Provincie Zeeland
Ondertekening bouwcontract schepen fiets/voetveer
Dinsdagmorgen, 26 maart, hebben commissaris van de koningin drs. W.T.
van Gelder en algemeen directeur ing. E. van der Noordaa van Damen
Shipyards in Gorinchem het contract ondertekend voor de bouw van twee
SWATH-schepen voor het fiets/voetveer tussen Vlissingen en Breskens.
Zij deden dat in het provinciehuis van Zeeland in Middelburg.
Het ontwerp van de Small Waterplane Area TwinHullschepen (SWATH) is
gebaseerd op het principe van de catamaran; het is afgeleid van een
vaartuig dat opereert voor de kust van Honolulu. Het is verder
verfijnd voor de eisen die voor de Westerschelde gelden. Dat houdt
onder meer in dat de schepen ook bij hoge golven comfortabel blijven.
De schepen kunnen elk 176 passagiers op het bovendek en 5 rolstoelers
op het hoofddek meenemen. Verder is er ruimte voor 50 fietsen, 20
brommers en 5 voertuigen voor gehandicapten (geen brommobielen). De
vaarsnelheid onder normale omstandigheden is 30 kilometer per uur.
De rompen van de SWATHs worden gebouwd uit hoogwaardig staal met een
aluminium opbouw; zij worden dieselelektrisch voortgestuwd. De totale
lengte van de schepen is 37,4 meter, de totale breedte 17.31 meter. De
diepgang ligt op 4,2 meter.
Het fiets/voetveer op Vlissingen-Breskens wordt in gebruik genomen
zodra de Westerscheldetunnel wordt geopend, voorjaar 2003. Per gelijke
datum houden de Provinciale Stoombootdiensten in Zeeland (PSD) op te
bestaan. Dat impliceert dat het huidige veer Kruiningen-Perkpolder
verdwijnt en dat op Vlissingen-Breskens geen autos meer kunnen worden
overgezet.
De provincie is doende met de Europese aanbesteding van de exploitatie
van het fiets/voetveer. Eén van de voorwaarden daarbij is dat ten
minste driekwart van de personeelsleden voor de schepen en de
wallocaties wordt gerecruteerd onder de dan in dienst zijnde
medewerkers van de PSD. De verbinding wordt onderdeel van het openbaar
vervoer
De oplevering van de SWATHs is later zijn dan de ingebruikneming van
de Westerscheldetunnel. Het eerste schip wordt december 2003
opgeleverd, het tweede februari 2004. Het is aan de exploitant van het
fiets/voetveer om de tussenperiode met alternatieve schepen te
onderhouden. De provincie heeft op de achterhand hiervoor de huidige
veerschepen beschikbaar.
Provinciale Staten van Zeeland hebben 25 februari een krediet van ruim
29 miljoen euro beschikbaar gesteld voor de bouw met bijkomende
kosten, zoals bouwtoezicht/directievoering en bouwrente van de
schepen.
26 maart 2002, mw. J.C. van Nieuwenhuijze, tel. 0118-631402, nr. 11/02