Ingezonden persbericht



Onderzoek Thuiszorg: klanten waarderen bejegening door medewerkers met 9+.

Klanten van de thuiszorg geven een dikke 9 aan de bejegening die ze ontvangen van medewerkers in de thuiszorg. Dit is een van de belangrijke uitkomsten van het vandaag uitgebrachte tweede benchmarkonderzoek naar de prestaties van thuiszorginstellingen in Nederland. Het benchmarkonderzoek Thuiszorg is in opdracht van het ministerie van VWS en de brancheorganisaties Landelijke Vereniging voor Thuiszorg (LVT) en Branchebelang Thuiszorg Nederland (BTN) uitgevoerd door PwC Consulting in samenwerking met het Nivel.

Bas van den Dungen, directeur LVT: ?Dit prachtige, hoge cijfer is een fantastische opsteker voor de werkers in de thuiszorg en een bewijs dat hun werk door de mensen die dagelijks op hun zorg zijn aangewezen zeer wordt gewaardeerd. Het geeft ook aan, dat de sector Thuiszorg zich op een zeer positieve manier ontwikkelt.?

Klanttevredenheid:
Aan het klanttevredenheidsonderzoek, onderdeel van de benchmarking, hebben bijna 25.000 klanten meegedaan. Naast de waardering voor de bejegening van de klant door de medewerker ? bejegening blijken de klanten het belangrijkste te vinden - is ook een oordeel gegeven over andere zaken die klanten belangrijk vinden, zoals deskundigheid, informatievoorziening, communicatie en toegankelijkheid. Terwijl de medewerker hoog scoort bij de klant, is er minder tevredenheid over de informatie- voorziening en de communicatie vanuit de lidinstellingen. Beide brancheorganisaties hebben deze aspecten inmiddels tot één van de speerpunten van beleid gemaakt.

Indien alle waarderingen op de verschillende aspecten worden gewogen, krijgt de sector Thuiszorg een 7,6. Dit cijfer is ten opzichte van het onderzoek in 1997 onveranderd hoog gebleven.

Doelmatigheid:
Ook de overige uitkomsten van het benchmarkonderzoek geven aanleiding om te spreken van positieve ontwikkelingen in de thuiszorg. Hierbij gaat het met name om het feit dat de onderlinge kwaliteitsverschillen tussen de instellingen aanzienlijk zijn verminderd en de instellingen van elkaar hebben geleerd.

Maatschappelijke waardering:
Nieuw in het benchmarkonderzoek is het onderdeel maatschappelijke waardering. In dit onderdeel is door diverse betrokkenen bij de thuiszorg (zoals huisartsen, verpleeg- en verzorgingshuizen, verzekeraars etc.) een oordeel gegeven over de thuiszorg. Ook op dit onderdeel scoort de thuiszorg overwegend positief. Verbeterpunten die uit dit onderdeel naar voren komen zijn overigens opnieuw de communicatie en informatievoorziening.

Zo kan worden gesteld dat de benchmarking in de sector zijn effect al heeft bewezen. Het instrument heeft als belangrijk doel om instellingen een spiegel voor te houden en daarmee aanknopingspunten te bieden voor verbetering. De resultaten van het vandaag gepubliceerde onderzoek bewijzen dat het mogelijk is om met behulp van de benchmarkgegevens verbeteringen in de prestaties van instellingen te bewerkstelligen. Daarbij is de sector zich er zeer van bewust dat er nog echt wel het een en ander te verbeteren valt. En daar zal met behulp van de benchmark gegevens de komende tijd hard aan worden gewerkt.

In de komende tijd zal door de thuiszorginstellingen dan ook vooral aandacht worden gegeven, in overleg met klantenorganisaties en verzekeraars, aan het realiseren van concrete verbeteringen op de punten waar dit, getuige het onderzoek, noodzakelijk is. Dit alles met het doel om in de toekomst aan nog meer klanten zorg te kunnen leveren: op tijd, op maat en van een kwalitatief goed niveau.

Bas van den Dungen; ?Met de publicatie van de resultaten van het benchmarkonderzoek loopt de sector Thuiszorg voorop binnen de gezondheidszorg als het gaat om het bieden van transparantie en het afleggen van maatschappelijke verantwoording over de inzet van collectieve middelen. Dat is naar de mening van de LVT en BTN een logische tegenprestatie voor het verkrijgen van grote hoeveelheden collectieve financiën.?

Productieverhoging:
Belangrijke ontwikkeling is een stijging van de vraag naar thuiszorg. In dat verband is van belang dat de afgelopen drie jaar de sector een stijging heeft laten zien van de productie van 12%. Deze prestatie is des te opmerkelijker als daarbij wordt beseft dat de knelpunten op de arbeidsmarkt steeds groter worden, zoals ook uit het benchmarkonderzoek blijkt. De overwegend positieve resultaten uit het benchmarkonderzoek zouden overigens slechts beperkte waarde hebben indien de sector er niet in zou slagen om aan meer mensen zorg te verlenen. In dit verband is de conclusie gerechtvaardigd dat, om te kunnen voldoen aan de almaar groeiende vraag aan zorg in Nederland, belangrijke ingrediënten als: een verbetering van de bedrijfsvoering, een gericht beleid ter voorkoming van arbeidsongeschiktheid en verzuim, een actief en gericht wervings- en opleidingsbeleid en de door de overheid ter beschikking gestelde financiële middelen, nodig zijn. Een evenmin te verwaarlozen aspect om in de toekomst het huidige prestatie-niveau te kunnen handhaven is een aanzienlijke investering in ICT. In die zin zijn de branche-organisaties het eens met de aanbevelingen van de onderzoekers dat op dat vlak nog een enorm potentieel zit om zowel de kwaliteit als de kwantiteit van de zorg aan mensen te vergroten.

Bunnik, 22 maart 2002.

Titel Onderzoek Thuiszorg: klanten waarderen bejegening door medewerkers met 9+. Datum 22.03.2002
Naam Auteur LVT
Classificatie thuiszorg (algemeen) Classificatie thuiszorg (algemeen) Classificatie thuiszorg (algemeen) Organisatie
Functie