Partij van de Arbeid
26 maart 2002
Bijdrage van Jaap Jelle Feenstra (PvdA) aan het algemeen overleg opstarten
hoge flux reactor Petten
1. Is eerder terecht besloten de centrale te sluiten?
In het AO van 7 feb heeft de minister 6 overwegingen genoemd die het
Kabinet hebben gebracht tot het standpunt en het verzoek om de centrale
tijdelijk te sluiten, verwijzend naar de veiligheidscultuur en het
scheurtje. Tijdens het stilleggen zouden onafhankelijke deskundigen nader
onderzoek doen en aanbevelingen opstellen. De sluitingsdatum is daarbij
-heel verantwoord!- afgestemd op de voorziene afronding van de
productiecyclus voor de aanmaak van radio-actieve isotopen. De PvdA heeft
dit besluit gesteund, een weloverwogen besluit, dat met paniekvoedbal -zoals
de VVD suggereerde- niets te maken had. Het had wel alles te maken met; zo
kan niet verantwoord worden verder gewerkt, terwijl ECN en HFR, witte jassen
en overalls onfris ruziënd, met scherpe verwijten over en weer, over straat
rollen en er sprake is van onzekerheden over een scheurtje. Wie tegen deze
achtergrond twijfelt of hier een weloverwogen en terechte beslissing is
genomen, moet zich eens voorstellen wat gewoon doordraaien had kunnen
betekenen, voor medewerkers en omwonenden, voor alle betrokkenen, inclusief
Europa en het Kabinet!
2. IS NU TERECHT BESLOTEN TOT WEER OPSTARTEN?
Voor de PvdA is snel weer kunnen opstarten gewenst vanwege de
belangrijke medische toepassingen. Opstarten is afhankelijk van het
verkrijgen van tweemaal groen licht. Het ene licht omvat de
veiligheidscultuur, waar IAEA onderzoek naar verricht. Het andere licht is
de scheurindicatie, waar Serco onderzoek naar heeft verricht. De KFD heeft
beide onderzoeken beoordeeld, de minister concludeert dat afdoende
maatregelen zijn genomen om de stillegging te beëindigen en de centrale voor
een jaar op te starten en inbedrijf te stellen. De minister heeft zorgvuldig
gehandeld, door onafhankelijke en gezaghebbende derden onderzoek te laten
verrichten. De minister heeft transparant gewerkt, door de Kamer
onderliggende rapporten te overhandigen en zo zij stappen te kunnen volgen.
En de PvdA is van mening dat juist met stillegging druk op alle betrokkenen
heeft gezet om die oplossingen te vinden, die nu tijdig opstarten voor de
cruciale datum van 22 maart ook verantwoord mogelijk maakt. Voor deze wijze
van handelen van de minister spreken wij waardering uit.
3. HOE NU VERDER?
Met de terechte besluiten tot eerst tijdelijke stillegging en nu weer
tijdelijk opstarten is voor de PvdA de kwestie Petten bepaald niet af, er is
geen reden tot business-as-usual. Daarvoor hebben wij nog te veel vragen.
- Ten eerste, en wellicht de meest fundamentele vraag, die we in het vorig
AO ook hebben gesteld; vormt dit type reactor wel de meest geëigende vorm
voor de aanmaak van medische isotopen, zal bij de herziening van de
vergunning ook naar alternatieven worden onderzocht? De minister heeft daar
positief op gereageerd. Het is ons bekend dat bijv in Canada het bedrijf
Nordion met twee kleine Maple-reactoren van elk 10 MW werkt. En in het
verlengde van deze vraag ligt ook besloten een juiste
verantwoordelijkheidstoedeling; nu maakt een europese onderzoeksreactor voor
een bedrijf (Mallinckrodt Medical, tegenwoordig Tyco Healthcare) isotopen,
waarbij de kosten, ondermeer voor afvalberging publiek worden gedragen,
terwijl andere bedrijven deze gewaardeerde en gewenste productie waarvoor
overigens ook ALARA-overwegingen gelden, geheel op eigen kosten en voor
eigen verantwoording moeten verzorgen. Graag reactie van de minister op dit
punt.
- Ten tweede, er was al over een langere periode sprake van sociale onrust,
onenigheid en verschillen van mening, ook over de veiligheidscultuur, juist
ook in relatie tot de commerciele productiefunctie. Wie had hier eerder
corrigerend moeten optreden, de directie van HFR, van ECN, en waar zij
partij werden, ook de europese eigenaar GCO of de Raad van Toezicht? Waarom
is dat niet eerder en met resultaat gebeurt? En hoe is de situatie nu, is
gegarandeerd dat herhaling is uitgesloten?
- Ten derde, ik vind het niet de taak van de Kamer om de technische details
van de aanbevelingen hier door te nemen, maar de PvdA vindt de omvang van de
IAEA-lijst wel verpletterend lang en sommige punten wel erg verontrustend
(te vaak gewijzigde regels, onvoldoende communicatie, prioriteit voor
productie boven veiligheid, onvoldoende veiligheidsbesef, etc). Dit zijn
geen punten van vandaag, dit had ook al eerder door de KFD moeten worden
gesignaleerd; is dat gebeurt, is in het recente verleden wel terecht
geconcludeerd dat alles veilig was? En een veiligheidscultuur is niet met
één draai van een knop hersteld; welke aanbevelingen zullen eerst worden
doorgevoerd, welke daarna en heeft het IAEA zich ook akkoord verklaard met
deze gefaseerde aanpak? En kan de Kamer periodiek de voortgang van de
implementatie krijgen?