Apple Benelux
Introductiesessies: multimediaal onderwijs
Multimediaal onderwijs De digitale centrale
Denk u eens in wat u in de klas zoal kunt doen met digitale video.
Verhalen vertellen, natuur- of scheikundeproeven laten zien, een
toneelstuk of een rollenspel opnemen, visuele vaardigheden oefenen,
lessen vastleggen om later nog eens te bekijken, opdrachten
samenstellen, materiaal verzamelen, leerlingen belonen voor hun
prestaties, een muziekuitvoering analyseren... De mogelijkheden zijn
eindeloos. Dagelijks ontdekken docenten nieuwe manieren om gebruik te
maken van digitale video. Leerlingen leren door zichzelf op video te
bekijken en hun eigen werk te evalueren. Bovendien wordt het heel
eenvoudig om het werk van uw leerlingen aan ouders of andere scholen
te laten zien, zelfs als die zich in een ander land bevinden.
Datum Tijd Adres Beschikbaarheid
27 maart 2002 14.00 - 17.30 SBO het Palet - Verlengde Raadhuislaan 1 -
1613 PN Grootenbroek Schrijf nu in
3 april 2002 14.00 - 17.30 Vrije School Zeeland - Willem
Arondeusstraat 59 - 4333 DD Middelburg Schrijf nu in
8 mei 2002 14.00 - 17.30 Theo Thijssen Academie HvU - Archimedeslaan
16 - 3584 BA Utrecht Schrijf nu in
22 mei 2002 14.00 - 17.30 Gerrit Rietveldschool - Einsteinlaan 16 -
1171 VZ Badhoevedorp Schrijf nu in
29 mei 2002 14.00 - 17.30 De Westelijke Eilanden - Grote Bikkerstraat
102 - 1013 KS Amsterdam Schrijf nu in
Een plan maken
Voordat uw leerlingen een film gaan maken, moeten ze eerst een plan
maken. De kans op een succesvol project is het grootst als uw
leerlingen van tevoren goed over alle aspecten van het project
nadenken: wat ze willen bereiken, hoe het storyboard eruit moet zien,
wat de beste werkwijze is, wat ze nodig hebben, welk voorbereidend
onderzoek ze moeten doen en waar ze de opnamen gaan maken.
1 - Opname Plan gemaakt? Dan zijn uw leerlingen nu klaar voor hun
eerste opnamen met de digitale videocamera. Het kan daarbij
bijvoorbeeld gaan om de verfilming van een proef of van een uitstapje
met de klas naar de dierentuin. U hoeft zich geen zorgen te maken over
de volgorde van de opnamen: die kan later gemakkelijk worden
gewijzigd. 1 - Opname
2 - Bewerking 2 - Bewerking De volgende stap is eenvoudig: het
videomateriaal moet van de camera worden overgebracht naar iMovie*,
het uiterst gebruikersvriendelijke videobewerkingsprogramma dat bij
elke Mac wordt geleverd. Hiervoor hebt u alleen een kabel nodig. Zodra
het materiaal is geïmporteerd, begint het creatieve gedeelte en wordt
het pas echt leuk. Want in iMovie kunnen de leerlingen niet alleen een
film samenstellen (door eenvoudig de fragmenten naar de juiste plaats
te slepen), maar ook nog tal van effecten toevoegen, zodat het
eindresultaat er professioneel uitziet. Zo kunnen ze de aandacht
vestigen op een fragment door het versneld of vertraagd af te spelen.
Bovendien is het mogelijk om bestaande afbeeldingen en filmfragmenten
toe te voegen.
3 - Verfraaiing
Wat dacht u van ronddraaiende titels of een alternatieve soundtrack?
Of het creëren van een historisch effect door de beelden een sepiatint
te geven? Met iMovie is het allemaal mogelijk en bovendien eenvoudiger
dan u denkt. 3 - Verfraaiing
4 - Resultaat 4 - Resultaat Uw leerlingen willen de opnamen van een
scheikundeproef of een schoolreisje wellicht aan hun ouders laten
zien. Dankzij iDVD 2 is dat geen probleem. Dit slimme programma tovert
uw films om in interactieve dvd's die maar liefst negentig minuten aan
filmmateriaal kunnen bevatten.
Zodra u een dvd hebt gemaakt, kunt u zoveel kopieën maken als u wilt.
Maar natuurlijk is dit niet de enige mogelijkheid. Misschien geeft u
de voorkeur aan een videoband of een cd-rom. Of misschien wilt u aan
scholen elders in de wereld laten zien wat u met uw klas hebt gedaan.
In dat geval zet u de film met behulp van QuickTime gewoon op het
internet!
Startpagina > Onderwijs > Apple scholingsprogramma >
Multimediaal onderwijs