Raad voor Financiële Verhoudingen


Datum laatste wijziging: 25 maart 2002


1. Ter ere van het afscheid van Wim van Zaalen van het secretariaat voor de Raad voor de financiële verhoudingen (Rfv) presenteert de Rfv een kennisquiz over de financiële verhoudingen met als inzet de Wim van ZaalenBokaal. Hierbij nodigen wij u uit om aan deze quiz deel te nemen. Deelname aan de quiz over de financiële verhoudingen staat open tot en met maandag 8 april. De quiz is hier te openen.

Wim van Zaalen heeft per 1 maart 2002 afscheid genomen van het secretariaat van de Raad voor de financiële verhoudingen. Bijna geheel zijn arbeidzame leven stond in het teken van de financiële verhoudingen. Zijn kennis en ervaring op dit terrein is dan ook onovertroffen. Met deze quiz kunt u op eenvoudige wijze uw eigen kennis en inzicht op het terrein van de financiële verhoudingen testen. Uiteenlopende vragen die zowel appelleren aan uw (feiten) kennis als inzicht in de financiële verhoudingen zijn in deze quiz opgenomen. Naast genoemde bokaal zijn er nog een paar fraaie prijzen.


2. De kern van het advies over de Gebundelde doeluitkering voor verkeer en vervoer is dat de Raad naast een aantal kritische kanttekeningen positief oordeelt over het kabinetsvoornemen om middelen voor verkeers- en vervoersmaatregelen te decentraliseren en de daarbij voorgestelde verdeelmodel. De kritische kanttekeningen betreffen vooral het ontbreken van een eenduidige relatie tussen reële kosten en het verdeelmodel. Verder is de toedeling van zeggenschap aan het rijk enerzijds en kaderwetgebieden, provincies en gemeenten anderzijds onduidelijk. Wanneer decentralisatie gewenst is, moet het model consistent zijn in financiering, verantwoordelijkheden en bevoegdheden. De Raad wijst op mogelijke praktische oplossingen. De Raad is van mening dat op Verkeer en Waterstaat ook de komende jaren de plicht rust nauwlettend de werking van het model dient te volgen en daarvoor verantwoordelijkheid moet houden. Het advies is binnenkort van deze site te downloaden


3. In het kader van Plan van aanpak transparantie (Plavat) hecht de Raad er aan dat duidelijk is wie vanuit welke verantwoordelijkheid, aanspreekbaar is op transparantie. Voor het Rijk is het de verantwoordelijkheid dat hij weet welke middelen voor welk doel ter beschikking worden gesteld. Vanuit de verantwoordelijkheid voor de rijksbegroting is het gerechtvaardigd dat het Rijk inzicht wil hebben in de prestaties. Dat past in het VBTB proces. Er is echter al heel veel informatie over en inzicht in prestaties op Rijksniveau, dat zou beter moeten worden benut alvorens gemeenten lastig te vallen met nieuwe informatievragen. Gelet op de ontwikkeling van het aantal specifieke uitkeringen en het nog altijd niet volledige Overzicht specifieke uitkeringen slaagt de Rijksoverheid er niet in die transparantie te bieden die het wel van anderen verwacht. De verantwoordelijkheid van het Rijk ten aanzien van het gemeentefonds is een andere dan voor specifieke uitkeringen.Voor de beheerders van het gemeentefonds geldt dat zij een systeemverantwoordelijkheid hebben. De verantwoordelijkheid betreft de omvang en de verdeling en niet prestaties die gemeenten leveren. De opzet voor de beoordeling van de omvang van het gemeentefonds voldoet qua systematiek aan de eisen die de Raad daaraan zou willen stellen. Ook ten aanzien van de verdeling geldt dat de beheerders van het gemeentefonds systeemverantwoordelijkheid dragen. Dit komt tegemoet aan een wens die de Raad al enige tijd koestert, namelijk om inzicht te hebben in hoe de verdeling uitpakt voor bepaalde groepen van gemeenten.

Ten aanzien van prestatiemeting is de Raad van oordeel dat dit een belangrijk element is van transparantie. Het zicht willen hebben op de prestaties hoort bij een democratische overheid die verantwoording aflegt. Het is tevens een belangrijke stimulans voor de verbetering van de overheidsprestaties. Zodra prestatiemeting verder draagt dan het bieden van inzicht ten behoeve van het verantwoorden en het professioneel leren maar dat er ook sancties aan zijn verbonden draagt dat tegelijkertijd het risico in zich dat het perverse prikkels genereert. In de verhouding tussen overheden dient het naast Transparantie te gaan over Trust en Toezicht. Het advies is binnenkort op deze site downloaden.


4. De Raad heeft gesproken over de herschikking van de clusters Bijstand en Zorg. De Raad erkent de noodzaak van een zekere herschikking tussen de cluster Bijstand en Zorg. De cluster Bijstand is na de uitlichting van het Fonds Werk en Inkomen (FWI) te klein en de cluster Zorg is een te omvangrijk conglomeraat van allerhande uiteenlopende voorzieningen (WVG, onderwijshuisvesting) geworden waardoor het zicht op de kostenontwikkeling verloren dreigt te gaan. De Raad wil alvorens over te gaan tot een definitief advies nog een paar mogelijke alternatieven beoordelen. Het komt in de vergadering van 11 april weer aan de orde.

5. Het Rfv-advies over de bekostiging van de jeugdgezondheidszorg van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) is uit. Het advies is binnenkort vanaf deze site te downloaden.


6. De adviezen over de artikel 12- aanvragen van de gemeenten Boskoop en Winschoten zijn door de Raad afgehandeld. Beide adviezen zijn binnenkort van deze site te downloaden.


7. De Raad heeft een expertmeeting georganiseerd over het onderwerp 'Vraagsturing en de financiële verhoudingen'. De expertmeeting is bedoeld als inbreng voor het Jaarrapport 2002. Het verslag zal binnenkort op deze site te vinden zijn.


8. De volgende vergadering van de Raad is op donderdag 11 april 2002. Op de agenda staan in de volgende onderwerpen (onder voorbehoud):
- Jaarrapport Rfv

- Mythes en misverstanden

- Gemeentelijke comptabiliteitsvoorschriften
- Verdeling gelden budget maatschappelijke opvang en verslavingsbeleid

- De Wet collectieve preventie

---