Ingezonden persbericht
Onderzoek Thuiszorg: klanten waarderen bejegening door medewerkers met
9+.
Klanten van de thuiszorg geven een dikke 9 aan de bejegening die ze
ontvangen van medewerkers in de thuiszorg. Dit is een van de belangrijke
uitkomsten van het vandaag uitgebrachte tweede benchmarkonderzoek naar
de prestaties van thuiszorginstellingen in Nederland. Het
benchmarkonderzoek Thuiszorg is in opdracht van het ministerie van VWS
en de brancheorganisaties Landelijke Vereniging voor Thuiszorg (LVT) en
Branchebelang Thuiszorg Nederland (BTN) uitgevoerd door PwC Consulting
in samenwerking met het Nivel.
Bas van den Dungen, directeur LVT: ?Dit prachtige, hoge cijfer is een
fantastische opsteker voor de werkers in de thuiszorg en een bewijs dat
hun werk door de mensen die dagelijks op hun zorg zijn aangewezen zeer
wordt gewaardeerd. Het geeft ook aan, dat de sector Thuiszorg zich op
een zeer positieve manier ontwikkelt.?
Klanttevredenheid:
Aan het klanttevredenheidsonderzoek, onderdeel van de benchmarking,
hebben bijna 25.000 klanten meegedaan. Naast de waardering voor de
bejegening van de klant door de medewerker ? bejegening blijken de
klanten het belangrijkste te vinden - is ook een oordeel gegeven over
andere zaken die klanten belangrijk vinden, zoals deskundigheid,
informatievoorziening, communicatie en toegankelijkheid.
Terwijl de medewerker hoog scoort bij de klant, is er minder
tevredenheid over de informatie- voorziening en de communicatie vanuit
de lidinstellingen. Beide brancheorganisaties hebben deze aspecten
inmiddels tot één van de speerpunten van beleid gemaakt.
Indien alle waarderingen op de verschillende aspecten worden gewogen,
krijgt de sector Thuiszorg een 7,6. Dit cijfer is ten opzichte van het
onderzoek in 1997 onveranderd hoog gebleven.
Doelmatigheid:
Ook de overige uitkomsten van het benchmarkonderzoek geven aanleiding om
te spreken van positieve ontwikkelingen in de thuiszorg. Hierbij gaat
het met name om het feit dat de onderlinge kwaliteitsverschillen tussen
de instellingen aanzienlijk zijn verminderd en de instellingen van
elkaar hebben geleerd.
Maatschappelijke waardering:
Nieuw in het benchmarkonderzoek is het onderdeel maatschappelijke
waardering. In dit onderdeel is door diverse betrokkenen bij de
thuiszorg (zoals huisartsen, verpleeg- en verzorgingshuizen,
verzekeraars etc.) een oordeel gegeven over de thuiszorg. Ook op dit
onderdeel scoort de thuiszorg overwegend positief. Verbeterpunten die
uit dit onderdeel naar voren komen zijn overigens opnieuw de
communicatie en informatievoorziening.
Zo kan worden gesteld dat de benchmarking in de sector zijn effect al
heeft bewezen. Het instrument heeft als belangrijk doel om instellingen
een spiegel voor te houden en daarmee aanknopingspunten te bieden voor
verbetering. De resultaten van het vandaag gepubliceerde onderzoek
bewijzen dat het mogelijk is om met behulp van de benchmarkgegevens
verbeteringen in de prestaties van instellingen te bewerkstelligen.
Daarbij is de sector zich er zeer van bewust dat er nog echt wel het een
en ander te verbeteren valt. En daar zal met behulp van de benchmark
gegevens de komende tijd hard aan worden gewerkt.
In de komende tijd zal door de thuiszorginstellingen dan ook vooral
aandacht worden gegeven, in overleg met klantenorganisaties en
verzekeraars, aan het realiseren van concrete verbeteringen op de punten
waar dit, getuige het onderzoek, noodzakelijk is. Dit alles met het doel
om in de toekomst aan nog meer klanten zorg te kunnen leveren: op tijd,
op maat en van een kwalitatief goed niveau.
Bas van den Dungen; ?Met de publicatie van de resultaten van het
benchmarkonderzoek loopt de sector Thuiszorg voorop binnen de
gezondheidszorg als het gaat om het bieden van transparantie en het
afleggen van maatschappelijke verantwoording over de inzet van
collectieve middelen. Dat is naar de mening van de LVT en BTN een
logische tegenprestatie voor het verkrijgen van grote hoeveelheden
collectieve financiën.?
Productieverhoging:
Belangrijke ontwikkeling is een stijging van de vraag naar thuiszorg. In
dat verband is van belang dat de afgelopen drie jaar de sector een
stijging heeft laten zien van de productie van 12%.
Deze prestatie is des te opmerkelijker als daarbij wordt beseft dat de
knelpunten op de arbeidsmarkt steeds groter worden, zoals ook uit het
benchmarkonderzoek blijkt. De overwegend positieve resultaten uit het
benchmarkonderzoek zouden overigens slechts beperkte waarde hebben
indien de sector er niet in zou slagen om aan meer mensen zorg te
verlenen. In dit verband is de conclusie gerechtvaardigd dat, om te
kunnen voldoen aan de almaar groeiende vraag aan zorg in Nederland,
belangrijke ingrediënten als: een verbetering van de bedrijfsvoering,
een gericht beleid ter voorkoming van arbeidsongeschiktheid en verzuim,
een actief en gericht wervings- en opleidingsbeleid en de door de
overheid ter beschikking gestelde financiële middelen, nodig zijn.
Een evenmin te verwaarlozen aspect om in de toekomst het huidige
prestatie-niveau te kunnen handhaven is een aanzienlijke investering in
ICT. In die zin zijn de branche-organisaties het eens met de
aanbevelingen van de onderzoekers dat op dat vlak nog een enorm
potentieel zit om zowel de kwaliteit als de kwantiteit van de zorg aan
mensen te vergroten.
Bunnik, 22 maart 2002.
Titel Onderzoek Thuiszorg: klanten
waarderen bejegening door
medewerkers met 9+.
Datum 22.03.2002
Naam Auteur LVT
Classificatie thuiszorg (algemeen)
Classificatie thuiszorg (algemeen)
Classificatie thuiszorg (algemeen)
Organisatie
Functie