeeland start imagocampagne
Middelburg/Den Haag 27 maart 2002. Op 27 maart 2002 start een grootschalige
imagocampagne die de Provincie Zeeland de komende jaren gaat voeren.
Minister Jorritsma verricht hiervoor de officiële openingshandeling.
Hoofddoel van de campagne is het beeld dat niet-Zeeuwen van Zeeland hebben
te verbeteren. Evenwicht tussen een goed economisch klimaat en een aangename
leefomgeving zijn de kernwaarden van de campagne. Wonen èn werken staan dan
ook centraal in de campagne-uitingen, waarin Zeeuwen hun werkelijke verhaal
vertellen. Onder het motto "Welkom in Zeeland" nodigen zij anderen uit om
mee te genieten van hun provincie en een bijdrage te leveren aan de verdere
uitbouw van de kwaliteit van leven en werken.
'Zowel in de lokale als in de landelijke verkiezingscampagnes spelen thema's
als veiligheid, wonen en verkeer in de ogen van jonge gezinnen een
belangrijke rol', stelt gedeputeerde D. Bruinooge. 'En dat zijn nu net
thema's waarop Zeeland positief scoort.' 'De Zeeuwse bevolking heeft een
bijzondere leeftijdsopbouw. We kunnen hier wel wat extra jonge mensen
gebruiken en we hebben hen dus ook wat te bieden.'
De imagocampagne richt zich primair op 25- tot 45-jarigen. Jonge individuen, ondernemers en gezinnen die een interessante baan (vaak voor beide partners) willen combineren met bijna on-Nederlands woongenot. Ruimte, relatief goedkope huizen, kinderen die nog gewoon op straat kunnen spelen, filevrij van en naar je werk gaan, dat zijn waarden die Zeeland hen te bieden heeft. En voor wie dat belangrijk is: de Randstad en de Vlaamse steden Antwerpen, Gent, Brugge en Brussel liggen binnen handbereik. De Westerscheldetunnel, die in 2003 gereed zal zijn, maakt de bereikbaarheid van Zeeland compleet.
Wonen
'Zeeland onderscheidt zich door zijn prettige en veilige woon- en
leefklimaat. Het Rijk overweegt niet voor niets om de Zeeuwse Delta aan te
wijzen als Nationaal Landschap', onderstreept Commissaris der Koningin Van
Gelder. 'De woningmarkt is hier ook nog anders dan in de rest van het land.
Een twee-onder-een-kap koop je hier voor de prijs van een flatje in de
Randstad. We hebben moderne steden met een goed winkel- en uitgaansaanbod
afgewisseld met kleine, authentieke dorpen. Moderne nieuwbouwwijken en
historische grachtenpanden vind je hier allebei. De verscheidenheid maakt de
kwaliteit!' aldus Van Gelder.
Economisch klimaat
Zeeland kent een dynamisch economisch klimaat.
Vlissingen-Terneuzen-Middelburg-Goes zijn in de 5e Nota Ruimtelijke Ordening
aangewezen als regionaal stedelijk netwerk waar de verstedelijking in
Zeeland zich verder moet gaan concentreren. Daar ligt ook de uitdaging om
hoogwaardig openbaar vervoer te ontwikkelen. Door de ligging centraal in
West-Europa en met uitstekende transportmogelijkheden per weg, water en
spoor is de provincie een belangrijke vestigingsplaats voor vele grote en
middelgrote (internationale) bedrijven. Zeeland heeft twee havens met
uitstekende vestigingsmogelijkheden, die dichtbij open zee liggen. In
sectoren als industrie, chemie, transport en logistiek heeft Zeeland dan ook
een groot en gevarieerd aanbod aan banen voor alle opleidingsniveaus. Maar
ook in andere sectoren zoals overheid, dienstverlening, zorg, en onderwijs,
is er volop werk te vinden.
Campagnegolven
De imagocampagne zal uit campagnegolven bestaan, waarvan de eerste op 28
maart 2002 start. Middels full color advertenties in landelijke en regionale
dagbladen en een twee weken durende radiocommercial zullen Nederland en
België kennismaken met Zeeuwen en hún verhaal. Centraal in de campagne is de
website www.welkominzeeland.nl
Initiatiefnemers
De campagne is een initiatief van de Provincie Zeeland, die hiervoor
samenwerking heeft gezocht met een aantal belangrijke Zeeuwse organisaties,
zoals de Hogeschool Zeeland, Kamer van Koophandel voor Zeeland, de
Vereniging van Zeeuwse gemeenten, de Stichting Economische Promotie en
Acquisitie Zeeland en werkgeversorganisaties en werknemersorganisaties.