College voor zorgverzekeringen
Veel draagvlak voor modernisering AWBZ
26 maart 2002
Uit de contacten van het College voor zorgverzekeringen (CVZ) met de
direct betrokken veldpartijen (cliënten, zorgaanbieders en
verzekeraars) blijkt dat alle partijen de moderniseringsplannen AWBZ
van de staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS)
onderschrijven. Tegelijkertijd constateert het CVZ dat de partijen
aangeven het gekozen tijdpad voor de invoering zeer krap te vinden.
Invoering zou per 1 januari 2003 moeten plaatsvinden. Het College
stelt vast dat invoering op deze datum betekent dat er te veel taken
gelijktijdig bij de zorgkantoren terecht komen en dat prioritering van
de vernieuwingsmaatregelen daarom noodzakelijk is. Dit concludeert het
CVZ in zijn rapport 'Modernisering AWBZ, deel 1', dat op 28 maart 2002
wordt vastgesteld.
De essentie van de modernisering van de AWBZ is dat daarin de vraag
van de cliënt centraal komt te staan en maximale flexibiliteit biedt:
van aanbodgestuurde naar vraaggestuurde zorg. Dat betekent dat de
keuzemogelijkheid voor cliënten groter en de uitvoering op een aantal
punten eenvoudiger wordt. Deze doelstelling moet worden bereikt door
minder bureaucratie en regels, ontschotting tussen de verschillende
zorgvormen, meer aanbieders van verschillende zorgonderdelen, een
actiever contracteerbeleid door zorgverzekeraars, geharmoniseerde
eigen bijdragen voor alle zorgaanbiedingen en één soort PGB.
In de gemoderniseerde AWBZ hebben cliënten aanspraak op zeven
zorgonderdelen (functies). Dit zijn: huishoudelijke verzorging,
persoonlijke verzorging, ondersteunende begeleiding, activerende
begeleiding, verpleging, behandeling en verblijf. Een cliënt moet dan
voor zo'n onderdeel of een combinatie van onderdelen door het
Regionaal Indicatieorgaan (Rio) geïndiceerd worden voor een
hoeveelheid tijd die hij per functie nodig heeft. Het zorgkantoor
zorgt voor het contracteren van het zorgaanbod en baseert zich daarbij
op de vraag van cliënten.
Om met ingang van 2003 tot een verantwoorde invoering te komen zal de
komende maanden onderzocht moeten worden of tijdig aan alle
voorwaarden wordt voldaan. Met de AWBZ-brede benadering van de
zorgaanspraken verdwijnt de koppeling met specifieke doelgroepen en de
nu aanwezige samenhang tussen de verschillende functies en
zorgonderdelen binnen één instelling. De afstemming tussen de
verschillende zorgonderdelen mag niet uit het oog worden verloren. Ook
zal duidelijk moeten zijn aan welke doelgroepen een instelling
daadwerkelijk hulp biedt. Coördinatie dient daarom onderdeel te zijn
van de functies, zeker als een cliënt meer dan één functie-onderdeel
geleverd krijgt.
De Tweede Kamer heeft zich op hoofdlijnen al uitgesproken voor deze
modernisering van de AWBZ. De Kamer wil een nadere uitwerking zien
voor het verkiezingsreces.
Auteur: John van der Pas (020) 3475 605
Mutatiedatum 02/03/26 11:28:37
Site Meter