Cito
Methode levert goede resultaten op
Piramidemanifestatie in Arnhem trekt 600 belangstellenden
26 maart 2002
Op 27 maart a.s. zullen zo'n 600 leidsters van peuterspeelzalen,
kinderdagverblijven en leerkrachten van groep 1 en 2 van het
basisonderwijs en hun trainers in Arnhem deelnemen aan de tweede
Piramidemanifestatie. Piramide is een methode voor alle kinderen van
drie tot zes jaar, maar in het bijzonder geschikt voor kinderen die
extra ondersteuning nodig hebben. Zoals dat het geval kan zijn met
allochtone kinderen of kinderen in een achterstandssituatie. Uit
onderzoek blijkt onder meer dat kinderen die met deze methode werken
het beter doen dan kinderen die niet met Piramide werken. Tijdens de
manifestatie zullen onder meer deze onderzoeksresultaten worden
gepresenteerd.
De methode is ontwikkeld door dr. Jef J. van Kuyk van de in Arnhem
gevestigde Citogroep. De Piramidemethode stimuleert kinderen van drie
tot en met zes jaar in hun ontwikkeling door spelen, werken en leren
te combineren. Het programma richt zich op acht gebieden die een
belangrijke rol spelen in de ontwikkeling van een kind, uiteenlopend
van denk- en taalontwikkeling tot creatieve en
persoonlijkheidsontwikkeling. De Piramidemethode start op de
peuterspeelzaal en loopt door in de kleutergroepen 1 en 2 van de
basisschool.
Door een stevige basis zullen die kinderen in groep 3 - als ze met het
echte reken- en taalwerk aan de slag gaan - een goede kans op succes
hebben.
In de afgelopen drie jaren heeft het Groningse universitaire
onderzoeksinstituut Gion onder meer de effectiviteit van Piramide in
de Amsterdamse Voorschool onderzocht. Uit dat onderzoek blijkt dat het
grote personeelstekort in Amsterdam de invoering van de methode
negatief heeft beïnvloed. Lang niet alle leidsters en leerkrachten
bleken getraind te zijn om te werken met de methode. Ondanks deze
zwakke punten waren er veel positieve te noemen. Leerkrachten en
leidsters werkten bijvoorbeeld prima samen. En kinderen die met
Piramide werkten, hadden de beste resultaten op het gebied van
taalontwikkeling. En ook op het gebied van de denk- en
rekenontwikkeling doen deze kinderen het goed. De resultaten sluiten
goed aan bij onderzoek dat het Kohnstamm instituut in Amsterdam eerder
verrichtte.
Gestructureerd
De Piramidemethode kent een brede, gestructureerde aanpak. De kinderen
weten waar ze aan toe zijn, ze kennen de regels, ze weten dat alle
spulletjes in het lokaal een vaste plek hebben. Dat geeft een kind een
gevoel van veiligheid en houvast. Door de duidelijke structuur van de
Piramidemethode komt een kind gemakkelijker tot een spel. De
leidster/leerkracht heeft de zekerheid dat ze geen dingen vergeet en
hanteert de methode op een creatieve manier met een eigen inbreng.
Piramide kent een vrij deel en een gericht deel. Bij het vrije deel,
het spel, ligt het initiatief bij het kind, dat zelf kiest waarmee het
wil spelen. In het gerichte deel, de projecten, neemt de leidster of
leerkracht het initiatief. Ze haalt de wereld van buiten naar binnen.
Dit onderscheid tussen het vrije en het gerichte deel bestaat alleen
in de ogen van de volwassenen: voor de kinderen is het allemaal
`spelen'! Via observeren en toetsen volgt de leidster en leerkracht de
ontwikkeling van de kinderen en beoordeelt hoe een kind er voor staat.
Waar nodig krijgt een kind individuele hulp in de vorm van tutoring.