---
"Ken uw klant" meer dan ooit het motto voor succesvol
zakendoen
---
Studie van KANA wijst op het belang van een degelijke
knowledge base met soepele mogelijkheden voor
personalisatie
Lier, 03/26/2002
KANA (NASDAQ: KANA) , leverancier van e-CRM-oplossingen (customer
relationship management), maakt nieuwe resultaten bekend van het
onderzoek naar consumentengedrag dat onlangs werd uitgevoerd. Bij dit
onderzoek werd ook aandacht besteed aan het aanwenden van de informatie
over de klant -om de klantervaring te verbeteren. Die informatie
verwerft een bedrijf via verschillende communicatiekanalen die een
klant gebruikt.
Bijna de helft van de ondervraagde consumenten ervaarden het herhalen hun
bestelling, vragenadres of betaalmethode als meest negatieve aspecten bij
hun contact met een bedrijf. Evenveel respondenten zijn teleurgesteld over
het feit dat bedrijven vaak geen zicht hebben op de voorgeschiedenis van de
klant met de onderneming.
De studie, uitgevoerd in januari en februari 2002, is gebaseerd op
consumenten die zowel on line als off line aankopen deden. De consumenten
werden gevraagd naar hun ervaringen met de customer service afdeling van
organisaties en bedrijven, onafhankelijk van het kanaal waarlangs het
contact tot stand kwam - persoonlijk (face-to-face), per telefoon, per
e-mail, via webchat of via on line self-service. De resultaten tonen aan
dat consumenten van medewerkers van de customer service eisen dat ze de
voorgeschiedenis van de klant met het bedrijf kennen.
De belangrijkste resultaten van de studie zijn:
· 42% van de respondenten stelden dat de customer service afdeling die
ze contacteerden niet op de hoogte was van eerdere contacten. Het gebrek
aan kennis dat deze medewerkers hebben over de diensten van hun bedrijf en
over typische vragen van klanten vormt een issue dat de respondenten
aangepakt willen zien.
· 45% van de respondenten was van oordeel dat een persoonlijke account
in een callcenter, op het web of via e-mail een positieve invloed had op
hun klantervaring.
· De op één na grootste frustratie bij de respondenten betrof de
onpersoonlijke benadering door een bedrijf.
· 67% van de ondervraagde consumenten verklaarden dat beleefdheid, het
snel beantwoorden van vragen en een persoonlijke benadering langs alle
communicatiekanalen invloed hebben op hun relatie met een bedrijf.
KANA staat niet alleen met deze bevindingen. Volgens Jupiter Communications
hebben e-commerce websites, die een klant beter geïnformeerd benaderen op
basis van hun eerdere contacten met die klant, hun jaarlijkse omzet zien
toenemen met tot 52%.
---
END
---
Over Kana
KANA (NASDAQ: KANA) levert vooruitstrevende
e-CRM-oplossingen aan de grootste bedrijven ter wereld
waardoor die laatste hun klanten en partners beter kunnen
bedienen en begrijpen. De oplossingen drukken bovendien de
kosten in contactcenters en marketingafdelingen en
verhogen het resultaat. Dankzij een compleet aanbod van
customer relationship management-oplossingen - een
combinatie van KANA's e-CRM Architecture en
bedrijfstoepassingen - is KANA vandaag de snelstgroeiende
e-CRM-leverancier ter wereld. Dankzij het aanbod kunnen
gebruikers hun relatie met partners en klanten verbeteren
aangezien de interactie onafhankelijk is van plaats, tijd
en wijze - via alle kanalen, inclusief het internet,
e-mail of telefoon. Een greep uit KANA's belangrijkste
klanten: ADP, Chase, E-Trade, GAP, GM, HP, Kodak, Sony
Europe, TechTeam Europe, United Airlines, Verizon, en
Williams Sonoma. KANA is aanwezig in 22 landen wereldwijd
en kan rekenen op een wereldwijd netwerk van tientallen
partners. Voor meer informatie, surf naar www.kana.com
Voor journalisten
Kris Bogaerts, KANA, tel: +31 (0)20 666 1901, e-mail:
kbogaerts@kana.com
Claudia Mairböck, NewsEngine PR, tel: +31 (0)20 567 2170,
e-mail: claudia.mairbock@newsenginepr.com
Ref.:KANA0051-1BF98E