Gemeente Capelle a/d IJssel

Proef handhaving handsfree bellen in Capelle aan den IJssel

Het college van burgemeester en wethouders van Capelle aan den IJssel heeft vandaag, dinsdag 26 maart, besloten om mee te werken aan een proef van het ministerie van Verkeer en Waterstaat met een nieuwe opsporingsmethode om te controleren of automobilisten het verbod op handmatig bellen tijdens het rijden naleven. De proef wordt gedurende het tweede kwartaal van 2002 gehouden op de Abram van Rijckevorselweg tussen het Kralingse- en het Capelseplein. De aanleiding voor de proef is het verbod om vanaf 30 maart 2002 tijdens het autorijden mobiel te telefoneren, zonder daarbij gebruik te maken van een carkit.

Het signaal dat een mobiele telefoon tijdens het bellen via een carkit uitzendt, is te onderscheiden van het signaal dat van een handmatige beller afkomstig is. Van dit gegeven wordt tijdens de proef gebruik gemaakt. De politie heeft de bevoegdheid om deze gegevens te gebruiken voor de opsporing van personen die zonder carkit bellen.
Het ministerie van Verkeer en Waterstaat heeft de gemeente Capelle aan den IJssel gevraagd mee te werken aan de proef omdat de Abram van Rijckevorselweg aan twee belangrijke criteria voldoet. Ten eerste bevindt het proeftraject zich binnen het bereik van drie zendmasten voor mobiele telefonie. Er zijn drie zendmasten nodig om de positie te peilen van degene die mobiel belt. Op deze wijze kan ook de snelheid en richting waarmee de mobiele telefoon zich verplaatst worden gepeild. Met deze gegevens kan de politie gericht actie ondernemen en de overtreder aanhouden. Bovendien kan, op basis van de snelheid, het langzame verkeer - fietsers en voetgangers - van de proef worden uitgesloten. Zonder deze methode moet de politie overtreders op heterdaad betrappen waardoor de pakkans kleiner is. Overtredingen worden beboet met 138 euro. Ten tweede is het gekozen traject vanuit het oogpunt van verkeersveiligheid zeer geschikt. Op de Abram van Rijckevorselweg worden regelmatig snelheidsovertredingen geconstateerd. Bovendien moeten de automobilisten twee, vaak drukke, rotondes nemen. Wanneer de test in Capelle slaagt, zal deze handhavingsmethode ook in de rest van Nederland worden toegepast.

Unieke proef
De proef is uniek omdat voor het eerst gebruik wordt gemaakt van de signalen van mobieltjes voor de controle op verkeersovertredingen. In de toekomst wordt het ook mogelijk om op deze wijze snelheidsovertredingen te constateren. De proef duurt drie maanden en start op tweede paasdag. De heer P.J.F. van den Eijnden, demissionair wethouder verkeer van Capelle aan den IJssel, zal dan bij het benzinestation bij het Riviaduct folders uitdelen over dit project.

Gemeente
Een belangrijke reden voor de gemeente om aan deze proef mee te werken, is het bevorderen van de verkeersveiligheid. Uit de recent gehouden bewonersenquête blijkt dat de Capellenaren de verkeersveiligheid in de gemeente slechts het rapportcijfer 5,2 gaven.
Het gemeentelijke wagenpark is inmiddels uitgerust met carkits. Het personeel dat van deze wagens gebruik maakt heeft de instructie gekregen alleen nog handsfree te bellen. Ook het personeel dat vanwege hun functie de beschikking heeft over een mobiele telefoon van de gemeente, heeft daarbij een carkit gekregen voor montage in de eigen auto.