Gemeente Capelle a/d IJssel
Proef handhaving handsfree bellen in Capelle aan den IJssel
Het college van burgemeester en wethouders van Capelle aan den
IJssel heeft vandaag, dinsdag 26 maart, besloten om mee te werken
aan een proef van het ministerie van Verkeer en Waterstaat met een
nieuwe opsporingsmethode om te controleren of automobilisten het
verbod op handmatig bellen tijdens het rijden naleven. De proef
wordt gedurende het tweede kwartaal van 2002 gehouden op de Abram
van Rijckevorselweg tussen het Kralingse- en het Capelseplein. De
aanleiding voor de proef is het verbod om vanaf 30 maart 2002
tijdens het autorijden mobiel te telefoneren, zonder daarbij
gebruik te maken van een carkit.
Het signaal dat een mobiele telefoon tijdens het bellen via een
carkit uitzendt, is te onderscheiden van het signaal dat van een
handmatige beller afkomstig is. Van dit gegeven wordt tijdens de
proef gebruik gemaakt. De politie heeft de bevoegdheid om deze
gegevens te gebruiken voor de opsporing van personen die zonder
carkit bellen.
Het ministerie van Verkeer en Waterstaat heeft de gemeente Capelle
aan den IJssel gevraagd mee te werken aan de proef omdat de Abram
van Rijckevorselweg aan twee belangrijke criteria voldoet.
Ten eerste bevindt het proeftraject zich binnen het bereik van drie
zendmasten voor mobiele telefonie. Er zijn drie zendmasten nodig om
de positie te peilen van degene die mobiel belt. Op deze wijze kan
ook de snelheid en richting waarmee de mobiele telefoon zich
verplaatst worden gepeild. Met deze gegevens kan de politie gericht
actie ondernemen en de overtreder aanhouden. Bovendien kan, op
basis van de snelheid, het langzame verkeer - fietsers en
voetgangers - van de proef worden uitgesloten. Zonder deze methode
moet de politie overtreders op heterdaad betrappen waardoor de
pakkans kleiner is. Overtredingen worden beboet met 138 euro.
Ten tweede is het gekozen traject vanuit het oogpunt van
verkeersveiligheid zeer geschikt. Op de Abram van Rijckevorselweg
worden regelmatig snelheidsovertredingen geconstateerd. Bovendien
moeten de automobilisten twee, vaak drukke, rotondes nemen.
Wanneer de test in Capelle slaagt, zal deze handhavingsmethode ook
in de rest van Nederland worden toegepast.
Unieke proef
De proef is uniek omdat voor het eerst gebruik wordt gemaakt van de
signalen van mobieltjes voor de controle op verkeersovertredingen.
In de toekomst wordt het ook mogelijk om op deze wijze
snelheidsovertredingen te constateren. De proef duurt drie maanden
en start op tweede paasdag. De heer P.J.F. van den Eijnden,
demissionair wethouder verkeer van Capelle aan den IJssel, zal dan
bij het benzinestation bij het Riviaduct folders uitdelen over dit
project.
Gemeente
Een belangrijke reden voor de gemeente om aan deze proef mee te
werken, is het bevorderen van de verkeersveiligheid. Uit de recent
gehouden bewonersenquête blijkt dat de Capellenaren de
verkeersveiligheid in de gemeente slechts het rapportcijfer 5,2
gaven.
Het gemeentelijke wagenpark is inmiddels uitgerust met carkits. Het
personeel dat van deze wagens gebruik maakt heeft de instructie
gekregen alleen nog handsfree te bellen. Ook het personeel dat
vanwege hun functie de beschikking heeft over een mobiele telefoon
van de gemeente, heeft daarbij een carkit gekregen voor montage in
de eigen auto.