PERSBERICHT
28/03/2002

Nationale Food Week in Utrechtse Jaarbeurs

Breed draagvlak voor nieuwe manifestatie over veranderende markt

Utrecht, maart 2002 - Alles over food gedurende één week onder één dak voor iedereen die beroepsmatig met eten en drinken bezig is. Dat is de Nationale Food Week, die plaatsvindt van 23 tot en met 26 maart 2003 in de Utrechtse Jaarbeurs. Er is een breed draagvlak voor het nieuwe concept, zo blijkt uit eerste reacties in de food business. Ook heeft een aantal grote bestaande beurzen zijn deelname aan de Nationale Food Week bevestigd. Met parallel lopende congressen, presentaties en vakwedstrijden is het Jaarbeurscomplex een week lang hét kenniscentrum op het gebied van food trends.

Food als lifestyle
De foodmarkt is de laatste jaren sterk in beweging. Supermarkten maken schapruimte vrij voor kant & klaar maaltijden. Speciaalzaken breiden het assortiment uit met aanvullende producten. Pompshops vergroten het food assortiment om de consumer-on-the-move te bedienen. Tweeverdieners, de 24-uurseconomie, de vergrijzing en andere recreatiepatronen zorgen voor ingrijpende wijzigingen in de food sector. Food ontwikkelt zich tot life style. Als gevolg hiervan is het food service kanaal sterk in opkomst en biedt het ook nieuwe kansen voor traditionele aanbieders (supermarkt en speciaalzaak). Om hierop in te spelen organiseert Jaarbeurs Exhibitions & Media, in nauw overleg met de foodbusiness, dit vernieuwende evenement.

Slavakto/ Freshfood, ROKA, Dranken Pakket Expo
Aan de vakmanifestatie doen bestaande beurzen mee die zich richten op specifieke doelgroepen. In de Nationale Food Week participeren bijvoorbeeld Slavakto/ Fresh Food, Roka en Dranken Pakket Expo compleet met de eigen vakwedstrijden en evenementen. Deze beurzen behouden elk hun eigen identiteit. Zo blijft Slavakto/ Freshfood gericht op de slagers en versspecialisten en ROKA op de supermarkt. Om de herkenbaarheid van de sectoren te bevorderen krijgen bezoekers bij binnenkomst specifieke interesseplattegronden en -routing aangeboden. Doelgroepgerichte bezoekersontvangst zorgt ervoor dat iedereen gemakkelijk 'de bekende weg' vindt.

Netwerkplek
Naast beurzen vinden tijdens de Nationale Food Week congressen, workshops en symposia over consumentengedrag en voedingstrends plaats. Thema- en innovatiepleinen bieden ruimte voor productpresentaties, - keuringen en wedstrijden. De Nationale Food Week schenkt aandacht aan de biologische sector en het Aurelia-congres over eko-voeding. Kortom: een netwerkplek voor informatie, inspiratie, innovatie en interactie tussen branches onderling.

Brede doelgroep
De diversiteit aan beurzen, evenementen en activiteiten maakt de Nationale Food Week interessant voor een breed deelnemersveld. Het evenement is hét platform voor food producers, supermarkten, speciaalzaken, groothandelaren en distributeurs, food service en toeleveranciers. Het food service kanaal heeft momenteel een marktaandeel van ruim ¤ 17 miljard. De supermarkten en detailhandel hebben een marktaandeel van ongeveer ¤ 32 miljard. De food service groeit jaarlijks met 7 à 8 %.
De Nationale Food Week richt zich behalve op inkopers, managers en medewerkers van supermarkten, speciaalzaken en het out-of-home kanaal op iedereen werkzaam in de food service. Dat zijn zowel mensen in de traditionele horeca (hotels, restaurants, café's) als ook op koks van bedrijfsrestaurants, kantines, scholen, de zorgsector, fast food-restaurants, traiteurs en cateraars.

Productgroepen
Inmiddels zijn gesprekken gevoerd met bedrijven en organisaties in de volgende branches: vlees, pluimveevlees, AGF, vis, zuivel, brood en banket, delicatessen, functional food, snacks, koffie en thee, dranken, zoetwaren, etnic food, logistiek en transport en techniek. De Nationale Food Week wordt ondersteund door belangrijke organisaties in de food sector.

Contactgegevens