Gemeente Oostzaan
- 25 maart 2002
25 maart 2002
Paassluiting gemeentehuis
Op Witte Donderdag 28 maart is het gemeentehuis tot 09.30 uur
gesloten, daarna is het weer geopend. Goede Vrijdag 29 maart en Tweede
Paasdag maandag 1 april is het gemeentehuis de gehele dag gesloten.
Raadscommissies
Op respectievelijk 8, 2 en 4 april vergaderen de commissies A, B en C.
Deze openbare bijeenkomsten vinden plaats in de Kerkbuurtschool
(Kerkbuurt 5) en beginnen om 19.30 uur. De onderwerpen uit de agenda's
staan hieronder, onder voorbehoud van eventuele wijzigingen.
Commissie A
- Voortgang Oop
- Evaluatie klachten 2002 en nieuwe procedure klachtenregeling
- Bestuursopdracht quickscan juridische kwaliteitszorg
- Tijdelijke aanstelling brandweercommando
Commissie B
- 5e nota Ruimtelijke Ordening
- Nationaal Milieubeleidsplan 4/Provinciaal Milieubeleidsplan
- Oversteekbaarheid Zuideinde
- Parkeerverbod Kerkbuurt 116
Commissie C
- Presentatie stichting Madi
- Raadsbesluit inzake toetrederskorting
Tijdens commissievergaderingen is er de gelegenheid om vragen te
stellen. Meldt dit vooraf aan de voorzitter. Spreken over onderwerpen
die niet op de agenda staan is ook mogelijk, maar dan moet u zich
minimaal twee werkdagen voor de vergadering melden bij de secretaris
van de betreffende commissie. De stukken liggen ter inzage op het
gemeentehuis. U bent van harte welkom om bij deze vergaderingen
aanwezig te zijn.
Brandweer Noord in het nieuw
De brandweer van Oostzaan heeft vorige week officieel een nieuwe
brandweerauto in gebruik genomen. Burgemeester Albert Moens onthulde
zowel de nieuwe spuitwagen, als de garage waarin de auto geparkeerd
staat. Na 15 jaar trouwe dienst was de brandweerauto nodig aan
vervanging toe. Omdat de nieuwe wagen groter is dan de oude moest ook
de brandweergarage aangepast worden. In eerste instantie was er bijna
91.000,- beschikbaar gesteld voor een renovatie en verhoging van de
kap. Na een onderzoek bleek dat nieuwbouw op langere termijn de
voordeligste en beste oplossing zou zijn. De raad stelde daarom vorig
jaar bijna 23.000,- extra beschikbaar om dit te kunnen realiseren.
Architect P. van Berge heeft een onderhoudsarm gebouw ontworpen en
vervolgens heeft bouwbedrijf Onrust het nieuwe onderkomen gebouwd.
Brandweercommandant Henk van den Berg is blij en tevreden met zijn
nieuwe auto en garage: "Dat ziet er toch prachtig uit! En het werkt nu
ook een stuk prettiger. De nieuwe auto is een fantastisch stuk
mechaniek waarmee we branden en calamiteiten veel beter te lijf kunnen
gaan."
Collegeonderhandelingen voortgezet met drie partijen
Na een avondje onderhandelingen over een nieuw college, gaan de drie
grootste partijen zaterdag verder. Onder leiding van de grootste
partij GroenLinks zullen Gemeentebelangen en de VVD kijken of zij met
elkaar een college kunnen vormen. Dan zou het college uit een zeer
ruime meerderheid (9/13) bestaan. Allen hebben drie zetels in de raad.
Van de kleine één-zetel-fracties gaf D66 aan dat het graag in een
college wordt opgenomen. CDA en PvdA zullen evenmin hun bestuurlijke
verantwoordelijkheid uit de weg gaan. De laatste eenmansfractie,
Partij Luijendijk, vertelde de voorzitter Rob Monen, dat zij absoluut
niet wenst te regeren met één van de drie grote partijen. Dit houdt
onomwonden in dat Partij Luijendijk in geen enkel college kan
plaatsnemen, omdat altijd minimaal één van de drie-zetel fracties
noodzakelijk is tot het vormen van een meerderheid. Op woensdag 3
april wordt er weer in het openbaar onderhandeld in De Lishof (Lisweg
253) om 19.30 uur. Dan zal waarschijnlijk het concept raadsprogramma
op de agenda staan. U bent hierbij van harte welkom.
Gewijzigde inzameldagen huishoudelijk afval De maanden april en mei kennen enkele feestdagen. Als op een van deze dagen een inzameldag huishoudelijk afval valt, wordt de inzameldag verplaatst. Hieronder ziet u een overzicht van de gewijzigde dagen.
Feestdag
Datum
Gewijzigde dagen
2e Paasdag
Maandag 1 april
Zaterdag 30 maart
Koninginnedag
Dinsdag 30 april
Zaterdag 27 april
Hemelvaartsdag
Donderdag 9 mei
Woensdag 8 mei
2e Pinksterdag
Maandag 20 mei
Zaterdag 18 mei
Gewijzigde grofvuilinzameling
In verband met de Paasdagen wordt grofvuil pas op dinsdag 2 april
opgehaald. Let op: het aanmelden van grofvuil kan tot donderdag 28
maart 12:00 uur (075 - 684 7777).
Aparte inzameling luiers
Er worden jaarlijks in Oostzaan veel wegwerpluiers gebruikt door
baby's, peuters en incontinente volwassenen. Deze luiers komen terecht
in de afvalverbrandingsoven. De warmte die hierbij vrijkomt is
beperkt. Er zijn betere methodes voorhanden. Het voorkomen van deze
hoeveelheid wegwerpluiers is een eerste mogelijkheid. Er bestaan in
Nederland zogenaamde luiercentrales. Deze bedrijven verhuren katoenen
luiers die na gebruik door hen worden gereinigd en hergebruikt. Dit
vergroot het gemak voor de gebruiker en het spaart het milieu. Bij het
wijkzorg- of kraamcentrum kunt u zich hierover laten informeren. Toch
kiezen veel mensen ervoor om wegwerpluiers te gebruiken. Zoals al
eerder bekend gemaakt, biedt het bedrijf Knowaste te Arnhem de
mogelijkheid om wegwerpluiers te splitsen in herbruikbare fracties.
Dit is goed voor het milieu. De gemeente Oostzaan werkt hieraan mee
door op de gemeentewerf een aparte inzamelcontainer voor luiers te
plaatsen. De luiers moeten thuis worden verzameld en gebracht in
speciale zakken.
De voorwaarden zijn de volgende:
- De wegwerpluiers mogen niet ouder zijn dan 7 dagen, luiers die ouder
zijn, zijn veelal ingedroogd, dit frustreert het verwerkingsproces;
- De inzamelzakken zijn verkrijgbaar bij de balie van Burgerzaken op
het gemeentehuis en kosten ca. 0,07 per zak. De zakken zijn
verkrijgbaar in rollen van 10 stuks vanaf dinsdag 26 maart a.s.;
- De luiers kunnen worden gebracht op de gemeentewerf op donderdag van
9:30 tot 10:30 uur en van 19:00 tot 20:00 uur;
- De gescheiden inzameling van wegwerpluiers start donderdag 4 april
a.s.
Voor volwassenen rust er veelal een taboe op het ongemak van
incontinentie. In bepaalde gevallen is het mogelijk om via
fysiotherapie hiervan verlost te raken, denk aan vrouwen die recent
zijn bevallen. Meer informatie hierover is verkrijgbaar bij de
huisarts.
Behalve een milieuvoordeel heeft het scheiden van luiers ook een
financieel voordeel.
Als de wegwerpluiers als restvuil worden afgevoerd ziet het
kostenplaatje er als volgt uit: ca. 365 kg. x 0,19 = 69,35 per jaar.
Per dag wordt er 1 inzamelzak gebruikt. De kosten hiervoor bedragen:
365 dagen x 1 zak x 0.07 = 25,55 per jaar.
Bij scheiding van de wegwerpluiers bedraagt het kostenvoordeel: 69,35
- 25,55 = 43,80 per jaar.
Wilt u dus een bijdrage leveren aan een beter milieu en daar zelf
financieel wijzer van worden, doe dan mee met de gescheiden inzameling
van luiers.
Inschrijving Kweekvijver tot 30 april
De afgelopen tijd is het leerlingenaantal van De Kweekvijver enorm
gestegen. De verwachtingen voor de toekomst zijn zo hoog dat het
college besloten heeft deze groei te regelen in een toelatingsbeleid.
De gemeente is namelijk bestuurder van het openbaar onderwijs. Door
dit beleid vast te stellen waarborgt de gemeente de veiligheid van de
huidige- en toekomstige leerlingen. Ook worden zo de juiste
omstandigheden gecreëerd om zo goed mogelijk onderwijs te geven. De
belangrijkste criteria van het toelatingsbeleid zijn de aanwezigheid
van broertjes en zusjes op De Kweekvijver en de afstand tussen thuis
en school.
Belangrijk voor de ouders/verzorgers van kinderen die vanaf 1 augustus
2002 tot en met 31 juli 2003 vier jaar worden: wanneer u uw kind
volgend schooljaar op De Kweekvijver wilt plaatsen, dient u voor 1 mei
2002 uw kind via een inschrijfformulier aan te melden bij de directeur
van De Kweekvijver (Paling 2, 1511 LK, telefoon 075 - 684 1332). Voor
1 juni 2002 wordt aan de hand van het toelatingsbeleid beoordeeld
welke leerlingen wel en welke niet geplaatst worden. De betrokken
ouders worden schriftelijk over deze beslissing geïnformeerd
Vanzelfsprekend is er voor alle kinderen plaats in het openbare
basisonderwijs in Oostzaan. In goede samenwerking met de scholen is
afgesproken dat op De Rietkraag plaats zal zijn voor kinderen die niet
tot De Kweekvijver toegelaten kunnen worden.
De gemeente begrijpt dat deze situatie erg vervelend is. We vragen
ouders begrip voor de situatie dat de school aan het maximum van de
groei is. Het plaatsen van meer kinderen leidt tot een onaanvaardbare
situatie. Het ruimtegebrek komt de veiligheid van leerlingen op De
Kweekvijver niet ten goede.
Mocht u naar aanleiding van bovenstaande nog vragen hebben dan kunt u
zich richten tot de afdeling Onderwijs (mevrouw I. Homburg,
telefoonnummer 075 - 684 7741, aanwezig op dinsdag, donderdag en
vrijdag).
Openbare bekendmakingen
In de raadsvergadering van 11 maart 2002 zijn vastgesteld:
1. Het Rampenplan Oostzaan (geactualiseerde versie);
2. De Verordening op de raadscommissies;
3. Het Reglement van orde voor de vergaderingen en andere
werkzaamheden van de gemeenteraad van Oostzaan
Genoemde besluiten zijn in werking getreden op 12 maart 2002 en liggen
ter inzage op het gemeentehuis van Oostzaan, Kerkbuurt 14.
Openbare bekendmakingen
Burgemeester en wethouders van Oostzaan maken bekend dat de volgende
aanvragen voor een bouwvergunning zijn ontvangen:
- op 21 januari 2002 voor het plaatsen van een dakkapel aan Maalstroom
30,
- op 3 maart 2002 voor een uitbreiding woning aan De Wering 20,
- op 14 maart 2002 voor het oprichten van een lift nabij de entree van
het flatgebouw aan Lisweg 27 t/m 73,
- op 14 maart 2002 voor het uitbreiden van een woning aan De Wering
132,
- op 18 maart 2002 voor het gedeeltelijk vernieuwen / uitbreiden van
een woning Zuideinde 64a.
Op 19 maart 2002 is een bouwvergunning verleend voor het uitbreiden
van een woning aan Westerstijfselmakerspad 14.
De bovenvermelde stukken liggen voor een ieder ter inzage op de sector
Grondgebiedzaken, op maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag van 08.45
tot 12.00 uur. Tegen een verleende vergunning / toestemming kunnen
belanghebbenden binnen zes weken na de dag van verzending daarvan aan
de aanvrager, schriftelijk bezwaren indienen bij burgemeester en
wethouders, postbus 15, 1510 AA Oostzaan, onder vermelding van
'BEZWAARSCHRIFT'. Nadere informatie, ook over de exacte
bezwaartermijnen, kunt u telefonisch verkrijgen bij de sector
Grondgebiedzaken, cluster Bouwen, Wonen en Milieu, telefoon 075 - 684
7777. Het indienen van een bezwaarschrift schort de werking van een
verleende vergunning/ bouwtoestemming niet op. Als een bezwaarschrift
bij ons college wordt ingediend kan een verzoek om voorlopige
voorziening (schorsingsverzoek) worden gericht aan de President van de
sector Bestuursrecht van de Arrondissementsrechtbank Haarlem, postbus
956, 2003 RZ Haarlem. Aan een verzoek zijn griffiekosten verbonden.
Vrijstellingsprocedures
Burgemeester en wethouders van Oostzaan maken bekend dat zij
voornemens zijn om met toepassing van het bepaalde in artikel 19 lid 3
/19a van de Wet op de Ruimtelijke Ordening vrijstelling van het
geldende bestemmingsplan te verlenen voor het realiseren van een
berging aan Kerkbuurt 45 ter vervanging van de bestaande berging. De
bouwplannen liggen met ingang van dinsdag 26 maart 2002 gedurende vier
weken, derhalve tot en met 23 april 2002 ter inzage op de sector
Grondgebiedzaken, cluster Bouwen, Wonen en Milieu, op maandag,
dinsdag, donderdag en vrijdag van 08.45 uur tot 12.00 uur en overigens
na telefonische afspraak: 075- 684 7777. Gedurende de termijn van ter
inzage legging bestaat voor een ieder de gelegenheid om zijn of haar
zienswijze met betrekking tot het voornemen om vrijstelling te
verlenen schriftelijk bij het college van burgemeester en wethouders
kenbaar te maken (postbus 15, 1510 AA Oostzaan)
Burgerlijke stand
Geboren:
Melvin Pieter
zoon van R.C. Wetter en P.E. Zonneveld
Overleden:
Sijke van Ooijen (82 jr)
echtgenote van M. Kruiver
Pietertje Cornelia Huijser (89 jr)
weduwe van J. Schaft
Ondertrouw:
E. Wit en J.M. Gouw
---
Vrijstellingsprocedure bouwplan Kerkbuurt 23-25
Burgemeester en wethouders van Oostzaan maken bekend dat een verzoek
om vrijstelling als bedoeld in artikel 19 lid 1 van de Wet op de
Ruimtelijke Ordening van het bestemmingsplan "Uitbreidingsplan in
met een vijftal bovenwoningen aan de Kerkbuurt 23-25. In zijn
vergadering van 11 maart 2002 heeft de gemeenteraad besloten om een
vrijstellingsprocedure te starten en de vrijstellingsbevoegdheid aan
burgemeester en wethouders te delegeren.
Het bouwplan ligt met ingang van 19 maart 2002 gedurende vier weken
voor een ieder tijdens de gebruikelijke openingstijden ter inzage op
het gemeentehuis, Kerkbuurt 14. Gedurende de termijn van ter inzage
legging kan een ieder schriftelijk zijn zienswijze omtrent het
vrijstellingsverzoek aan het college van burgemeester en wethouders
kenbaar maken (postbus 15, 1510 AA Oostzaan).
Bekendmaking verkeersbesluiten
In zijn vergadering van 11 maart 2002 heeft de gemeenteraad van
Oostzaan de volgende verkeersbesluiten genomen.
1. Gehandicaptenparkeerplaats Waterput 60.
Tegenover Waterput 60 wordt ten behoeve van de bewoner van dat adres
een gehandicaptenparkeerplaats gerealiseerd. De parkeerplaats wordt
van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990).
2. Stopverbod op de Paling tussen De Dors en de Voorn.
Voorn een stopverbod ingesteld. Dit gebeurt door het plaatsen van
verkeersborden (model E2, bijlage I van het Reglement Verkeersregels
en Verkeerstekens 1990).
3. Voorrang op het Noordeinde bij de kruisingen met de
Jollenmakersweg.
door het plaatsen van verkeersborden (model B5 en B6, bijlage I van
het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990).
en met 27 november 2002 afgesloten zijn voor al het verkeer. Ter
alleen gebruikt worden door voetgangers, (brom-)fietsers, ruiters en
motorvoertuigen tot een totaal maximum massa van 3,5 ton. De
noodverbinding is gesloten voor voertuigen met aanhangers. Voor het
niet toegelaten verkeer is er een omleidingroute via Amsterdam-Noord
en Landsmeer. Van 19 tot en met 23 augustus, van 16 tot en met 20
september en van 18 tot en met 22 november 2002 is ook de
noodverbinding voor alle verkeer gesloten. Ter plaatse van het werk
worden een stopverbod en een maximumsnelheid van 5 kilometer per uur
ingesteld.
De maatregelen zullen worden aangegeven door het plaatsen van borden
(model C1, C1 met onderbord, A1, E2, F8, bijlage 1 van het Reglement
Verkeersregels en Verkeerstekens 1990). De betreffende
verkeersbesluiten liggen voor een ieder gedurende de gebruikelijke
openingsuren op het gemeentehuis van Oostzaan ter inzage.
Belanghebbenden kunnen binnen 6 weken na deze bekendmaking op grond
van de Algemene wet bestuursrecht tegen deze verkeersbesluiten een
1510 AA Oostzaan).
Openbare bekendmaking voorbereidingsbesluit
Burgemeester en wethouders van Oostzaan maken bekend dat de
gemeenteraad in zijn vergadering van 11 maart 2002 heeft verklaard,
dat een partiële herziening van het bestemmingsplan 'Herziening
15, kadastraal bekend gemeente Oostzaan, sectie F nummer 1297
(gedeeltelijk), een en ander zoals nader aangegeven op de bij het
raadsbesluit behorende tekening.
Het voorbereidingsbesluit treedt in werking op 19 maart 2002 en ligt
vanaf deze datum voor een ieder ter inzage op het gemeentehuis van
van dit besluit kan door belanghebbenden een gemotiveerd
bezwaarschrift worden ingediend bij de gemeenteraad van Oostzaan
(postbus 15, 1510 AA Oostzaan).
Openbare Bekendmakingen
Burgemeester en wethouders van Oostzaan maken bekend dat op 7 maart
een aanvraag voor een bouwvergunning is ontvangen voor het plaatsen
van een dakkapel aan Kerkbuurt 53.
Op 12 maart 2002 zijn bouwvergunningen verleend voor:
- het oprichten van een carport aan De Heul 37,
- het plaatsen van een dakkapel aan Kerkbuurt 53,
- het uitbreiden van een woning aan Kerkstraat 100-102,
- het oprichten van een woning aan Noordeinde 86,
- het uitbreiden van een woning aan Zuideinde 164,
tot 12.00 uur. Tegen een verleende vergunning / toestemming kunnen
de aanvrager, schriftelijk bezwaren indienen bij burgemeester en
wethouders, postbus 15, 1510 AA Oostzaan, onder vermelding van
'BEZWAARSCHRIFT'. Nadere informatie, ook over de exacte
bezwaartermijnen, kunt u telefonisch verkrijgen bij de sector
Grondgebiedzaken, cluster Bouwen, Wonen en Milieu, telefoon (075)
bij ons college wordt ingediend kan een verzoek om voorlopige
956, 2003 RZ Haarlem. Aan een verzoek zijn griffiekosten verbonden.
Burgerlijke stand
Geboren:
Rick
zoon van B. Ernst en J. Beutick
Sven
zoon van E.W. Dobber en M.M. Bakhuijzen
Mevlin Pieter
zoon van R.C. Wetter en P.E. Zonneveld
Overleden:
Jacob Simon de Haas (63 jr)
11 maart 2002