Erasmus Universiteit Rotterdam
25 maart 2002
Bouwen aan de masterfase
Universitair Nederland bereidt zich voor op de invoering van de
bachelor-masterstructuur, een nieuwe programmering van het
wetenschappelijk onderwijs. De keuze voor en de invulling van
masteropleidingen is bepaald geen sinecure, daaraan gaan tal van
strategische overwegingen maar evengoed ook praktische afwegingen
vooraf. Overwegingen en afwegingen die iedere betrokkene zelfstandig
en afzonderlijk kan maken, maar die zeker ook de moeite van
uitwisseling waard zijn. Daarom organiseert de Vereniging van
Universiteiten (VSNU) in samenwerking met de Erasmus Universiteit
Rotterdam (EUR) en de Rotterdam School of Management (RSM) op maandag
25 maart 2002 een werkconferentie over de masterfase.
Tien aspecten rond de opzet en introductie van de masteropleidingen komen in evenzoveel workshops (elk ca. 1,5 uur) aan de orde: selectie en instroom in de masteropleiding, het opzetten van verschillende typen (Engelstalige) masteropleidingen, voorbereiding op (inter)nationale accreditatie, positionering van initiële en postinitiële masteropleidingen binnen de universiteit en vraagstukken met betrekking tot de invoering van de masterfase.
10.30 10.45 Welkom
Prof.dr.ir. J.H. van Bemmel, Rector Magnificus, EUR
11.00 12.30
Workshop ronde 1
Workshop 1A Instroomvraagstukken
mw.dr. A.A. van Ruler, Faculteit der Sociaal-Culturele Wetenschappen,
VU
drs. A.K.M. Rijken, Milieuwetenschappen, UU
mw. R. Speijcken, UM (discussieleider)
* Selectie en instroom vanuit het hbo
* Hoe om te gaan met diversiteit aan instroom in de masterfase
Workshop 1B Opzetten van een maatschappelijk masterprogramma
prof.dr. H. van den Bosch, onderwijsdecaan kennisdomein economie,
bedrijfskunde en bestuurskunde, OU
drs. J. Nedermeijer (ICLON), UL
drs. F.W.L. Janssen, KUN (discussieleider)
* Instroomvraagstukken en selectie-instrumenten
* Opbouw Nederlandstalig onderwijsprogramma (breed of smal)
* Inhoud en positionering selectieve masteropleidingen
Workshop 1C Opzetten van een tweejarig masterprogramma
(Bètafaculteiten)
prof.dr.ir. J.D. Janssen, decaan faculteit Biomedische Technologie,
TUE
drs. B. van de Laar, Projectmanager onderwijsvernieuwing/
stafmedewerker onderwijs, Faculteit der Wiskunde en
Natuurwetenschappen, RUG
drs. D.J.W.M. Mulders, TUE (discussieleider)
* Instroomvraagstukken en selectie-instrumenten
* Opbouw onderwijsprogramma
* Inhoud en positionering selectieve masteropleidingen
Workshop 1D Opzetten van een tweejarige educatieve masteropleiding
mw.dr. G.T.M. ten Dam, Rector Instituut voor de Lerarenopleiding, UvA
prof.dr. H.M.C. Eijkelhof, Faculteit Natuur- en Sterrenkunde / IVLOS,
UU
mw. L. de Greef, UvA (discussieleider)
* Instroomvraagstukken en selectie-instrumenten
* Wijze waarop de educatieve masteropleiding tot stand komt
* Opbouw onderwijsprogramma
Workshop 1E Relatie initieel vs. postinitieel
L. Goedegebuure Executive Director of CHEPS, UT
K. Peters, Dean Rotterdam School of Management, RSM
mw.drs. K.E. van Kammen, UU (discussieleider)
* Inhoud en positionering initieel vs. Postinitieel onderwijs
* Organisatie initieel vs. postinitieel onderwijs
* Accreditatie postinitieel onderwijs
* Inhoud en positionering selectieve masteropleidingen
12.30 13.30 Lunch
13.30 15.00
Workshop ronde 2
Workshop 2A Internationale instroom: vraagstukken
drs. A. Meijdam, Business Administration, EUR
drs. C.T.M. Kouwenaar, Head department of Internationalisation, Nuffic
drs. E. Boer, VU (discussieleider)
* Selectie en instroom buitenlandse studenten
* Hoe om te gaan met een instroom van buitenlandse studenten
Workshop 2B Opzetten van een Engelstalige masterprogramma
dr. R.P. Hagendijk, Dean International School for Humanities and
Social Sciences (ISHSS), UvA
P. Vermeulen, Senior Researcher, RSM
prof.dr. J. Spronk, hoogleraar Accounting & Finance, EUR
dhr. P. Bouma, RUG (discussieleider)
* Instroomvraagstukken en selectie-instrumenten
* Opbouw Engelstalig onderwijsprogramma / cross-cultural classroom
* Taalvaardigheid docenten, studenten
* Inhoud en positionering selectieve masteropleidingen
Workshop 2C Opzetten van een 2-jarig onderzoeksmaster
prof.dr. H.A.J. Struijker Boudier, directeur onderzoeksinstituut
Carim, UM
prof.dr. M. Lindeboom, programma directeur Tinbergen Instituut, VU /
EUR
dr. J.A. Bartelse, VSNU (discussieleider)
* Instroomvraagstukken en selectie-instrumenten
* Opbouw onderwijsprogramma onderzoeksmaster
* Master-thesis / aansluiting op het promotietraject
* Rol onderzoeksscholen
Workshop 2D Workshop will be in English (internationale) accreditatie
van masteropleidingen
prof. G. Shenton, Associate Director, Eur. Found. Manag. Develop.
(EFMD)
dr. F.A.J. van Steijn, head department of quality assurance, VSNU
dr. M. Frederiks, policy adviser quality assurance, Hbo-raad
drs. A.G.C.A. Suijkerbuijk, beleidsadviseur CvB, KUB (discussieleider)
* Accreditatie van initiële en postinitiële masteropleidingen
* Voorbereiding op nationale accreditatie
* Voorbereiding op internationale accreditatie
* Accreditatiekaders voor masteropleidingen
* Interne kwaliteitszorg
Workshop 2E Invoeringsvraagstukken
drs. T.M. Douma, Onderwijs & Studentenaangelegenheden, WU
drs. C.P.A. van den Berg, Onderwijs & Onderzoek, EUR
mw.drs. A.B.M. Rijnhart, UT (discussieleider)
* Aandachtspunten voor een goede invoering
* Voorlichting
* Overgangsregelingen
* Oude en nieuwe onderwijsprogramma's
15.30 16.30
Panel discussie
met een terugkoppeling van belangrijke themas uit de workshops o.l.v.
discussieleider Ben Rogmans, uitgever, intermediair
Aansluitend presentatie BaMa-opleidingen van de universiteiten in
Nederland.
Noot voor de pers
Conferentie maandag 25 maart 2002
Tijd: 10.00 17.30 uur
Plaats: Woudestein, Erasmus Expo- en Congrescentrum
Info: bij drs. C.P.A. van den Berg, tel. (010) 408 1956 of bij VSNU
Congresorganisatie, tel. (030) 236 3845