PERSBERICHT
28/03/2002
Nationale Food Week in Utrechtse Jaarbeurs
Breed draagvlak voor nieuwe manifestatie over veranderende markt
Utrecht, maart 2002 - Alles over food gedurende één week onder één dak
voor iedereen die beroepsmatig met eten en drinken bezig is. Dat is de
Nationale Food Week, die plaatsvindt van 23 tot en met 26 maart 2003
in de Utrechtse Jaarbeurs. Er is een breed draagvlak voor het nieuwe
concept, zo blijkt uit eerste reacties in de food business. Ook heeft
een aantal grote bestaande beurzen zijn deelname aan de Nationale Food
Week bevestigd. Met parallel lopende congressen, presentaties en
vakwedstrijden is het Jaarbeurscomplex een week lang hét kenniscentrum
op het gebied van food trends.
Food als lifestyle
De foodmarkt is de laatste jaren sterk in beweging. Supermarkten maken
schapruimte vrij voor kant & klaar maaltijden. Speciaalzaken breiden
het assortiment uit met aanvullende producten. Pompshops vergroten het
food assortiment om de consumer-on-the-move te bedienen.
Tweeverdieners, de 24-uurseconomie, de vergrijzing en andere
recreatiepatronen zorgen voor ingrijpende wijzigingen in de food
sector. Food ontwikkelt zich tot life style. Als gevolg hiervan is het
food service kanaal sterk in opkomst en biedt het ook nieuwe kansen
voor traditionele aanbieders (supermarkt en speciaalzaak). Om hierop
in te spelen organiseert Jaarbeurs Exhibitions & Media, in nauw
overleg met de foodbusiness, dit vernieuwende evenement.
Slavakto/ Freshfood, ROKA, Dranken Pakket Expo
Aan de vakmanifestatie doen bestaande beurzen mee die zich richten op
specifieke doelgroepen. In de Nationale Food Week participeren
bijvoorbeeld Slavakto/ Fresh Food, Roka en Dranken Pakket Expo
compleet met de eigen vakwedstrijden en evenementen. Deze beurzen
behouden elk hun eigen identiteit. Zo blijft Slavakto/ Freshfood
gericht op de slagers en versspecialisten en ROKA op de supermarkt. Om
de herkenbaarheid van de sectoren te bevorderen krijgen bezoekers bij
binnenkomst specifieke interesseplattegronden en -routing aangeboden.
Doelgroepgerichte bezoekersontvangst zorgt ervoor dat iedereen
gemakkelijk 'de bekende weg' vindt.
Netwerkplek
Naast beurzen vinden tijdens de Nationale Food Week congressen,
workshops en symposia over consumentengedrag en voedingstrends plaats.
Thema- en innovatiepleinen bieden ruimte voor productpresentaties, -
keuringen en wedstrijden. De Nationale Food Week schenkt aandacht aan
de biologische sector en het Aurelia-congres over eko-voeding. Kortom:
een netwerkplek voor informatie, inspiratie, innovatie en interactie
tussen branches onderling.
Brede doelgroep
De diversiteit aan beurzen, evenementen en activiteiten maakt de
Nationale Food Week interessant voor een breed deelnemersveld. Het
evenement is hét platform voor food producers, supermarkten,
speciaalzaken, groothandelaren en distributeurs, food service en
toeleveranciers. Het food service kanaal heeft momenteel een
marktaandeel van ruim ¤ 17 miljard. De supermarkten en
detailhandel hebben een marktaandeel van ongeveer ¤ 32 miljard.
De food service groeit jaarlijks met 7 à 8 %.
De Nationale Food Week richt zich behalve op inkopers, managers en
medewerkers van supermarkten, speciaalzaken en het out-of-home kanaal
op iedereen werkzaam in de food service. Dat zijn zowel mensen in de
traditionele horeca (hotels, restaurants, café's) als ook op koks van
bedrijfsrestaurants, kantines, scholen, de zorgsector, fast
food-restaurants, traiteurs en cateraars.
Productgroepen
Inmiddels zijn gesprekken gevoerd met bedrijven en organisaties in de
volgende branches: vlees, pluimveevlees, AGF, vis, zuivel, brood en
banket, delicatessen, functional food, snacks, koffie en thee,
dranken, zoetwaren, etnic food, logistiek en transport en techniek.
De Nationale Food Week wordt ondersteund door belangrijke organisaties
in de food sector.
Contactgegevens