Ingezonden persbericht
Persbericht: voor onmiddellijke publicatie
Datum: 26-03-2002
Mobiele operators frustreren regeling verwijderen simlocks
Tele2 vraagt Opta om maatregelen na onderzoek onder klanten
Amsterdam, 26 maart 2002 - Tele2, dat sinds september 2001 onder de naam Tele2 Mobiel ook mobiele telefonie aanbiedt, heeft telecomwaakhond Opta om maatregelen gevraagd tegen de overige mobiele operators in verband met de regeling voor het verwijderen van simlocks. Uit onderzoek door Tele2 is gebleken dat de overige mobiele aanbieders hun wettelijke verplichting om de simlock een jaar na aanschaf van het mobiele toestel direct te verwijderen (op verzoek van de consument) in veel gevallen niet nakomen.
,,Het kost mensen vaak maanden om de simlock door hun mobiele operator verwijderd te krijgen. De Opta heeft eerder een week genoemd als redelijke termijn waarbinnen dit moet gebeuren. Argumenten als onvoldoende opzegformulieren zoals die door sommige aanbieders worden gegeven, achten wij natuurlijk niet gegrond. Ik durf te stellen dat de overige operators de regeling, ten koste van de consument, bewust frustreren om hun marktaandeel te behouden", aldus algemeen directeur Terry Aurik van Tele2.
In een recente brief aan de Opta stelt Tele2 voor om de simlock per 1 april 2002 in zijn geheel te verbieden. Net als de Consumentenbond is Tele2 van mening dat door de afschaffing van subsidies op mobiele toestellen het handhaven van de simlocks niet gerechtvaardigd is. Oorspronkelijk werd de simlock gezien als een acceptabel middel voor de mobiele aanbieder om de subsidie op het - veelal gratis - toestel terug te verdienen.
Tele2 heeft bovendien bij de Opta voorgesteld om met betrekking tot de simlock-problematiek het zogenaamde verzekeringsmodel in te voeren. Dit houdt in dat een mobiele operator als Tele2 Mobiel gemachtigd kan worden om de gehele procedure van het verwijderen van de simlock namens de overstappende consument met de andere mobiele operator af te handelen. Ten aanzien van de precieze invulling van een dergelijke procedure stelt Tele2 voor dat in overleg met de Consumentenbond een gedragscode wordt opgesteld.
Over Tele2
Op Europese schaal is Tele2 de meest succesvolle aanbieder van voordelige
telefonie in bijna alle Europese landen. Het telecombedrijf is in 1993
opgericht en levert zowel vaste als mobiele telefonie diensten,
datanetwerken en internet diensten aan 15 miljoen gebruikers in 21 landen.
De merknamen waaronder deze diensten worden aangeboden zijn; Tele2, Tango,
Comviq, Baltkom gsm en Q-GSM.
Vanaf september 2001 biedt Tele2 Nederland onder de naam Tele2 Mobiel ook
voor mobiel telefoneren spraakmakend goedkoper bellen aan. Via een
MVNO-constructie (Mobile Virtual Network Operator) beschikt Tele2 over een
eigen mobiel netwerk.
Met een marktaandeel van 20% in de vaste telefonie (1.100.000 huishoudens en
bedrijven) is Tele2 Nederland sinds haar start eind 1997 uitgegroeid tot de
grootste alternatieve telecomaanbieder op zowel de zakelijke als de
particuliere markt.
Voor meer informatie over Tele2 Nederland kunt u contact opnemen met:
Text 100 BV
Wilmer Heck
Tel: 020 530 4349
E-mail: wilmerh@text100.nl
Of u kunt de website van Tele2 bezoeken: www.tele2.nl