NMBS
22/03/02
Aanpassingswerken aan de spoorbedding in Hove
In de toekomst zal in de Antwerpse regio de omvang van het
treinverkeer toenemen. Naast een toename van het aantal
goederentreinen, zal hier in 2003 tijdens de piek de nieuwe
dubbeldektreinen M6 ingezet worden op de verbinding Antwerpen-Brussel.
Ze vervangen de huidige M2-rijtuigen uit 1959-1960. Naast de grote
capaciteit van 140 zitplaatsen per rijtuig, biedt het treinmaterieel
ook hedendaags comfort.
In functie van die groei en de specificiteit van dit treinverkeer
staan hier aanpassingswerken op het programma voor de bovenleiding en
de spoorbedding.
Op spoorverbinding Antwerpen-Brussel is de lijn 27 A onder de brug van
de Vredestraat in Hove het eerst aan de beurt. Daar moet over een
afstand van 700 meter aan de spoorbedding gewerkt worden. Dit vergt
acht opeenvolgende werkweekends vanaf 23 maart. De werkzaamheden duren
telkens van zaterdagnacht om 23 uur tot maandagochtend 5 uur. Van het
lange Paasweekend wordt gebruik gemaakt om tot dinsdagochtend extra
hard te werken. Tijdens deze dalperiode voor het reizigers- en
goederenverkeer kunnen de treinen gebruik maken van de naastliggende
sporen.
Vanaf 8 mei volgen vijf weekends om de sporen van de lijn 27 B
(richting Brussel) aan te passen.
De bewoners uit de omgeving kregen van de aannemer THV CEI -
Soluxtrafer uit Brussel een werfinfo in de brievenbus, die mogelijke
hinder van graafkranen en vrachtwagens aankondigt. Pluspunt van dit
project is dat de nieuwe sporen met geluidsdempend materiaal worden
aangelegd.
Dit najaar gaat het project verder in Duffel waar de sporen onder de
Klokkestraat en Rechtestraat moeten worden aangepast. Begin 2003
sluiten de werkzaamheden onder de brug van de Stationsstraat in
Sint-Katelijne-Waver het project af.
© 2001 NMBS