EVO, Ondernemersorganisatie voor logistiek en transport
http://www.evo.nl

EVO in het spoor van service performance indicators

EVO is binnen haar Raad van Spoorverladers gestart met een werkgroep Service Performance Indicators (SPI's). De werkgroep gaat zich bezighouden met het opstellen van SPI's voor het spoorvervoer, daarbij kijkend naar de ervaringen die zijn opgedaan in de luchtvaart en kustvaart.

SPI's zijn parameters om de prestaties in de logistieke keten te meten. Door het systematisch meten wordt duidelijk waar verbeteringen mogelijk zijn en waardoor problemen in de keten worden veroorzaakt. Op dit moment blijken partijen onafhankelijk van elkaar prestaties te meten. Standaardisatie is daarbij nog niet aan de orde. Zo wordt bijvoorbeeld op individuele basis bijgehouden of zendingen op tijd worden aangeleverd, of zendingen op tijd bij de klant zijn en of de documenten volledig zijn ingevuld. Door dit op uniforme wijze vast te leggen, kan geen discussie meer ontstaan over bijvoorbeeld het begrip 'op tijd'.

In de EVO-Raad van Spoorverladers zitten de grootste klanten van de spoorwegen. De tijd lijkt rijp om het onderwerp SPI's gezamenlijk (verladers, spoorvervoerders en operators) op te pakken. De Europese Commissie moedigt deze gezamenlijke aanpak ook aan. De dienstverlening in het spoorvervoer moet volgens de commissie drastisch verbeterd worden. SPI's zijn daarvoor een geschikt instrument. In een later stadium hoopt EVO ook nauw samen te werken met de spoorvervoerders in Nederland. Met Railion (NS Cargo) is hierover al gesproken en zij zijn graag bereid om hieraan mee te werken.

EVO is ervan overtuigd dat de invoering van SPI's voordelen biedt voor zowel de verlader als de vervoerder. Verladers krijgen meer grip op de keten en weten beter hoe ze een proces kunnen bijsturen. Vervoerders kunnen hiermee hun prestaties en concurrentiepositie verbeteren. Overeengekomen SPI's kunnen in de toekomst een rol spelen in de commerciële onderhandelingen tussen verladers en vervoerders.

Terug ...