MKB-Nederland

MKB Nieuws, bericht

22-03-2002
WAO: afhankelijkheid uitvoeringsorganisaties groot

Als het Kabinet het moeizaam tot stand gekomen SER-advies over de WAO overneemt, zal de instroom in de WAO daadwerkelijk worden teruggedrongen. MKB-Nederland vindt overigens wel dat het SER-advies staat of valt met de kwaliteit en inzet van de uitvoeringsorganisaties, waarvoor Kabinet en Tweede Kamer verantwoordelijkheid dragen. Het SER-advies maakt korte metten met de PEMBA-boete, die vooral in het mkb -als kleine contribuant aan ziekteverzuim en arbeidsongeschiktheid- als zeer onrechtvaardig wordt ervaren. De verklaring van de Stichting van de Arbeid m.b.t. de 100%-loondoorbetaling in het eerste ziektejaar en 70% in het tweede, wordt door MKB-Nederland volledig onderschreven. Mocht de vakbeweging t.z.t. in decentraal overleg de 70% in het 2e jaar aankaarten, dan behouden werkgevers zich het recht voor ook de 100% in het eerste jaar ter discussie te stellen, aldus MKB-Nederland-voorzitter Hans de Boer bij de presentatie van het SER-advies.

Essentieel in het SER-advies zijn volgens MKB-Nederland de harde keuzes die zijn gemaakt terzake de moeilijkere toegang tot de nieuwe WAO en het strenger keuren. De instroom in de nieuwe WAO kan daadwerkelijk worden beperkt als uitvoerings-organisaties, keuringsartsen en arbodiensten naadloos met elkaar samenwerken en kwaliteit en inzet worden vergroot. Beloning en status van keuringsartsen zullen substantieel in overeenstemming moeten worden gebracht met hun nieuwe verantwoordelijkheden. Beroepsgroepen als fysiotherapeuten kunnen in het proces van keuring en preventie een belangrijke ondersteunende rol spelen.
Het niet meer toegankelijk maken van deWAO voor mensen met psychische klachten, is iets wat MKB-Nederland al langer bepleit. Mensen met psychische klachten rechtvaardigen een specifieke aanpak, waarvan vroeg in het eerste jaar ingrijpen, frequente herkeuring en intensieve en adequate begeleiding en ondersteuning onderdeel zijn. Als het gaat om ziekteverzuim en arbeidsongeschiktheid in het mkb, zijn de middelgrote en kleine bedrijven de paradepaardjes van de Nederlandse economie. Zij veroorzaken de minste instroom in de WAO: 10% voor bedrijven tot 10 werknemers, 12% voor bedrijven tot 100 werknemers, bij een aandeel in de werkgelegenheid van in totaal 37%. Ook het ziekteverzuim in het mkb is laag; 3,8% ten opzichte van 6,1% gemiddeld. Het Kabinet zal zich dat bij de beoordeling van het SER-advies moeten realiseren. Zeker als het gaat om de in het SER-advies opgenomen en de door MKB-Nederland reeds lang bepleitte afschaffing van PEMBA. Nergens komt deze PEMBA-boete zo hard en onbillijk aan als in de middelgrote en met name kleine bedrijven.

Ondanks de moeizame totstandkoming van het SER-advies in het overleg tussen sociale partners en kroonleden, is MKB-Nederland tevreden dat er uiteindelijk overeenstemming is bereikt en er een zo goed als unaniem advies op tafel ligt. Niettemin gaat het hier om een verstandshuwelijk, zodat de werkgevers in het mkb op hun hoede moeten blijven, aldus Hans de Boer. MKB-Nederland acht de 70% loon- doorbetaling in het tweede ziektejaar niet voor interpretatie vatbaar. Maar mag het ooit aan de orde komen op de decentrale onderhandelingstafel, dan biedt de tekst van het SER-advies ook ruimte voor onderhandelingen over de 100% loondoorbetaling in het eerste ziektejaar.

Tenslotte meent MKB-Nederland dat de WAO ons als probleem nog geruime tijd zal blijven volgen. Telkens weer zal hierbij moeten worden afgewogen hoe een goede en faire balans kan worden verkregen in verantwoordelijkheidsverdeling tussen werkgevers en werknemers. Maar ook hoe de overheid als verantwoordelijke voor de uitvoering hiermee omgaat. MKB-Nederland geeft het Kabinet in overweging, in vervolg op het nu voorliggende SER-advies, de SER te vragen de verdeling van verantwoordelijkheden en risico's in kaart te brengen om hiermee een scheiding in dekking te kunnen aanbrengen tussen arbeidsgerelateerde en niet-arbeidsgerelateerde risico's.