NMBS

22/03/02

Aanpassingswerken aan de spoorbedding in Hove

In de toekomst zal in de Antwerpse regio de omvang van het treinverkeer toenemen. Naast een toename van het aantal goederentreinen, zal hier in 2003 tijdens de piek de nieuwe dubbeldektreinen M6 ingezet worden op de verbinding Antwerpen-Brussel. Ze vervangen de huidige M2-rijtuigen uit 1959-1960. Naast de grote capaciteit van 140 zitplaatsen per rijtuig, biedt het treinmaterieel ook hedendaags comfort.

In functie van die groei en de specificiteit van dit treinverkeer staan hier aanpassingswerken op het programma voor de bovenleiding en de spoorbedding.

Op spoorverbinding Antwerpen-Brussel is de lijn 27 A onder de brug van de Vredestraat in Hove het eerst aan de beurt. Daar moet over een afstand van 700 meter aan de spoorbedding gewerkt worden. Dit vergt acht opeenvolgende werkweekends vanaf 23 maart. De werkzaamheden duren telkens van zaterdagnacht om 23 uur tot maandagochtend 5 uur. Van het lange Paasweekend wordt gebruik gemaakt om tot dinsdagochtend extra hard te werken. Tijdens deze dalperiode voor het reizigers- en goederenverkeer kunnen de treinen gebruik maken van de naastliggende sporen.

Vanaf 8 mei volgen vijf weekends om de sporen van de lijn 27 B (richting Brussel) aan te passen.

De bewoners uit de omgeving kregen van de aannemer THV CEI - Soluxtrafer uit Brussel een werfinfo in de brievenbus, die mogelijke hinder van graafkranen en vrachtwagens aankondigt. Pluspunt van dit project is dat de nieuwe sporen met geluidsdempend materiaal worden aangelegd.

Dit najaar gaat het project verder in Duffel waar de sporen onder de Klokkestraat en Rechtestraat moeten worden aangepast. Begin 2003 sluiten de werkzaamheden onder de brug van de Stationsstraat in Sint-Katelijne-Waver het project af.

© 2001 NMBS