Roto Smeets de Boer NV

RSDB 2001

Resultaat

In 2001 heeft RSDB een nettoresultaat behaald van EUR 15,5 mln, tegenover EUR 21,7 mln in 2000.

De resultaatontwikkeling werd gedomineerd door de afkoeling van de economie die gedurende het jaar heeft geleid tot een in meer of mindere mate verder afnemende vraag in alle onderscheiden marktsegmenten zowel nationaal als internationaal.

Bij een, vooral beïnvloed door hogere papierprijzen, met 1,3% gestegen omzet tot EUR 712,2 mln (2000 EUR 702,8 mln) kwam de toegevoegde waarde 3,7% lager uit op EUR 344,0 mln (2000 EUR 357,1 mln).

Met zowel lagere personeelskosten, lagere afschrijvingen als lagere overige bedrijfskosten daalde de som der bedrijfslasten van EUR 317,2 mln in 2000 tot EUR 312,5 mln in 2001. Het bedrijfsresultaat nam af met 21,2% tot EUR 31,5 mln tegenover EUR 39,9 mln in 2000.

Door investeringen en inkoop van eigen aandelen stegen de rentekosten van EUR 7,6 mln tot EUR 8,2 mln. De solvabiliteit bedroeg ultimo 2001 31,2%, tegenover 33,2% ultimo 2000.

Door de inkoop gedurende het jaar van ruim 380.000 aandelen is het gemiddeld aantal aandelen afgenomen van 4.048.510 tot 3.791.956 stuks, waardoor de winst per aandeel over 2001 uitkomt op EUR 4,10 (2000 EUR 5,37).

Voorgesteld zal worden om 380.000 gewone aandelen in te trekken.

Het dividendvoorstel bedraagt EUR 1,40 (2000 EUR 1,65) per gewoon aandeel.

Vooruitzichten

De door Roto Smeets, PlantijnCasparie en Media Partners bediende markten vertonen nationaal en internationaal nog geen herstel.

Van het aantrekken van besteding van marketingbudgetten is in de business-to-business markt nog geen sprake.

In de consumentenmarkt staan in het tijdschriftensegment bij de massabladen de oplagen onder druk, lijken de oplagen in het special interest segment te groeien, maar in beide segmenten is het advertentievolume nog ver weg van het niveau van het jaar 2000.

Deze vraagfactoren, in combinatie met een ruim capaciteitsaanbod, vormen een risico voor de prijsontwikkeling zeker voor dat deel van de omzet waar meerjarencontracten opnieuw moeten worden afgesloten. Daadwerkelijk aantrekken van de vraag vóór het vierde kwartaal 2002 wordt niet voorzien. Hoewel ingezette rationalisatieprogrammas naar wens verlopen, bieden de geschetste marktomstandigheden geen ruimte voor resultaatherstel in de eerste helft van het jaar. Het is derhalve te vroeg om verantwoord uitspraken te doen over de winstontwikkeling op jaarbasis.

Drie merken

De drie hoofdmerken Roto Smeets, PlantijnCasparie en Media Partners vertoonden de volgende ontwikkeling:

2001

2000

x EUR 1 mln omzet bedrijfsresultaat omzet bedrijfsresultaat

Roto Smeets 504,0 24,5 488,8 27,9
PlantijnCasparie 196,3 5,4 200,0 9,8
Media Partners 21,2 1,5 21,9 2,2

Het aantal medewerkers in fulltime-equivalenten ontwikkelde zich van 4.010 ultimo 2000 tot 4.025 ultimo 2001.

Roto Smeets

In de voor Roto Smeets relevante rotatie-diepdruk- en rotatie-offsetmarkt is de afzet van papier, in vergelijking met 2000, bijna 4% teruggelopen. Deze uitdrukking van afnemende vraag zette zich door gedurende het jaar 2001, resulterend in een vierde kwartaal met een voor de industrie ongewoon lage bezettingsgraad. Aanleiding vormde met name de sterk teruggelopen advertentie-aantallen, gevolgd door omvang- en oplagedaling in het tijdschriftensegment.

De bestaande druk op het opbrengstprijsniveau liep verder op, mede het gevolg van voldoende aanbod van capaciteit in de markt. Roto Smeets zelf zag door gerealiseerde productiviteitsstijging de verkoopbare capaciteit enige procenten toenemen. De bezettingsgraad lag, bij 2% minder bedrukt papiervolume, op een 4% lager niveau vergeleken met het jaar 2000.

In de markt werden de nodige successen geboekt; nationaal werden bestaande contracten verlengd, internationaal heeft Roto Smeets haar positie in bijna alle bestaande exportmarkten verder verstevigd.

Het project Roto Smeets Sterker, gericht op verbetering van de effectiviteit van de commerciële organisatie, bestuurlijke integratie van de productie en productie-focussing ligt op schema. Na de diepdruk zal de offset later dit jaar aansluiten. Inspanningen die weerstand zullen bieden tegen het dalend prijsniveau.

Op schema ligt ook het omvangrijke investeringsproject van de nieuwe 368 cm brede pers in Deventer.

Roto Smeets heeft haar positie in de industrie in Europa bevestigd.

PlantijnCasparie

De business-to-business markt vertoonde stagnatie die zich feitelijk al vanaf het vierde kwartaal 2000 aftekende.

Teruglopend advertentievolume heeft uitgevers van vakbladen aangezet tot maatregelen die leiden tot een afnemend drukwerkvolume. De financiële- en telecomsector hebben ingrijpend gekort in hun communicatiebestedingen. Er vonden nauwelijks beursintroducties plaats waardoor dit segment nagenoeg opdroogde.

Deze markttrends, die eveneens voor een ongekende druk op de opbrengstprijzen zorgde, zijn voor PlantijnCasparie over de volle breedte van haar productdienstverlening voelbaar geweest. Er waren commerciële successen, met name op het vlak van aanbestedingen en tenders; het bestaande klantenbestand werd verder uitgebreid. De operationele resultaatontwikkeling heeft bij talrijke vestigingen inmiddels tot ingrijpende herstelplannen geleid. PlantijnCasparie is in haar segment onverminderd marktleider in de nationale markt.

Media Partners

Omzetontwikkeling en resultaat werden beïnvloed door de economische terugval. Projecten voor opdrachtgevers werden vooruitgeschoven, minder zwaar ingezet, of gestaakt. Aan de hieruit voortvloeiende negatieve gevolgen voor met name de resultaatontwikkeling heeft Media Partners zich niet kunnen onttrekken. Specifiek de markt voor sponsored magazines vertoont verdere groei, tegelijkertijd trekt dit gegeven nieuw aanbod van capaciteit aan waardoor sprake is van toenemende verdringing en druk op het prijsniveau. Media Partners concentreert zich, na beëindiging van haar activiteiten in het Verenigd Koninkrijk, volledig op verdere uitbouw in België en in Zweden en natuurlijk in Nederland waar de rol van marktleider werd gehandhaafd.

Het jaarverslag verschijnt op 3 april 2002.

De Algemene Vergadering van Aandeelhouders zal plaatsvinden op 18 april 2002, aanvang 15.00 uur in Hotel Lapershoek te Hilversum.

Hilversum, 21 maart 2002

ROTO SMEETS DE BOER NV

Raad van Bestuur