Ministerie van Financiën

Persbericht
PERS-2002-072
Den Haag, 25 maart 2002

Antwoorden van de staatssecretaris van Financiën op vragen van het lid Van Dijke over de douane in het Amsterdamse havengebied


1.
Heeft u kennisgenomen van het bericht "veel criminaliteit in Amsterdamse haven" waarin een weergave wordt gegeven van het (concept) rapport "de criminele risicokaart van het westelijk Havengebied"?


2.
Welk percentage/welke aantallen douaniers zijn er als gevolg van prioriteitstelling elders ontrokken aan de sterkte in het Amsterdamse havengebied? Wat zijn de gevolgen van het inleveren van mankracht ten behoeve van de prioriteitstelling elders in het land (mkz en Schiphol) en eventuele andere incidentele prioriteiten buiten het Amsterdamse havengebied op alle (dus fiscale- en niet fiscale) taken in het westelijk havengebied?


3.
Waaruit bestaat de zorg van de in het genoemde artikel geciteerde woordvoerder van het Ministerie van Financiën als hij zegt dat het Amsterdamse havengebied "een hele grote zorg is"? Wat heeft u gedaan om de oorzaak van deze zorg weg te nemen of te verminderen?


4.
Bedoelt de douanewoordvoerder die veel fout ziet gaan, maar aanpakkien buiten de bevoegdheid van de dienst acht, daarmee dat het staand beleid van de douane is dat bij de uitvoering van de douanecontroletaken (sommige) bevonden niet fiscale overtredingen - waartoe de douane opsporings - en afhandelingsbevoegd is - moeten worden overgedragen aan de politie? Wat moet een douanier als blijkt dat in zo'n geval politie niet de capaciteit heeft om een en ander op te pakken c.q. af te wikkelen dan wel daarvoor hoegenaamd geen belangstelling toont (mogelijk als gevolg van andere prioriteitstelling)? Is de douane  in dat geval gehouden de overtreder te laten gaan zonder rechtsgevolgen en zonder de overtreding te doen ophouden? Kunt u aangeven of - gelet op de situatie - douaniers hebben afgezien tegen waargenomen wetsovertredingen op te treden?


5.
Wordt uit de rapportage niet duidelijk dat er (landelijk) te weinig "rek" in de douaneorganisatie zit, zodat een incidentele prioriteit direct tot knelpunten elders leidt? Kunt u aangeven hoeveel mensen u met het oog hierop extra aan de organisatie wilt toevoegen en op welke termijn deze mensen inzetbaar zullen kunnen zijn?


6
Wanneer kan de haven van Amsterdam een containerscan in gebruik nemen teneinde een adequate controle vorm te geven?


7.
Is er in de Amsterdamse haven sprake van een structurele samenwerking tussen de diverse opsporings - en handhavingsdiensten? Is er een convenant inzake zulk een samenwerking?
1.
Ja.


2.
De douane heeft in 2001 hoge prioriteit gegeven aan de fysieke controles ten behoeve van de MKZ-crisis. Voor de douane in het district Amsterdam bedroeg de gemiddelde inzet 30 fte's. De douane heeft gedurende die periode, dus ook in Amsterdam, minder controles verricht op andere terreinen. De uitbreiding van het Schipholteam, vanwege de bestrijding van de drugskoeriers op Schiphol, wordt zolang de werving van nieuw personeel nog niet is afgerond, binnen de formatie van het douanedistrict Hoofddorp opgevangen


3.
Bij de douane Amsterdam en ook andere opsporingsinstanties is bekend dat in bepaalde delen van het Westelijk havengebied criminele activiteiten plaatsvinden. Overigens gaat het daarbij niet alleen om overtredingen van de douanewetgeving. Besloten is het douanetoezicht te intensiveren.


4.
De douane controleert bij in-, uit- en doorvoer van goederen. Het gaat hierbij zowel om fiscale als niet-fiscale taken. Indien de douane bij het uitvoeren van deze controlewerkzaamheden stuit op strafbare feiten dan is de douane in een aantal gevallen bevoegd deze zelfstandig af te handelen. In andere gevallen wordt een zaak overgedragen aan de bevoegde opsporingsdienst. Indien de douane geen enkele wettelijke taak heeft op grond van bestaande wetgeving, zoals diefstal of illegale vreemdelingen, dan heeft de douaneambtenaar geen andere bevoegdheden dan de gewone burger. Zou een douaneambtenaar tijdens de uitvoering van zijn normale werkzaamheden met dergelijke strafbare feiten worden geconfronteerd, dan speelt de persoonlijke veiligheid om wel of niet op te treden een doorslaggevende rol. Ik wil niet uitsluiten dat gevallen zich hebben voorgedaan waarbij het niet mogelijk was een zaak, waarbij de douane geen enkele taak heeft, over te dragen aan een andere dienst.


5.
Er zit voldoende rek in de douaneorganisatie om incidentele prioriteiten op te kunnen vangen. Behoudens de inspanningen op Schiphol vanwege de problemen met de drugskoeriers waarvoor extra douaniers worden aangetrokken, heb ik geen plannen om extra mensen aan de organisatie toe te voegen. Dit staat los van de groei die ik in de nota Rechtshandhaving Douane heb aangekondigd. Deze nota (kenmerk PFC 1999-01226M) heb ik op 19 januari 2000 aan de voorzitter van de Vaste Commissie voor Financiën gezonden. De werving van personeel blijft zoals ook in het net verschenen Beheersverslag 2001 is vermeld, voortdurend aandacht vragen. De situatie op de arbeidsmarkt in de Randstad is onverminderd gespannen. Daarbij is de uitstroom van relatief nieuw personeel op Schiphol, waar de aantrekkingskracht van het bedrijfsleven groot is, een punt van zorg.


6.
Het douanedistrict Amsterdam beschikt niet over een vaste containerscan. De inzet van een vaste scan wordt pas lonend bij een volume vanaf minimaal 300.000 containers. Uitgangspunten voor aanschaf van een vaste scan zijn de kosten, de personele inzet en het aantal te scannen containers. Naar schatting bedraagt de overslag in Amsterdam nu jaarlijks 40.000 containers. Zodra de nieuwe Paragon containerterminal operationeel wordt, wordt voorzien dat de inzet van een containerscan wel rendabel zal zijn. De middelen voor aanschaf en inzet zijn daarvoor op de begroting van de douane gereserveerd.
Indien noodzakelijk kunnen containers vanuit de haven van Amsterdam naar de containerscan op de Maasvlakte in Rotterdam of naar de scan op Schiphol worden overgebracht. In 2001 is dat ook enkele malen gebeurd. Daarnaast kan een tweetal trucks met scanfaciliteiten waarover de douane beschikt, worden ingezet om delen van een containerlading te scannen.


7.
Samenwerking van de douane met andere diensten acht ik van groot belang. Dit is niet anders in het Amsterdamse havengebied. Er is reeds een langdurige  samenwerking tussen het OM te Amsterdam en Haarlem, de KMAR, het KLPD, de politie Amsterdam-Amstelland en het douanedistrict Amsterdam . De bedoeling is om de algehele samenwerking ook vast te leggen in een convenant. Daarnaast wordt al langere tijd op convenantbasis samengewerkt met de Inspectie Milieuhygiëne betreffende milieuovertredingen, met de politie Amsterdam-Amstelland inzake autocriminaliteit en met de KMAR indien het gaat om het aantreffen van mogelijk illegale vreemdelingen.