Provincie Zeeland

Ondertekening bouwcontract schepen fiets/voetveer

Dinsdagmorgen, 26 maart, hebben commissaris van de koningin drs. W.T. van Gelder en algemeen directeur ing. E. van der Noordaa van Damen Shipyards in Gorinchem het contract ondertekend voor de bouw van twee SWATH-schepen voor het fiets/voetveer tussen Vlissingen en Breskens. Zij deden dat in het provinciehuis van Zeeland in Middelburg. Het ontwerp van de Small Waterplane Area TwinHullschepen (SWATH) is gebaseerd op het principe van de catamaran; het is afgeleid van een vaartuig dat opereert voor de kust van Honolulu. Het is verder verfijnd voor de eisen die voor de Westerschelde gelden. Dat houdt onder meer in dat de schepen ook bij hoge golven comfortabel blijven. De schepen kunnen elk 176 passagiers op het bovendek en 5 rolstoelers op het hoofddek meenemen. Verder is er ruimte voor 50 fietsen, 20 brommers en 5 voertuigen voor gehandicapten (geen brommobielen). De vaarsnelheid onder normale omstandigheden is 30 kilometer per uur. De rompen van de SWATHs worden gebouwd uit hoogwaardig staal met een aluminium opbouw; zij worden dieselelektrisch voortgestuwd. De totale lengte van de schepen is 37,4 meter, de totale breedte 17.31 meter. De diepgang ligt op 4,2 meter.
Het fiets/voetveer op Vlissingen-Breskens wordt in gebruik genomen zodra de Westerscheldetunnel wordt geopend, voorjaar 2003. Per gelijke datum houden de Provinciale Stoombootdiensten in Zeeland (PSD) op te bestaan. Dat impliceert dat het huidige veer Kruiningen-Perkpolder verdwijnt en dat op Vlissingen-Breskens geen autos meer kunnen worden overgezet.
De provincie is doende met de Europese aanbesteding van de exploitatie van het fiets/voetveer. Eén van de voorwaarden daarbij is dat ten minste driekwart van de personeelsleden voor de schepen en de wallocaties wordt gerecruteerd onder de dan in dienst zijnde medewerkers van de PSD. De verbinding wordt onderdeel van het openbaar vervoer
De oplevering van de SWATHs is later zijn dan de ingebruikneming van de Westerscheldetunnel. Het eerste schip wordt december 2003 opgeleverd, het tweede februari 2004. Het is aan de exploitant van het fiets/voetveer om de tussenperiode met alternatieve schepen te onderhouden. De provincie heeft op de achterhand hiervoor de huidige veerschepen beschikbaar.
Provinciale Staten van Zeeland hebben 25 februari een krediet van ruim 29 miljoen euro beschikbaar gesteld voor de bouw met bijkomende kosten, zoals bouwtoezicht/directievoering en bouwrente van de schepen.

26 maart 2002, mw. J.C. van Nieuwenhuijze, tel. 0118-631402, nr. 11/02