Peugeot Nederland
Opnieuw dubbele winstcijfers voor Peugeot
Opnieuw dubbele winstcijfers voor Peugeot
Na de tweevoudige winst in Zweden en de eclatante één-twee-drie in
Corsica liet Peugeot ook aan de Costa Brava dubbele winstcijfers
noteren. Het was de derde keer in successie dat het fabrieksteam het
maximaal haalbare van zestien punten scoorde in een rally van het
wereldkampioenschap. De winst ging andermaal naar de gebroeders
Panizzi, met Richard Burns op de tweede plaats en Marcus Grönholm op
de vierde. Ook diens landgenoot Harri Rovanperä deed goede zaken in
deze asfaltwedstrijd, door met een privé ingeschreven 206 als zevende
te eindigen. In het WRC voor merken heeft Peugeot nu meer dan tweemaal
zoveel punten als naaste concurrent Ford; in het klassement voor de
rijders blijft Grönholm leider met één punt voorsprong op Panizzi en
acht punten op Burns.
De Spaanse WRC-ronde aan de Costa Brava en in het Catalaanse
achterland werd verreden in heerlijk zomers weer. Het publiek kwam dan
ook massaal opdraven om te genieten van het spectacauliare schouwspel.
De toeloop was zelfs zo groot, dat de organisatoren moesten besluiten
de eerste klassementsproef te schrappen om de veiligheid van het
publiek niet in gevaar te brengen. Op de tweede dag moesten zelfs de
eerste twee proeven worden geannuleerd, omdat toeschouwers hun autos
lang voordat de snelheidstrajecten werden afgesloten voor verkeer, (te
dicht) langs het parcours hadden geparkeerd. Zo bleven uiteindelijk
vijftien van de achttien KPs over.
Gilles en Hervé Panizzi bleken de minste moeite te hebben met de
wachttijden die door de annuleringen ontstonden. De Franse
asfalt-cracks legden meteen de basis voor hun overwinning, door alle
vijf proeven van de eerste etappe als snelste af te leggen. De
Panizzis deden eigenlijk precies hetzelfde als in de Tour de Corse,
maar nu nog nadrukkelijker. Want ook in de tweede etappe lieten de
broers er geen gras over groeien, ondanks de vertraging die ontstond
door de problemen op de eerste twee proeven van die dag. Met snelste
tijden op KPs 9, 11 en 12, en de tweede tijd op proef 10, kon de
Franse equipe eigenlijk alleen nog door pech worden afgehouden van de
overwinning. Maar onze 206 gedraagt zich perfect, zei Gilles Panizzi,
dus panne is voor ons geen optie. Bovendien houdt Richard Burns me
scherp; hij is niet zo gek ver achter ons.
Maar de 45 seconden voorsprong moesten ruim voldoende zijn om het op
de laatste dag iets kalmer aan te doen. Niets daarvan van de zes
klassementsproeven in de derde etappe won Panizzi de eerste, vierde en
vijfde. Zo kan ik me het beste concentreren en bestaat het gevaar van
verslapping niet. Toch liet navigator Hervé zijn broer voor de
zekerheid wat gas minderen, om geen onnodige risicos te nemen. De
spectaculaire 360-graden spin die de leidende Peugeot vervolgens een
keertje maakte, was dan ook geen fout, maar opzet! Gilles Panizzi: Op
de klassementsproef van Viladrau is een bepaald punt onder een hoge
brug waar het altijd bomvol toeschouwers staat. Op dat punt heb ik de
auto opzettelijk even omgegooid het publiek vond het machtig.
De koplopers hadden toch niets meer te duchten van Richard Burns, die
voor Peugeot de extra punten van de tweede plaats wenste veilig te
stellen. De wereldkampioen 2001 zette in de laatste etappe snelste
tijden neer op KPs 13 en 15, zonder serieus de leidende positie van
zijn teamgenoot aan te vechten. Gilles lag te ver voor; dan prevaleert
het teamresultaat. Het gaat de Brit steeds beter af in zijn nieuwe
team. Na Corsica hebben we opnieuw de afstellingen van mijn auto
doorgenomen en veranderd. De wijzigingen sloegen hier goed aan,
waardoor ik veel meer vertrouwen had.
Marcus Grönholm wordt almaar sneller op asfalt. Hij knokte zich in
Spanje opnieuw naar voren, versloeg opponent Petter Solberg en erfde
door het uitvallen van Sébastien Loeb de vierde plaats. Ik ben blij
met deze punten, want ik sta nog aan kop in het WK-klassement. De
volgende wedstrijd, in Cyprus, is een gravel-evenement; op onverharde
ondergrond voel ik me nog altijd meer in mn element dan op asfalt.
Maar ik moet Richard in de gaten houden, want hij gaat steeds beter
met de 206 en bovendien is hij ook op het onverharde een geduchte
tegenstander.
Uitslag Rally van Spanje:
2. Burns/Reid (GB/GB), Peugeot 206
3. Bugalski/Chiaroni (F/F), Citroën Xsara
4. Grönholm/Rautiainen (SF/SF), Peugeot 206
6. McRae/Grist (GB/GB), Ford Focus
7. Rovanperä/Pietilainen (SF/SF), Peugeot 206
1. Marcus Grönholm 21 punten
2. Gilles Panizzi 20
3. Richard Burns 13
4. Tommi Mäkinen 10
5. Carlos Sainz 9
6. Philippe Bugalski 7
7. Harri Rovanperä 6
Sébastien Loeb 6
9. Colin McRae 5
10. Petter Solberg 5
1. Peugeot 52
2. Ford 25
3. Subaru 20
4. Mitsubishi 6
Volgende wedstrijd: Rally van Cyprus, 19-21 april 2002.
Utrecht, 25 maart 2002