Ingezonden persbericht


Business Intelligence-oplossing van Applix levert snelst toegevoegde waarde

Business Intelligence survey: Applix nummer 1 in snelle rollouts, performance, customer loyalty en gebruiksgemak

Leusden, 26 maart 2002 - Uit onafhankelijk onderzoek van Survey.com blijkt dat de Business Intelligence-applicatie Applix iTM1 dé oplossing is voor snelle implementaties, performance, customer loyalty en gebruiksgemak. Applix overtreft hiermee de concurrentie in Business Intelligence, zoals Microsoft, Oracle, Hyperion, Cognos, MicroStrategy, Business Objects en Brio. In The OLAP Survey, het grootste onderzoek over Business Intelligence dat tot nu toe is uitgevoerd, concludeert het marktonderzoeksbureau Survey.com eveneens dat Applix iTM1 bij ondernemingen het snelst toegevoegde waarde oplevert.

"Applix iTM1 komt goed uit The OLAP Survey naar voren. De gebruikers waren bovengemiddeld loyaal, waren van plan meer licenties aan te schaffen, hadden een zeer laag aantal licenties nog niet in gebruik en de projecten hadden een hoog succes- gehalte," zegt Nigel Pendse, auteur van The OLAP Survey. "Dit resultaat bevestigt ander productonderzoek waaruit blijkt dat Applix iTM1 buitengewone performance en gemak biedt voor interactieve analyses. Geen van de concurrenten van Applix kan aan de prestaties van Applix iTM1 tippen."

Voor The OLAP Survey hebben wereldwijd 644 gebruikers van Business Intelligence-applicaties elf aanbieders gerangschikt op implementatie, performance en algehele tevredenheid over de Business Intelligence-producten.

Applix iTM1: snelle rollouts, performance, customer loyalty en gebruiksgemak
Applix iTM1 overtreft zijn concurrenten in de volgende categorieën:


· Rollout-periode: volgens de respondenten is Applix iTM1 de oplossing die het snelst kan worden uitgerold. Bij 82 procent van de ondernemingen is de initiële uitrol van iTM1 in zes maanden afgerond. Daarentegen draaide 73 procent van de OLAP-oplossingen van Microsoft en slechts 56 procent van Oracle Express binnen een halfjaar. Klanten van Applix waardeerden de implementatiesnelheid van Applix twee keer zo vaak als andere respondenten. Vijftig procent van de onderzochte Applix iTM1-gebruikers haalde als belangrijkste reden voor aankoop aan dat Applix het snelste bewijst dat de applicatie voor ondernemingen toegevoegde waarde oplevert. Dit in vergelijking met 20,8 procent voor de andere aanbieders.
De reputatie van Applix iTM1 als oplossing voor een snelle en relatief goedkope uitrol kwam ook naar voren in andere bevindingen uit The OLAP Survey.
- Lage bestedingen voor externe consultancy: het gemiddelde voor Applix iTM1-gebruikers was US$ 61.590. Dit is minder dan de helft van de gemiddelde kosten voor consultancy, namelijk US$ 139.801. - Laag 'shelfware' ratio: slechts 19 procent van Applix iTM1-licenties was inactief. Dit in vergelijking met een surveygemiddelde van 39 procent. Het 'shelfware' ratio is in het onderzoek gedefinieerd als de verhouding softwarelicenties die na aankoop ongebruikt blijven.


· Performance: uit het onderzoek blijkt dat Applix iTM1 met het laden en opbouwen van modellen twaalf keer sneller is dan MicroStrategy en Essbase, acht maal sneller dan Oracle Express en meer dan twee keer zo snel als Microsoft Analysis Services. De tijd voor laden en opbouwen is gedefinieerd als de tijd die de hercalculatie van een businessmodel in beslag neemt wanneer nieuwe data zijn geladen of de inputgegevens 'on-the-fly' zijn veranderd. Ander bewijs van de ongeëvenaarde kracht van iTM1 is dat 92 procent van de klanten van Applix aangeeft dat de performance de reden was om Applix iTM1 aan te schaffen, in vergelijking met een gemiddelde van 49,9 procent van alle andere aanbieders.


· Customer loyalty: The OLAP Survey concludeert dat de gebruikers van Applix iTM1 het meest loyaal zijn, gemeten als de intentie om nieuwe licenties te kopen. 75 procent zegt dat zij van plan is om meer Applix iTM1-licenties te kopen, in tegenstelling tot het onderzoeksgemiddelde van 53 procent.


· Gebruiksgemak: 67 procent van de respondenten die Applix iTM1 heeft gekocht, gaf gebruiksgemak aan als een van de belangrijkste selectiecriteria. Dit is eveneens het hoogste percentage van het onderzoek. Daarentegen werd slechts 43,3 procent van alle andere producten bij het selectiecriterium gebruiksgemak aangehaald.

"Wij zijn zeer ingenomen met onze hoge scores in dit prestigieuze onderzoek," zegt Alan Goldsworthy, president en CEO van Applix. "Onze klanten hebben ons door de jaren heen veel feedback gegeven over hoe Applix iTM1 hen geholpen heeft bij het managen van hun business op een beter meetbare manier. The OLAP Survey bevestigt deze feedback."

Een Engelstalige samenvatting van de ranking van Applix in The Olap Survey staat op:
http://ftp.applix.com/Attachments\00\00\00\21\content_document_2101_olap_survey_tm1_findings.doc

Over Applix iTM1
Applix iTM1 is het toonaangevende technologische platform voor een pakket dat bestaat uit planning, reporting en analyse. Applix iTM1 ondersteunt wereldwijd besluitvormers voor de verbetering van hun bedrijfsresultaat. Dankzij realtime planning krijgen zij 'insight on demand'.

Over Applix
Applix is wereldwijd aanbieder van oplossingen voor operationele en analytische CRM. De operationele en analytische CRM-oplossingen ondersteunen, stroomlijnen en analyseren alle horizontale bedrijfsprocessen, zoals marketing, sales, service en helpdesk. Bedrijven hebben real-time inzicht in de behoeften van klanten, waardoor zij gefundeerde beslissingen kunnen nemen om nieuwe klanten te verwerven én te behouden. De oplossingen van Applix kenmerken zich door flexibiliteit en schaalbaarheid, waardoor Applix óók unieke en complexe bedrijfsprocessen optimaal kan ondersteunen.

Applix, Inc. (NASDAQ: APLX) is gevestigd in Westboro, Massachusetts, in de Verenigde Staten. Het bedrijf heeft wereldwijd acht vestigingen. Applix B.V., verantwoordelijk voor de Benelux, is in Leusden gevestigd. Applix is via partners vertegenwoordigd in Scandinavië, Zuid-Europa en Zuid-Afrika. Wereldwijd heeft Applix meer dan 2.600 klanten. Meer informatie over Applix is te vinden op www.applix.nl.

###



Ingezonden persbericht