EVO, Ondernemersorganisatie voor logistiek en transport
http://www.evo.nl
EVO in het spoor van service performance indicators
EVO is binnen haar Raad van Spoorverladers gestart met een werkgroep
Service Performance Indicators (SPI's). De werkgroep gaat zich
bezighouden met het opstellen van SPI's voor het spoorvervoer, daarbij
kijkend naar de ervaringen die zijn opgedaan in de luchtvaart en
kustvaart.
SPI's zijn parameters om de prestaties in de logistieke keten te
meten. Door het systematisch meten wordt duidelijk waar verbeteringen
mogelijk zijn en waardoor problemen in de keten worden veroorzaakt. Op
dit moment blijken partijen onafhankelijk van elkaar prestaties te
meten. Standaardisatie is daarbij nog niet aan de orde. Zo wordt
bijvoorbeeld op individuele basis bijgehouden of zendingen op tijd
worden aangeleverd, of zendingen op tijd bij de klant zijn en of de
documenten volledig zijn ingevuld. Door dit op uniforme wijze vast te
leggen, kan geen discussie meer ontstaan over bijvoorbeeld het begrip
'op tijd'.
In de EVO-Raad van Spoorverladers zitten de grootste klanten van de
spoorwegen. De tijd lijkt rijp om het onderwerp SPI's gezamenlijk
(verladers, spoorvervoerders en operators) op te pakken. De Europese
Commissie moedigt deze gezamenlijke aanpak ook aan. De dienstverlening
in het spoorvervoer moet volgens de commissie drastisch verbeterd
worden. SPI's zijn daarvoor een geschikt instrument. In een later
stadium hoopt EVO ook nauw samen te werken met de spoorvervoerders in
Nederland. Met Railion (NS Cargo) is hierover al gesproken en zij zijn
graag bereid om hieraan mee te werken.
EVO is ervan overtuigd dat de invoering van SPI's voordelen biedt voor
zowel de verlader als de vervoerder. Verladers krijgen meer grip op de
keten en weten beter hoe ze een proces kunnen bijsturen. Vervoerders
kunnen hiermee hun prestaties en concurrentiepositie verbeteren.
Overeengekomen SPI's kunnen in de toekomst een rol spelen in de
commerciële onderhandelingen tussen verladers en vervoerders.
Terug ...