NMBS
25/03/02
NMBS streeft steeds naar meer veiligheid
Voor de NMBS is de veiligheid steeds een van haar voornaamste
aandachtspunten geweest. Na het ongeval in Pécrot verleden jaar werden
een aantal belangrijke menselijke en materiële investeringen, waartoe
reeds was beslist, sneller uitgevoerd. Tegelijk werd ook beslist om
bijkomende maatregelen te nemen. Vandaag halen de treinbestuurders, de
verschillende communicatiemiddelen, het rollend materieel, de
infrastructuur, de bestaande reglementen en procedures en de
opleidingen van het NMBS-personeel nog meer voordeel uit deze
investeringen, die moeten bijdragen tot meer veiligheid op het
NMBS-net.
De trein is en blijft het meest zekere transportmiddel over land. Deze
vaststelling kan alleen maar gemaakt worden dankzij een actieve
investeringspolitiek. Die is zowel gericht op de veiligheid als op de
waakzaamheid op alle niveaus, zowel bij het hooggekwalificeerde
personeel als bij de directie van de NMBS, voor wie de veiligheid
steeds een van de hoofdbekommernissen was en is.
Geen elke transportactiviteit is steeds volledig vrij van alle risico. Jammer genoeg is de trein geen uitzondering op dit feit. De tragische gebeurtenissen in Pécrot verleden jaar hebben iedereen er nogmaals van bewust gemaakt dat, in welk activiteitengebied dan ook, men voortdurend moet streven naar en werken aan meer veiligheid.
De NMBS heeft uiteraard niet het dramatische ongeval in Pécrot afgewacht om werk te maken van meer veiligheid op haar 3400 kilometer lange spoornet. Dit ongeval heeft er echter wel voor gezorgd dat het continue proces van reflectie over de veiligheid nog meer werd geïntensifieerd. Hierdoor werden progressief nieuwe belangrijke stappen op vlak van veiligheid op het Belgische spoornet gezet.
Sinds een jaar worden de omstandigheden van het ongeval in Pécrot minutieus geanalyseerd. Zo kan op elk vlak, menselijk en materieel, worden vastgesteld welke maatregelen men moet nemen of versterken om de veiligheid op het hele Belgsiche spoornet te optimaliseren.
Verschillende maatregelen, al dan niet voortkomend uit dit ongeval,
werden reeds goedgekeurd. Ze worden vandaag reeds uitgevoerd, of zijn
bijna in deze fase.
1. De treinbestuurders
Zij hebben uiteraard een belangrijke verantwoordelijkheid op het vlak
van de veiligheid. Daarom moeten ze een strenge selectie doorstaan en
een veeleisende theoretische en praktische opleiding tot een goed
einde brengen. Die opleiding is in de realiteit nooit afgelopen. Ze
moeten voortdurend hun kennis en bekwaamheden perfectioneren, om die
op een zeer hoog niveau te houden.
Om daarbij te helpen beschikt de NMBS binnenkort over 33
vereenvoudigde besturingssimulators, bovenop de 2 zelfontwikkelde
treinsimulators. Met deze nieuwe middelen kunnen alle treinbestuurders
oefenen op noodsituaties die niet in de werkelijkheid te creëren
vallen. Natuurlijk kunnen ze zo ook aan hun praktische kennis werken
en leren om verkeerde gewoontes bij te schaven.
Bovendien zijn er regelmatige sensibiliseringscampagnes, gericht op de treinbestuurders, die over alle aspecten van de veiligheid kunnen gaan (case-studies, aanbevelingen, ...). Hun rijgedrag wordt daarenboven ook gecontroleerd op basis van de analyse ritgegevens die geregistreerd worden door de zwarte doos van hun machine.
De jonge en minder ervaren treinbestuurders krijgen, om hun opleiding
te vervolmaken, voortaan een aanvullende opleiding (lessen, oefening
op de treinsimulator, rit onder begeleiding). De evaluatie van de
praktische opleiding van aspirant-treinbestuuders op het einde van hun
stageperiode gebeurt bovendien nog grondiger.
Binnenkort zal een studie een stand van zaken opmaken van de procedure
van de opleiding en de omkadering van de treinbestuurders, en
eventueel voorstellen tot verbetering formuleren.
2. Communicatie
In afwachting van de realisatie van het radio-numerieke GSM-R netwerk
tegen 2007 (kostprijs: 138 miljoen euro), werkt de NMBS momenteel aan
de indienstneming en verbetering van de grond-treinverbinding, een
radionetwerk. Alle treinbestuurders en -begeleiders beschikken
trouwens over een GSM. Vandaag bestaat, dankzij een
informatica-toepassing, de mogelijkheid om op elk moment te bepalen
welk GSM-nummer gevormd moet worden om de treinbegeleider in een
gegeven trein te bereiken.
Bovendien werd een inventaris opgesteld van de communicatiemiddelen
tussen de seinhuizen, de verkeersleiding en verdeelposten van de
tractiestroom. Op basis daarvan werden daar waar nodig meer middelen
ter beschikking gesteld. Deze middelen worden overigens maandelijks
getest. Het personeel werd gevraagd om haar kennis te vervolmaken,
zowel van het gebruik van de verschillende communicatiemiddelen die
haar ter beschikking gesteld worden, als van de zones van de
stroomverdelers. Schematische plannen waarop duidelijk het werkgebied
en de telefoonnummers van de verschillende verkeersleidings-centrales
en de stroomverdelers staan aangegeven, worden opgehangen boven de
regeltabellen van de Regionale Verkeersleiding en in elk seinhuis.
3. Rollend materieel
Wat betreft haar rollend materieel weigert de NMBS steeds elke
toegeving op vlak van veiligheid, zowel bij de aankoop als tijdens het
onderhoud. Dit materieel moet reeds vanaf de levering conform zijn aan
de verschillende veiligheidsnormen. Bovendien wordt een strenge
onderhoudspolitiek gevoerd.
4. Infrastructuur
Verschillende maatregelen dragen dagelijks bij tot de hoge
veiligheidsgraad op het NMBS-net.
Op de sporen wordt als volgt toezicht gehouden:
- minimaal eens per twee weken systematisch afstappen van de sporen
(visuele controle);
- elke 6 maanden worden door een ultramodern meetrijtuig alle
geometrische karakteristieken van de sporen en de bovenleiding
geregistreerd;
- jaarlijkse controle van de kwaliteit van de rails door ultrasone
trillingen.
Het onderhoud van de 6095 km sporen (3471 km in lijnen) wordt
dagelijks verzekerd door een 3500-tal personen. Net zoals de sporen
worden ook de bovenleidingen, de voedingsposten en de seininrichting
regelmatig gecontroleerd en onderhouden.
De seininrichting die werd ontworpen aan de hand van inmiddels
verouderde technologie wordt stelselmatig vervangen door een moderne
en geïnformatiseerde seininrichting. Dit maakt een steeds meer
gecentraliseerde bediening en controle van het treinverkeer mogelijk
en zo worden directe interventies mogelijk. Hierdoor kan op elk
moment, wanneer dat noodzakelijk is, een treinrit onderbroken worden.
Momenteel is het de Regionale Verkeersleiding, die in real-time het
treinverkeer opvolgt en coördineert. Dit zal in de nabije toekomst nog
efficiënter gebeuren door de oprichting van één geïnformatiseerde
nationale verkeersleiding.
De Raad van Bestuur van de NMBS heeft op 17 december 1999 beslist om
het Europese ECTS (European Train Control System) in te voeren. In het
meerjareninvesteringsplan 2001-2012 wordt voor dit omvangrijke project
306,7 miljoen euro gereserveerd. In de komende jaren moeten hiervoor
ruim 8000 signalen en ongeveer 700 aandrijvingsposten worden
aangepast.
Het TBL-systeem (Transmission Balise Locomotive) dat al gedeeltelijk
op het net aanwezig is en het ECTS (dat wordt ontwikkeld) moeten een
betere veiligheid van het treinverkeer waarborgen. Ze zullen er met
name voor zorgen dat eventuele menselijke tekortkomingen ondervangen
kunnen worden.
5. Sluiting van overwegen
In 20 jaar tijd werden meer dan 1500 overwegen gesloten, wat zowel
voor de treinreizigers als de weggebruikers tot een aanzienlijke
verbetering van hun veiligheid heeft geleid. Het nog beter beveiligen
van de overwegen, waarvan de sluiting onmogelijk of extraam duur is,
is eveneens een van de constante doelstellingen in de
veiligheidspolitiek van de NMBS.
6. Regelgeving en procedures
De interne regels en procedures bij de NMBS worden, in het kader van
de toepassing van Europese directieven, eveneens aangepast.
Verschillende regels worden op dit moment herschreven. Verschillende
documenten werden herwerkt tot eenvoudige noodfiches die bij
incidenten eenvoudig te raadplegen zijn. Hierop staan chronologisch de
verschillende te volgen stappen uitgelegd.
7. Het NMBS-personeel
Het NMBS-personeel heeft de sleutel tot de veiligheid van heet
spoornet in handen. Daarom moedigt de NMBS haar personeel aan om zich
voortdurend bij te scholen. Voor bepaalde personeelscategorieën
bestaat een speciale opleiding die toegespitst is op communicatie en
toepassing van de veiligheidsvoorschriften in crisismomenten.
© 2001 NMBS