Gemeente Oostzaan


- 25 maart 2002
25 maart 2002

Paassluiting gemeentehuis Op Witte Donderdag 28 maart is het gemeentehuis tot 09.30 uur gesloten, daarna is het weer geopend. Goede Vrijdag 29 maart en Tweede Paasdag maandag 1 april is het gemeentehuis de gehele dag gesloten.

Raadscommissies
Op respectievelijk 8, 2 en 4 april vergaderen de commissies A, B en C. Deze openbare bijeenkomsten vinden plaats in de Kerkbuurtschool (Kerkbuurt 5) en beginnen om 19.30 uur. De onderwerpen uit de agenda's staan hieronder, onder voorbehoud van eventuele wijzigingen. Commissie A

- Voortgang Oop

- Evaluatie klachten 2002 en nieuwe procedure klachtenregeling
- Bestuursopdracht quickscan juridische kwaliteitszorg
- Tijdelijke aanstelling brandweercommando Commissie B

- 5e nota Ruimtelijke Ordening
- Nationaal Milieubeleidsplan 4/Provinciaal Milieubeleidsplan
- Oversteekbaarheid Zuideinde
- Parkeerverbod Kerkbuurt 116 Commissie C

- Presentatie stichting Madi
- Raadsbesluit inzake toetrederskorting Tijdens commissievergaderingen is er de gelegenheid om vragen te stellen. Meldt dit vooraf aan de voorzitter. Spreken over onderwerpen die niet op de agenda staan is ook mogelijk, maar dan moet u zich minimaal twee werkdagen voor de vergadering melden bij de secretaris van de betreffende commissie. De stukken liggen ter inzage op het gemeentehuis. U bent van harte welkom om bij deze vergaderingen aanwezig te zijn.

Brandweer Noord in het nieuw De brandweer van Oostzaan heeft vorige week officieel een nieuwe brandweerauto in gebruik genomen. Burgemeester Albert Moens onthulde zowel de nieuwe spuitwagen, als de garage waarin de auto geparkeerd staat. Na 15 jaar trouwe dienst was de brandweerauto nodig aan vervanging toe. Omdat de nieuwe wagen groter is dan de oude moest ook de brandweergarage aangepast worden. In eerste instantie was er bijna 91.000,- beschikbaar gesteld voor een renovatie en verhoging van de kap. Na een onderzoek bleek dat nieuwbouw op langere termijn de voordeligste en beste oplossing zou zijn. De raad stelde daarom vorig jaar bijna 23.000,- extra beschikbaar om dit te kunnen realiseren. Architect P. van Berge heeft een onderhoudsarm gebouw ontworpen en vervolgens heeft bouwbedrijf Onrust het nieuwe onderkomen gebouwd. Brandweercommandant Henk van den Berg is blij en tevreden met zijn nieuwe auto en garage: "Dat ziet er toch prachtig uit! En het werkt nu ook een stuk prettiger. De nieuwe auto is een fantastisch stuk mechaniek waarmee we branden en calamiteiten veel beter te lijf kunnen gaan."

Collegeonderhandelingen voortgezet met drie partijen Na een avondje onderhandelingen over een nieuw college, gaan de drie grootste partijen zaterdag verder. Onder leiding van de grootste partij GroenLinks zullen Gemeentebelangen en de VVD kijken of zij met elkaar een college kunnen vormen. Dan zou het college uit een zeer ruime meerderheid (9/13) bestaan. Allen hebben drie zetels in de raad. Van de kleine één-zetel-fracties gaf D66 aan dat het graag in een college wordt opgenomen. CDA en PvdA zullen evenmin hun bestuurlijke verantwoordelijkheid uit de weg gaan. De laatste eenmansfractie, Partij Luijendijk, vertelde de voorzitter Rob Monen, dat zij absoluut niet wenst te regeren met één van de drie grote partijen. Dit houdt onomwonden in dat Partij Luijendijk in geen enkel college kan plaatsnemen, omdat altijd minimaal één van de drie-zetel fracties noodzakelijk is tot het vormen van een meerderheid. Op woensdag 3 april wordt er weer in het openbaar onderhandeld in De Lishof (Lisweg 253) om 19.30 uur. Dan zal waarschijnlijk het concept raadsprogramma op de agenda staan. U bent hierbij van harte welkom.

Gewijzigde inzameldagen huishoudelijk afval De maanden april en mei kennen enkele feestdagen. Als op een van deze dagen een inzameldag huishoudelijk afval valt, wordt de inzameldag verplaatst. Hieronder ziet u een overzicht van de gewijzigde dagen.

Feestdag

Datum

Gewijzigde dagen

2e Paasdag

Maandag 1 april

Zaterdag 30 maart

Koninginnedag

Dinsdag 30 april

Zaterdag 27 april

Hemelvaartsdag

Donderdag 9 mei

Woensdag 8 mei

2e Pinksterdag

Maandag 20 mei

Zaterdag 18 mei

Gewijzigde grofvuilinzameling In verband met de Paasdagen wordt grofvuil pas op dinsdag 2 april opgehaald. Let op: het aanmelden van grofvuil kan tot donderdag 28 maart 12:00 uur (075 - 684 7777).

Aparte inzameling luiers Er worden jaarlijks in Oostzaan veel wegwerpluiers gebruikt door baby's, peuters en incontinente volwassenen. Deze luiers komen terecht in de afvalverbrandingsoven. De warmte die hierbij vrijkomt is beperkt. Er zijn betere methodes voorhanden. Het voorkomen van deze hoeveelheid wegwerpluiers is een eerste mogelijkheid. Er bestaan in Nederland zogenaamde luiercentrales. Deze bedrijven verhuren katoenen luiers die na gebruik door hen worden gereinigd en hergebruikt. Dit vergroot het gemak voor de gebruiker en het spaart het milieu. Bij het wijkzorg- of kraamcentrum kunt u zich hierover laten informeren. Toch kiezen veel mensen ervoor om wegwerpluiers te gebruiken. Zoals al eerder bekend gemaakt, biedt het bedrijf Knowaste te Arnhem de mogelijkheid om wegwerpluiers te splitsen in herbruikbare fracties. Dit is goed voor het milieu. De gemeente Oostzaan werkt hieraan mee door op de gemeentewerf een aparte inzamelcontainer voor luiers te plaatsen. De luiers moeten thuis worden verzameld en gebracht in speciale zakken.
De voorwaarden zijn de volgende:
- De wegwerpluiers mogen niet ouder zijn dan 7 dagen, luiers die ouder zijn, zijn veelal ingedroogd, dit frustreert het verwerkingsproces;
- De inzamelzakken zijn verkrijgbaar bij de balie van Burgerzaken op het gemeentehuis en kosten ca. 0,07 per zak. De zakken zijn verkrijgbaar in rollen van 10 stuks vanaf dinsdag 26 maart a.s.;
- De luiers kunnen worden gebracht op de gemeentewerf op donderdag van 9:30 tot 10:30 uur en van 19:00 tot 20:00 uur;
- De gescheiden inzameling van wegwerpluiers start donderdag 4 april a.s.
Voor volwassenen rust er veelal een taboe op het ongemak van incontinentie. In bepaalde gevallen is het mogelijk om via fysiotherapie hiervan verlost te raken, denk aan vrouwen die recent zijn bevallen. Meer informatie hierover is verkrijgbaar bij de huisarts.
Behalve een milieuvoordeel heeft het scheiden van luiers ook een financieel voordeel.
Als de wegwerpluiers als restvuil worden afgevoerd ziet het kostenplaatje er als volgt uit: ca. 365 kg. x 0,19 = 69,35 per jaar. Per dag wordt er 1 inzamelzak gebruikt. De kosten hiervoor bedragen: 365 dagen x 1 zak x 0.07 = 25,55 per jaar. Bij scheiding van de wegwerpluiers bedraagt het kostenvoordeel: 69,35
- 25,55 = 43,80 per jaar. Wilt u dus een bijdrage leveren aan een beter milieu en daar zelf financieel wijzer van worden, doe dan mee met de gescheiden inzameling van luiers.

Inschrijving Kweekvijver tot 30 april
De afgelopen tijd is het leerlingenaantal van De Kweekvijver enorm gestegen. De verwachtingen voor de toekomst zijn zo hoog dat het college besloten heeft deze groei te regelen in een toelatingsbeleid. De gemeente is namelijk bestuurder van het openbaar onderwijs. Door dit beleid vast te stellen waarborgt de gemeente de veiligheid van de huidige- en toekomstige leerlingen. Ook worden zo de juiste omstandigheden gecreëerd om zo goed mogelijk onderwijs te geven. De belangrijkste criteria van het toelatingsbeleid zijn de aanwezigheid van broertjes en zusjes op De Kweekvijver en de afstand tussen thuis en school.

Belangrijk voor de ouders/verzorgers van kinderen die vanaf 1 augustus 2002 tot en met 31 juli 2003 vier jaar worden: wanneer u uw kind volgend schooljaar op De Kweekvijver wilt plaatsen, dient u voor 1 mei 2002 uw kind via een inschrijfformulier aan te melden bij de directeur van De Kweekvijver (Paling 2, 1511 LK, telefoon 075 - 684 1332). Voor
1 juni 2002 wordt aan de hand van het toelatingsbeleid beoordeeld welke leerlingen wel en welke niet geplaatst worden. De betrokken ouders worden schriftelijk over deze beslissing geïnformeerd

Vanzelfsprekend is er voor alle kinderen plaats in het openbare basisonderwijs in Oostzaan. In goede samenwerking met de scholen is afgesproken dat op De Rietkraag plaats zal zijn voor kinderen die niet tot De Kweekvijver toegelaten kunnen worden.

De gemeente begrijpt dat deze situatie erg vervelend is. We vragen ouders begrip voor de situatie dat de school aan het maximum van de groei is. Het plaatsen van meer kinderen leidt tot een onaanvaardbare situatie. Het ruimtegebrek komt de veiligheid van leerlingen op De Kweekvijver niet ten goede.

Mocht u naar aanleiding van bovenstaande nog vragen hebben dan kunt u zich richten tot de afdeling Onderwijs (mevrouw I. Homburg, telefoonnummer 075 - 684 7741, aanwezig op dinsdag, donderdag en vrijdag).

Openbare bekendmakingen
In de raadsvergadering van 11 maart 2002 zijn vastgesteld:
1. Het Rampenplan Oostzaan (geactualiseerde versie);
2. De Verordening op de raadscommissies;
3. Het Reglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van de gemeenteraad van Oostzaan Genoemde besluiten zijn in werking getreden op 12 maart 2002 en liggen ter inzage op het gemeentehuis van Oostzaan, Kerkbuurt 14.

Openbare bekendmakingen
Burgemeester en wethouders van Oostzaan maken bekend dat de volgende aanvragen voor een bouwvergunning zijn ontvangen:
- op 21 januari 2002 voor het plaatsen van een dakkapel aan Maalstroom 30,

- op 3 maart 2002 voor een uitbreiding woning aan De Wering 20,
- op 14 maart 2002 voor het oprichten van een lift nabij de entree van het flatgebouw aan Lisweg 27 t/m 73,
- op 14 maart 2002 voor het uitbreiden van een woning aan De Wering 132,

- op 18 maart 2002 voor het gedeeltelijk vernieuwen / uitbreiden van een woning Zuideinde 64a. Op 19 maart 2002 is een bouwvergunning verleend voor het uitbreiden van een woning aan Westerstijfselmakerspad 14. De bovenvermelde stukken liggen voor een ieder ter inzage op de sector Grondgebiedzaken, op maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag van 08.45 tot 12.00 uur. Tegen een verleende vergunning / toestemming kunnen belanghebbenden binnen zes weken na de dag van verzending daarvan aan de aanvrager, schriftelijk bezwaren indienen bij burgemeester en wethouders, postbus 15, 1510 AA Oostzaan, onder vermelding van 'BEZWAARSCHRIFT'. Nadere informatie, ook over de exacte bezwaartermijnen, kunt u telefonisch verkrijgen bij de sector Grondgebiedzaken, cluster Bouwen, Wonen en Milieu, telefoon 075 - 684 7777. Het indienen van een bezwaarschrift schort de werking van een verleende vergunning/ bouwtoestemming niet op. Als een bezwaarschrift bij ons college wordt ingediend kan een verzoek om voorlopige voorziening (schorsingsverzoek) worden gericht aan de President van de sector Bestuursrecht van de Arrondissementsrechtbank Haarlem, postbus 956, 2003 RZ Haarlem. Aan een verzoek zijn griffiekosten verbonden.

Vrijstellingsprocedures
Burgemeester en wethouders van Oostzaan maken bekend dat zij voornemens zijn om met toepassing van het bepaalde in artikel 19 lid 3 /19a van de Wet op de Ruimtelijke Ordening vrijstelling van het geldende bestemmingsplan te verlenen voor het realiseren van een berging aan Kerkbuurt 45 ter vervanging van de bestaande berging. De bouwplannen liggen met ingang van dinsdag 26 maart 2002 gedurende vier weken, derhalve tot en met 23 april 2002 ter inzage op de sector Grondgebiedzaken, cluster Bouwen, Wonen en Milieu, op maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag van 08.45 uur tot 12.00 uur en overigens na telefonische afspraak: 075- 684 7777. Gedurende de termijn van ter inzage legging bestaat voor een ieder de gelegenheid om zijn of haar zienswijze met betrekking tot het voornemen om vrijstelling te verlenen schriftelijk bij het college van burgemeester en wethouders kenbaar te maken (postbus 15, 1510 AA Oostzaan)

Burgerlijke stand
Geboren:
Melvin Pieter
zoon van R.C. Wetter en P.E. Zonneveld

Overleden:
Sijke van Ooijen (82 jr) echtgenote van M. Kruiver

Pietertje Cornelia Huijser (89 jr) weduwe van J. Schaft

Ondertrouw:
E. Wit en J.M. Gouw

---


Vrijstellingsprocedure bouwplan Kerkbuurt 23-25 Burgemeester en wethouders van Oostzaan maken bekend dat een verzoek om vrijstelling als bedoeld in artikel 19 lid 1 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening van het bestemmingsplan "Uitbreidingsplan in met een vijftal bovenwoningen aan de Kerkbuurt 23-25. In zijn vergadering van 11 maart 2002 heeft de gemeenteraad besloten om een vrijstellingsprocedure te starten en de vrijstellingsbevoegdheid aan burgemeester en wethouders te delegeren.
Het bouwplan ligt met ingang van 19 maart 2002 gedurende vier weken voor een ieder tijdens de gebruikelijke openingstijden ter inzage op het gemeentehuis, Kerkbuurt 14. Gedurende de termijn van ter inzage legging kan een ieder schriftelijk zijn zienswijze omtrent het vrijstellingsverzoek aan het college van burgemeester en wethouders kenbaar maken (postbus 15, 1510 AA Oostzaan).

Bekendmaking verkeersbesluiten
In zijn vergadering van 11 maart 2002 heeft de gemeenteraad van Oostzaan de volgende verkeersbesluiten genomen.
1. Gehandicaptenparkeerplaats Waterput 60.
Tegenover Waterput 60 wordt ten behoeve van de bewoner van dat adres een gehandicaptenparkeerplaats gerealiseerd. De parkeerplaats wordt van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990).
2. Stopverbod op de Paling tussen De Dors en de Voorn. Voorn een stopverbod ingesteld. Dit gebeurt door het plaatsen van verkeersborden (model E2, bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990).

3. Voorrang op het Noordeinde bij de kruisingen met de Jollenmakersweg.
door het plaatsen van verkeersborden (model B5 en B6, bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990). en met 27 november 2002 afgesloten zijn voor al het verkeer. Ter alleen gebruikt worden door voetgangers, (brom-)fietsers, ruiters en motorvoertuigen tot een totaal maximum massa van 3,5 ton. De noodverbinding is gesloten voor voertuigen met aanhangers. Voor het niet toegelaten verkeer is er een omleidingroute via Amsterdam-Noord en Landsmeer. Van 19 tot en met 23 augustus, van 16 tot en met 20 september en van 18 tot en met 22 november 2002 is ook de noodverbinding voor alle verkeer gesloten. Ter plaatse van het werk worden een stopverbod en een maximumsnelheid van 5 kilometer per uur ingesteld.
De maatregelen zullen worden aangegeven door het plaatsen van borden (model C1, C1 met onderbord, A1, E2, F8, bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990). De betreffende verkeersbesluiten liggen voor een ieder gedurende de gebruikelijke openingsuren op het gemeentehuis van Oostzaan ter inzage. Belanghebbenden kunnen binnen 6 weken na deze bekendmaking op grond van de Algemene wet bestuursrecht tegen deze verkeersbesluiten een 1510 AA Oostzaan).

Openbare bekendmaking voorbereidingsbesluit
Burgemeester en wethouders van Oostzaan maken bekend dat de gemeenteraad in zijn vergadering van 11 maart 2002 heeft verklaard, dat een partiële herziening van het bestemmingsplan 'Herziening 15, kadastraal bekend gemeente Oostzaan, sectie F nummer 1297 (gedeeltelijk), een en ander zoals nader aangegeven op de bij het raadsbesluit behorende tekening.
Het voorbereidingsbesluit treedt in werking op 19 maart 2002 en ligt vanaf deze datum voor een ieder ter inzage op het gemeentehuis van van dit besluit kan door belanghebbenden een gemotiveerd bezwaarschrift worden ingediend bij de gemeenteraad van Oostzaan (postbus 15, 1510 AA Oostzaan).

Openbare Bekendmakingen
Burgemeester en wethouders van Oostzaan maken bekend dat op 7 maart een aanvraag voor een bouwvergunning is ontvangen voor het plaatsen van een dakkapel aan Kerkbuurt 53.
Op 12 maart 2002 zijn bouwvergunningen verleend voor:
- het oprichten van een carport aan De Heul 37,
- het plaatsen van een dakkapel aan Kerkbuurt 53,
- het uitbreiden van een woning aan Kerkstraat 100-102,
- het oprichten van een woning aan Noordeinde 86,
- het uitbreiden van een woning aan Zuideinde 164, tot 12.00 uur. Tegen een verleende vergunning / toestemming kunnen de aanvrager, schriftelijk bezwaren indienen bij burgemeester en wethouders, postbus 15, 1510 AA Oostzaan, onder vermelding van 'BEZWAARSCHRIFT'. Nadere informatie, ook over de exacte bezwaartermijnen, kunt u telefonisch verkrijgen bij de sector Grondgebiedzaken, cluster Bouwen, Wonen en Milieu, telefoon (075) bij ons college wordt ingediend kan een verzoek om voorlopige 956, 2003 RZ Haarlem. Aan een verzoek zijn griffiekosten verbonden.

Burgerlijke stand
Geboren:
Rick
zoon van B. Ernst en J. Beutick

Sven
zoon van E.W. Dobber en M.M. Bakhuijzen

Mevlin Pieter
zoon van R.C. Wetter en P.E. Zonneveld

Overleden:
Jacob Simon de Haas (63 jr)


11 maart 2002