KLM
02/013
KLM GROUP PAST ORGANISATIE AAN OP STRATEGIE
AMSTELVEEN, 22 maart 2002 - KLM stemt haar organisatie en die van de luchtvaartmaatschappijen, waarin zij een meerderheidsbelang heeft, optimaal af op de strategie voor de bediening van de verschillende passagemarktsegmenten.
KLM Groep is hierbij actief in drie product/markt-combinaties:
· global network operations, met ondersteuning van regional feeder operations op de hubs van het netwerk;
· charter and scheduled leisure operations;
· low-cost operations.
Global network operations
KLM en alliantiepartners onderhouden vanuit hun hubs in Europa, Noord-Amerika, Afrika en Azië een global network.
KLM cityhopper en KLM uk verzorgen voor het global network feeder-diensten voor de aanvoer van passagiers vanuit Europese regionale bestemmingen naar KLM's Schiphol-hub. De organisaties en operaties van KLM cityhopper en KLM uk worden nauwer op elkaar afgestemd. Daarbij worden de vluchtoperaties met Fokker 100's, Fokker 70's en Fokker 50's van de twee KLM-dochters geoptimaliseerd. Om een en ander te bewerkstelligen zal er vanaf 1 april 2002 een eenhoofdige aansturing van KLM cityhopper en KLM uk plaatsvinden.
Leisure operations
Binnen de KLM Groep is Transavia airlines verantwoordelijk voor de specifieke bediening van de leisure-markt. De maatschappij onderhoudt hiertoe succesvol charter- en lijndiensten naar een groot aantal vakantiebestemmingen in Europa, Noord-Afrika, het Middellandse Zee-gebied en Midden-Azië.
Om de operationele flexibiliteit en efficiency te maximaliseren zal Transavia haar vloot standaardiseren op één vliegtuigtype: de Boeing 737.
Low-cost operations
Op dit moment is de KLM Groep in het low-cost marktsegment actief met twee brands: buzz vanuit de Britse markt en BASIQ AIR vanuit Nederland. Op basis van de ervaringen met beide low-cost operaties wil de KLM Groep een aanzienlijke rol gaan vervullen in de snel groeiende Europese low-cost markt. Ten behoeve van een optimale coördinatie zal vanaf 1 april 2002 een eenhoofdige aansturing van low-cost product, operatie en positionering voor de KLM Groep plaatsvinden.
Afstemming
De KLM-directie ziet toe op de afstemming tussen de verschillende product/markt-combinaties binnen de KLM Groep. Zij heeft hiertoe een aantal voorgenomen organisatie-aanpassingen bij de OR aangemeld:
· De leiding over de global network operations berust vanaf 1 april 2002 bij KLM-directeur Peter Hartman.
· Zijn plaatsvervanger is Henny Essenberg, die zich tevens zal concentreren op allianties ten behoeve van de global network operations.
· Alle commerciële activiteiten ten behoeve van deze activiteiten, waaronder verkoop, marketing, distributie en revenue management, vallen vanaf 1 april 2002 onder verantwoordelijkheid van Paul Gregorowitsch.
· Om verdere coördinatie tussen de regionale feedermaatschappijen KLM cityhopper en KLM uk te realiseren, krijgt vanaf 1 april 2002 huidig directeur KLM cityhopper, Elfrieke van Galen, tevens de leiding over KLM uk.
· Floris van Pallandt, nu nog directeur van KLM uk, wordt vanaf 1 april 2002 president-directeur van Transavia. Transavia blijft zich binnen de KLM Groep concentreren op de leisure-markt. Van Pallandt zal tevens verantwoordelijk zijn voor de aansturing en positionering van low-cost product en operatie binnen de KLM Groep.
AMS/DR/BK
KLM CORPORATE COMMUNICATIONS (AMS/DR)
Marjolein Schotel
Media Relations
tel: 31-20 649 45 45
fax: 31-20 648 80 92
Email: secr.mediarelations@klm.com
http://www.klm.com.