FNV

Leden Handelsvaart tot 9000 GT
FWZ - fwz.nl@wxs.nl

Bijgaand treft u c29 aan waarin u wordt uitgenodigd voor een ledenvergadering. De bijlage is naar uw huisadres gestuurd. Lees hieronder verder

Aan de leden die dienst doen op schepen
in de Handelsvaart tot 9000 GT

Rotterdam, 8 maart 2002 C29-HH/MH

Betreft: UITNODIGING CAO LEDENVERGADERING

Beste collega`s,

Het overleg met de Vereniging van Werkgevers in de Handelsvaart (VWH) over de CAO voor schepen tot 9000 GT (de voormalige KHV CAO) heeft wederom geen principe-akkoord opgeleverd. In de ledenvergadering van 11 december 2001 is een minimum eisenpakket vastgesteld, waaraan de VWH in onvoldoende mate invulling wil geven. Breekpunt in het overleg is de beloning voor schepen boven de 9000 GT en de uitbreiding van het verlof. Wel heeft de VWH een bijgesteld bod uitgebracht dat wij met u willen bespreken. Daartoe nodigen wij u uit voor een ledenvergadering op:

DINSDAG 26 MAART 2002, OM 14.00 UUR
OP HET BONDSKANTOOR, HEEMRAADSSINGEL 323
TE ROTTERDAM (100 meter van metrostation Coolhaven)

Het minimum eisenpakket:
Op 12 december 2001 is in de ledenvergadering uitvoerig gediscussieerd over het toen door de VWH uitgebrachte eindbod; te weten, een één-jarige CAO met een in te vullen loonruimte van ongeveer 4% te verdelen in 3,5% loonsverhoging per 1 januari 2002, één werkdag verlof per
1 januari 2002 en een verhoging van de mentorpremie tot fl 70 p/m.

De ledenvergadering vond dit zwaar onvoldoende en stelde een minimum eisenpakket vast; inhoudende de door de VWH geboden loonsverhoging van 3,5% per 1 januari 2002, uitbreiding van het verlof met gemiddeld 8 kalenderdagen, verhoging scholingsbijdrage van 0,4% naar 0,8%, verhoging mentorpremie zoals geboden en uitbreiding van de werkingssfeer van de CAO tot schepen groter dan 9000 GT. De gage voor schepen tot 18.000 GT moet dan 5% hoger zijn dan de gage voor schepen tot 9000 GT en voor schepen groter dan 18.000 GT 10% hoger. De ruimte voor die aanvullende verbeteringen zou onder meer moeten komen uit een verlenging van de contractsduur met een half jaar; te weten tot 1 oktober 2002.

Het overleg met de VWH:
Op basis van het door de ledenvergadering vastgestelde minimum eisenpakket werd het overleg vervolgd. De VWH biedt nu een twee-jarige CAO. Van 1 april 2001 tot 1 april 2003. Daarmee heeft de VWH de datum van 1 januari 2003 binnen de contractsperiode gebracht en daarmee de discussie over een tweede jaarlijkse loonsverhoging die gewoonlijk op 1 januari van enig jaar plaatsvindt.

Als dan in combinatie met de verlengde contractsperiode te weinig extra loonruimte wordt geboden (nog geen 4%) dan levert de verdeling daarvan over gage en verlof een resultaat op dat ver af staat van het eerder vastgesteld minimum eisenpakket. De VWH biedt nu boven hetgeen zij eerder bood een gageverhoging per 1 januari 2003 van 2,8%, uitbreiding van het verlof met 2 werkdagen per 1 januari 2003 en een verhoging van de scholingsbijdrage met 0,1%. Het bijgestelde bod treft u bijgaand integraal aan.

De geëiste gageregeling voor schepen groter dan 9000 GT is onbespreekbaar omdat enkele leden van de VWH met schepen boven de 9000 GT (Genchart en Seatrade) willen vasthouden aan hun eigen regeling van 1% hoger dan de gage voor schepen onder de 9000 GT.

Hoe nu verder ?
Afgezet tegen het minimum eisenpakket biedt de VWH te weinig. Het minimum eisenpakket heeft een loonkosten stijging in zich van + 7,5% in 1,5 jaar. Hetgeen neerkomt op bijna 5,0% op jaarbasis. De VWH biedt nu in het kader van een twee-jarige CAO een loonruimte van + 7,75% ofwel 3,88 jaars. Een verschil van 1,12% per jaar en voor een twee-jarige CAO een verschil van 2,24%. Als we de VWH willen volgen in een twee-jarige CAO dan dient op basis van het minimum eisenpakket nog 2,24 % te worden ingevuld. Te verdelen over de loonsverhoging per 1 januari 2003 en het verlof.

Na de ledenvergadering van 11 december 2001 hebben enkele gesprekken plaats gevonden en het resultaat daarvan is wat nu op tafel ligt. De indruk bestaat dat we onderhandelend een eindpunt hebben bereikt. In de ledenvergadering zal de vraag moeten worden beantwoord of wordt vastgehouden aan het niveau van het minimum eisenpakket danwel dat we instemmen met de geboden twee-jarige CAO. Houden we vast aan de gekozen inzet dan moet serieus worden nagedacht over de inzet van andere middelen dan onderhandelen om de reders verenigd binnen de VWH tot andere gedachten te brengen.

Tot slot
De collega`s die in verband met hun werk danwel anderszins niet aanwezig kunnen zijn worden nadrukkelijk uitgenodigd om hun opvatting schriftelijk (brief/fax/e-mail) kenbaar te maken. De schriftelijke reacties worden in de vergadering (beknopt) voorgelezen en de aanwezige collega`s zal worden gevraagd die reacties mee te wegen bij hun oordeelsvorming.

Voor de verlofgangers is een routebeschrijving en informatie over de parkeer mogelijkheden bijgesloten. Daar het een CAO vergadering betreft worden de reiskosten op basis van openbaar vervoer 2e klas door de FWZ vergoed. De aan de vergadering bestede verlofdag kunt u bij uw werkgever terugvragen. De daarvoor benodigde declaratie formulieren zijn ter vergadering beschikbaar. Tot 26 maart.

Met vriendelijke groeten,

FEDERATIE VAN WERKNEMERS
IN DE ZEEVAART,

Hylke Hylkema/Marcel van den Broek/Dolf Donker

Bijlagen