MKB-Nederland
MKB Nieuws, bericht
22-03-2002
WAO: afhankelijkheid uitvoeringsorganisaties groot
Als het Kabinet het moeizaam tot stand gekomen SER-advies over de
WAO overneemt, zal de instroom in de WAO daadwerkelijk worden
teruggedrongen. MKB-Nederland vindt overigens wel dat het SER-advies
staat of valt met de kwaliteit en inzet van de
uitvoeringsorganisaties, waarvoor Kabinet en Tweede Kamer
verantwoordelijkheid dragen. Het SER-advies maakt korte metten met de
PEMBA-boete, die vooral in het mkb -als kleine contribuant aan
ziekteverzuim en arbeidsongeschiktheid- als zeer onrechtvaardig wordt
ervaren. De verklaring van de Stichting van de Arbeid m.b.t. de
100%-loondoorbetaling in het eerste ziektejaar en 70% in het tweede,
wordt door MKB-Nederland volledig onderschreven. Mocht de vakbeweging
t.z.t. in decentraal overleg de 70% in het 2e jaar aankaarten, dan
behouden werkgevers zich het recht voor ook de 100% in het eerste jaar
ter discussie te stellen, aldus MKB-Nederland-voorzitter Hans de Boer
bij de presentatie van het SER-advies.
Essentieel in het SER-advies zijn volgens MKB-Nederland de harde
keuzes die zijn gemaakt terzake de moeilijkere toegang tot de nieuwe
WAO en het strenger keuren. De instroom in de nieuwe WAO kan
daadwerkelijk worden beperkt als uitvoerings-organisaties,
keuringsartsen en arbodiensten naadloos met elkaar samenwerken en
kwaliteit en inzet worden vergroot. Beloning en status van
keuringsartsen zullen substantieel in overeenstemming moeten worden
gebracht met hun nieuwe verantwoordelijkheden. Beroepsgroepen als
fysiotherapeuten kunnen in het proces van keuring en preventie een
belangrijke ondersteunende rol spelen.
Het niet meer toegankelijk maken van deWAO voor mensen met psychische
klachten, is iets wat MKB-Nederland al langer bepleit. Mensen met
psychische klachten rechtvaardigen een specifieke aanpak, waarvan
vroeg in het eerste jaar ingrijpen, frequente herkeuring en intensieve
en adequate begeleiding en ondersteuning onderdeel zijn.
Als het gaat om ziekteverzuim en arbeidsongeschiktheid in het mkb,
zijn de middelgrote en kleine bedrijven de paradepaardjes van de
Nederlandse economie. Zij veroorzaken de minste instroom in de WAO:
10% voor bedrijven tot 10 werknemers, 12% voor bedrijven tot 100
werknemers, bij een aandeel in de werkgelegenheid van in totaal 37%.
Ook het ziekteverzuim in het mkb is laag; 3,8% ten opzichte van 6,1%
gemiddeld. Het Kabinet zal zich dat bij de beoordeling van het
SER-advies moeten realiseren. Zeker als het gaat om de in het
SER-advies opgenomen en de door MKB-Nederland reeds lang bepleitte
afschaffing van PEMBA. Nergens komt deze PEMBA-boete zo hard en
onbillijk aan als in de middelgrote en met name kleine bedrijven.
Ondanks de moeizame totstandkoming van het SER-advies in het overleg
tussen sociale partners en kroonleden, is MKB-Nederland tevreden dat
er uiteindelijk overeenstemming is bereikt en er een zo goed als
unaniem advies op tafel ligt. Niettemin gaat het hier om een
verstandshuwelijk, zodat de werkgevers in het mkb op hun hoede moeten
blijven, aldus Hans de Boer. MKB-Nederland acht de 70% loon-
doorbetaling in het tweede ziektejaar niet voor interpretatie vatbaar.
Maar mag het ooit aan de orde komen op de decentrale
onderhandelingstafel, dan biedt de tekst van het SER-advies ook ruimte
voor onderhandelingen over de 100% loondoorbetaling in het eerste
ziektejaar.
Tenslotte meent MKB-Nederland dat de WAO ons als probleem nog geruime
tijd zal blijven volgen. Telkens weer zal hierbij moeten worden
afgewogen hoe een goede en faire balans kan worden verkregen in
verantwoordelijkheidsverdeling tussen werkgevers en werknemers. Maar
ook hoe de overheid als verantwoordelijke voor de uitvoering hiermee
omgaat. MKB-Nederland geeft het Kabinet in overweging, in vervolg op
het nu voorliggende SER-advies, de SER te vragen de verdeling van
verantwoordelijkheden en risico's in kaart te brengen om hiermee een
scheiding in dekking te kunnen aanbrengen tussen arbeidsgerelateerde
en niet-arbeidsgerelateerde risico's.