Raad voor Financiële Verhoudingen
Datum laatste wijziging: 25 maart 2002
1. Ter ere van het afscheid van Wim van Zaalen van het secretariaat
voor de Raad voor de financiële verhoudingen (Rfv) presenteert de
Rfv een kennisquiz over de financiële verhoudingen met als inzet
de Wim van ZaalenBokaal. Hierbij nodigen wij u uit om aan deze
quiz deel te nemen. Deelname aan de quiz over de financiële
verhoudingen staat open tot en met maandag 8 april. De quiz is
hier te openen.
Wim van Zaalen heeft per 1 maart 2002 afscheid genomen van het
secretariaat van de Raad voor de financiële verhoudingen. Bijna
geheel zijn arbeidzame leven stond in het teken van de financiële
verhoudingen. Zijn kennis en ervaring op dit terrein is dan ook
onovertroffen. Met deze quiz kunt u op eenvoudige wijze uw eigen
kennis en inzicht op het terrein van de financiële verhoudingen
testen. Uiteenlopende vragen die zowel appelleren aan uw (feiten)
kennis als inzicht in de financiële verhoudingen zijn in deze quiz
opgenomen. Naast genoemde bokaal zijn er nog een paar fraaie
prijzen.
2. De kern van het advies over de Gebundelde doeluitkering voor
verkeer en vervoer is dat de Raad naast een aantal kritische
kanttekeningen positief oordeelt over het kabinetsvoornemen om
middelen voor verkeers- en vervoersmaatregelen te decentraliseren
en de daarbij voorgestelde verdeelmodel. De kritische
kanttekeningen betreffen vooral het ontbreken van een eenduidige
relatie tussen reële kosten en het verdeelmodel. Verder is de
toedeling van zeggenschap aan het rijk enerzijds en
kaderwetgebieden, provincies en gemeenten anderzijds onduidelijk.
Wanneer decentralisatie gewenst is, moet het model consistent zijn
in financiering, verantwoordelijkheden en bevoegdheden. De Raad
wijst op mogelijke praktische oplossingen. De Raad is van mening
dat op Verkeer en Waterstaat ook de komende jaren de plicht rust
nauwlettend de werking van het model dient te volgen en daarvoor
verantwoordelijkheid moet houden. Het advies is binnenkort van
deze site te downloaden
3. In het kader van Plan van aanpak transparantie (Plavat) hecht de
Raad er aan dat duidelijk is wie vanuit welke
verantwoordelijkheid, aanspreekbaar is op transparantie. Voor het
Rijk is het de verantwoordelijkheid dat hij weet welke middelen
voor welk doel ter beschikking worden gesteld. Vanuit de
verantwoordelijkheid voor de rijksbegroting is het gerechtvaardigd
dat het Rijk inzicht wil hebben in de prestaties. Dat past in het
VBTB proces. Er is echter al heel veel informatie over en inzicht
in prestaties op Rijksniveau, dat zou beter moeten worden benut
alvorens gemeenten lastig te vallen met nieuwe informatievragen.
Gelet op de ontwikkeling van het aantal specifieke uitkeringen en
het nog altijd niet volledige Overzicht specifieke uitkeringen
slaagt de Rijksoverheid er niet in die transparantie te bieden die
het wel van anderen verwacht. De verantwoordelijkheid van het Rijk
ten aanzien van het gemeentefonds is een andere dan voor
specifieke uitkeringen.Voor de beheerders van het gemeentefonds
geldt dat zij een systeemverantwoordelijkheid hebben. De
verantwoordelijkheid betreft de omvang en de verdeling en niet
prestaties die gemeenten leveren. De opzet voor de beoordeling van
de omvang van het gemeentefonds voldoet qua systematiek aan de
eisen die de Raad daaraan zou willen stellen. Ook ten aanzien van
de verdeling geldt dat de beheerders van het gemeentefonds
systeemverantwoordelijkheid dragen. Dit komt tegemoet aan een wens
die de Raad al enige tijd koestert, namelijk om inzicht te hebben
in hoe de verdeling uitpakt voor bepaalde groepen van gemeenten.
Ten aanzien van prestatiemeting is de Raad van oordeel dat dit een
belangrijk element is van transparantie. Het zicht willen hebben
op de prestaties hoort bij een democratische overheid die
verantwoording aflegt. Het is tevens een belangrijke stimulans
voor de verbetering van de overheidsprestaties. Zodra
prestatiemeting verder draagt dan het bieden van inzicht ten
behoeve van het verantwoorden en het professioneel leren maar dat
er ook sancties aan zijn verbonden draagt dat tegelijkertijd het
risico in zich dat het perverse prikkels genereert. In de
verhouding tussen overheden dient het naast Transparantie te gaan
over Trust en Toezicht. Het advies is binnenkort op deze site
downloaden.
4. De Raad heeft gesproken over de herschikking van de clusters
Bijstand en Zorg. De Raad erkent de noodzaak van een zekere
herschikking tussen de cluster Bijstand en Zorg. De cluster
Bijstand is na de uitlichting van het Fonds Werk en Inkomen (FWI)
te klein en de cluster Zorg is een te omvangrijk conglomeraat van
allerhande uiteenlopende voorzieningen (WVG, onderwijshuisvesting)
geworden waardoor het zicht op de kostenontwikkeling verloren
dreigt te gaan. De Raad wil alvorens over te gaan tot een
definitief advies nog een paar mogelijke alternatieven beoordelen.
Het komt in de vergadering van 11 april weer aan de orde.
5. Het Rfv-advies over de bekostiging van de jeugdgezondheidszorg van
het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) is uit.
Het advies is binnenkort vanaf deze site te downloaden.
6. De adviezen over de artikel 12- aanvragen van de gemeenten Boskoop
en Winschoten zijn door de Raad afgehandeld. Beide adviezen zijn
binnenkort van deze site te downloaden.
7. De Raad heeft een expertmeeting georganiseerd over het onderwerp
'Vraagsturing en de financiële verhoudingen'. De expertmeeting is
bedoeld als inbreng voor het Jaarrapport 2002. Het verslag zal
binnenkort op deze site te vinden zijn.
8. De volgende vergadering van de Raad is op donderdag 11 april 2002.
Op de agenda staan in de volgende onderwerpen (onder voorbehoud):
- Jaarrapport Rfv
- Mythes en misverstanden
- Gemeentelijke comptabiliteitsvoorschriften
- Verdeling gelden budget maatschappelijke opvang en
verslavingsbeleid
- De Wet collectieve preventie
---