NMBS

25/03/02

NMBS-resultaat positief in 2001
Reizigersvervoer blijft sterk groeien

Het dienstjaar 2001 werd afgesloten met een positief resultaat van EUR
1 miljoen. Dit moet worden vergeleken met de EUR 5,9 miljoen winst in 2000. Rekening houdend met de bewegingen in de belastingvrije reserves, zullen voor 2001 geen dividenden verdeeld worden.

Het EBIT, of bedrijfsresultaat, bedraagt EUR 38,1 miljoen, als gevolg van een toename van de lasten met 2,5%.

De stijging van de exploitatiekosten komt voornamelijk voort uit bezoldigingen en sociale lasten van het actieve personeel (+4,1%), het effectief stijgt met 1,1% en hun eenheidskost met 3,1%. De omzet blijft nagenoeg ongewijzigd met, naargelang de sector, verschillende evoluties:

* binnenlands reizigersverkeer: de omzet gaat er met 4,1% op vooruit en het aantal reizigers en reizigers-kilometer stijgen respectievelijk tot 146,5 miljoen (+4,7%) en 6599,4 miljoen (+4,5%). Sedert de invoering van het nieuwe IC/IR-plan in 1998 steeg het reizigersaantal met meer dan 13 %.
* internationaal reizigersverkeer: de omzet stijgt met 1% en het aantal reizigers met 3% (13,8 miljoen). De stijging van het Thalysverkeer beloopt 4,9% wat het aantal reizigers betreft en
+9,2% inzake omzet. Sinds 1998 steeg het aantal reizigers op de internationale treinen met 16%.

* goederenverkeer: de omzet van het spoorwegvervoer daalt met 6,2%, wat te wijten is aan de vertraging van de economische groei en sociale spanningen in sommige landen. Het verkeer in wagenladingen bereikte 57,1miljoen ton (-6,9%) en het aantal verzendingen van de afdeling ABX steeg verder tot 8.388.000 (+1,4%).

Het financieel resultaat bedraagt op EUR -57,2 miljoen, wat een verbetering betekent ten opzichte van het vorig boekjaar met EUR 42,4 miljoen. Het boekjaar 2000 werd echter gekenmerkt door belangrijke waardeverminderingen op de vlottende activa. Zonder deze uitzonderlijke boekingen, verslechteren de financiële resultaten voor 2001 met EUR 11,6 miljoen in vergelijking met het jaar 2000, vooral als gevolg van de financiële schuld. Op 31 december 2001 bedroeg die EUR 3,9 miljard, ten opzichte van EUR 2,7 miljard een jaar eerder, of een verhoging met EUR 1,2 miljard.

De NMBS heeft in 2001 voor EUR 1272 miljoen investeringen geboekt. 52% van deze investeringen zijn gefinancierd door de Staat (Ministerie van Verkeerswezen en Infrastructuur), 46% wordt gedragen door de NMBS zelf en 2% wordt bijgedragen door derden.

EUR 832 miljoen of 70% van de investeringen zijn investeringen in het klassiek net en in het klassiek rollend materieel, de hst (EUR 354 miljoen) neemt 30% voor haar rekening. In de hst-infrastructuur komt 47% van de investeringen ook ten goede aan het klassiek verkeer door het gemengd gebruik hst/klassiek van de infrastructuur op bepaalde baanvakken.

De klassieke investeringen hebben vooral betrekking op de infrastructuur (EUR 517 miljoen) en het rollend materieel en de modernisering van de werkplaatsen (EUR 250 miljoen). In de uitgaven voor infrastructuur zitten EUR 75 miljoen specifiek voor het onthaal van de cliënteel en EUR 88 miljoen werd specifiek geïnvesteerd in het goederenvervoer en de ontwikkeling van de havens.

© 2001 NMBS