Ingezonden persbericht

IBERIA KIEST BROADVISION e-TRAVEL VOOR HET INRICHTEN VAN HAAR WEBSITES


- De Spaanse voorloper in de reisindustrie gaat kosten besparen en versterkt leiderschap met selfservice reistoepassing

Madrid - Houten, 25 maart 2002 - Luchtvaartmaatschappij Iberia en BroadVision Inc. (Nasdaq: BVSN, Neuer Markt: BDN), 's werelds toonaangevende leverancier van enterprise selfservice applicaties, maken vandaag bekend dat BroadVision's nieuwste versie van e-Travel wordt ingezet voor de wereldwijde ondersteuning van de volgende generatie websites van Iberia. BroadVision e-Travel is ontwikkeld in samenwerking met Amadeus (Madrid: AMS), toonaangevend reisreserveringen en -technologie aanbieder.

Tijdens het huidige economische klimaat kan e-commerce luchtvaartmaatschappijen belangrijke groeimogelijkheden bieden en eveneens strategisch van belang zijn door kostenbesparingen te realiseren. BroadVision e-Travel, onderdeel van BroadVision's enterprise selfservice applicatie suite, biedt luchtvaartmaatschappijen zoals Iberia voordelen door reductie van ontwikkelingskosten, versnellen van de totale 'time-to-market' en uitbreiding van hun differentiatie op de online markt.

Aansluitend op hun succesvolle marktpenetratie met e-Travel Planitgo (voorheen Amadeus 1a-Res) een webgebaseerde boekingstoepassing, was Iberia op zoek naar een geïntegreerd, schaalbaar en dynamisch platform om content, speciale aanbiedingen en gepersonaliseerde e-marketing programma's te managen. Door gebruik van BroadVision e-Travel is Iberia nu in staat om op dynamische wijze analyses te doen en een passend antwoord te formuleren op het klik- en aankoopgedrag van haar klanten. Iberia's site managers kunnen nu in real-time de juiste aanbieding aan het juiste profiel hangen, doordat ze gebruik maken van BroadVision's verregaande personalisatie functionaliteiten.

De e-commerce strategie die Iberia heeft gevolgd, heeft ze tot de Europese top van online verkoop en service aanbieders gebracht. Degenen die hier echt van profiteren zijn echter Iberia's klanten. Zij hebben toegang tot kwalitatief zeer hoogstaande service en ervaren het voordeel door vluchtreserveringen te kunnen maken tegen zeer concurrende prijzen.

Recente veranderingen in de industrie hebben er toe geleid dat de luchtvaartmaatschappij zich verder moet aanpassen. Het gebruik van BroadVision e-Travel voor management van vooruitstrevende technologieën (Iberia.com, Customer Relationship Management, Iberia.Plus) en integratie van traditionele instrumenten (call center, luchthaven, on-board en post-sales services) zorgt ervoor dat Iberia een nieuwe relatie met haar klanten ontwikkeld en dat is de sleutel voor het toekomstige succes van webretailers.

BroadVision e-Travel is de eerste applicatie in zijn soort, die snel en kostenefficiënt zowel een nieuwe generatie zakelijke internet reisoplossingen als vakantie- en vrijetijd internet reisoplossingen kan aanbieden. Het geeft reisaanbieders een omgeving om online toepassingen te bouwen, die iedere individuele klant een gepersonaliseerd aanbod doet, gebaseerd op reisverleden en profiel. Dit resulteert in niet eerder vertoonde omzetcijfers, herhaalaankopen en winstniveaus.

"Ons doel is om een unieke gepersonaliseerde ervaring voor iedere klant te bieden. BroadVision e-Travel was de beste applicatie om snel en kostenefficiënt onze groeidoelen te bereiken en tegelijkertijd onze differentiatie te behouden", zegt Felix García Viejobueno, Senior Vice President Customer Relationship Management van Iberia. "Wij zijn er zeker van dat onze investering in BroadVision e-Travel het mogelijk maakt om mee te groeien met een toenemende vraag, uit te breiden in nieuwe landen en op termijn ons marktaandeel te vergroten door ons gevarieerde aanbod in vakantie- en vrijetijd reisoplossingen."

Jérôme Destors, Director, Travel Suppliers, Agencies en Portals van e-Travel zegt, "We zijn enorm blij dat Iberia gekozen heeft voor onze gezamenlijk ontwikkelde technologie. Dit bevestigd dat wij een goed keuze gemaakt hebben door oplossingen te ontwikkelen, die een realistisch en kosteneffectief migratie pad voor toonaangevende luchtvaartmaatschappijen hebben."

"Het geeft een goed gevoel te weten dat Iberia voor BroadVision e-Travel heeft gekozen, als basis voor het uitdragen van hun wereldwijde e-business strategie", voegt Chris Grejtak, Chief Marketing Officer bij BroadVision, toe. "Iberia heeft twee kritieke doestellingen; het uitbreiden van de relatie met hun klanten en tegelijkertijd het reduceren van operationele kosten. Wij kijken er naar uit om deze doelen samen met hen te realiseren en hun succes verder te vergroten."

Over Iberia
Iberia is internationaal luchtvervoersbedrijf met vestigingen in 39 landen en vliegt op ongeveer 100 luchthavens. De maatschappij heeft een vloot van meer dan 200 vliegtuigen, die dagelijks zo'n 1000 vluchten wereldwijd uitvoeren. Iberia heeft ruim 28.000 medewerkers. In 2001 vervoerde Iberia 30 miljoen passagiers en 224.000 ton vracht. In dat jaar bedroeg de omzet 4.700 miljoen euro, goed voor een winst van 53,1 miljoen euro.

Naast het vervoeren van passagiers en vracht, richt Iberia zich ook op internationale bedrijven in sectoren als: vliegtuigonderhoud, luchthaven assistentie, computersystemen, catering en touristische uitstapjes. Iberia is mede-oprichter en bezit momenteel 18,28 procent van de aandelen van Amadeus. Als wereldwijde maatschappij is Iberia betrokken bij een van de belangrijkste internationale luchtvaart allianties: oneworld.

Over e-Travel
e-Travel, de e-commerce business unit van Amadeus Global Travel Distribution SA, is de toonaangevende aanbieder van online reistechnologie. Het biedt e-commerce oplossingen voor vliegmaatschappijen, bedrijven, reisbureaus, andere online reisaanbieders, en is toegewijd aan het succes van haar klanten op het net. e-Travel bedient klanten in 90 landen, inclusief bedrijven zoals Airbus, Daimler Chrysler, Gateway, Inc., Ingersoll-Rand Company, Oracle Corporation en Philip Morris Companies. Daarnaast maken reisaanbieders als Air France, Iberia Qantas en online reisbureau Opodo gebruik van e-Travel.

Moederbedrijf Amadeus Global Travel Distribution SA is een toonaangevend wereldwijd distributie systeem en technologie aanbieder, die tegemoet komt aan marketing, sales en distributie wensen van de reis- en touristenindustrie.

Voor meer informatie kijk op: www.e-travel.com

Over BroadVision
BroadVision (Nasdaq: BVSN, Neuer Market: BDN) enterprise selfservice applicaties veranderen de manier waarop bedrijven zaken doen naar een gepersonaliseerd selfservice model. Dit levert voor bedrijven direct meerwaarde op, doordat dit model groei stimuleert, kosten reduceert en productiviteit vergroot. Toonaangevende wereldwijde organisaties gebruiken BroadVision om hun enterprise selfservice initiatieven te ondersteunen. Door gebruik te maken van het web en draadloze apparatuur is het mogelijk om overal, eenduidig gepersonaliseerde informatie uit te wisselen waardoor synergie ontstaat tussen klanten, werknemers en partners.

Voor meer informatie kijk op: www.broadvision.com.com

Noot voor de redactie (