Gemeente Utrecht
Regionaal Interdisciplinair Fraudeteam Utrecht constateert: MILJOENENFRAUDE BIJ FOLDERVERSPREIDING
Onderzoek naar fraude bij folderverspreiding heeft geleid tot een naheffing van EUR 2.900.000 op het gebied van de Belastingwetgeving en EUR 800.000 aan premies Sociale Verzekeringswetten. Tevens werd naar aanleiding van de geconstateerde correcties voor een bedrag van EUR 600.000 aan boetes opgelegd door de Belastingdienst. De Arbeidsinspectie heeft tegen 28 ondernemers proces verbaal opgemaakt tegen wegens overtreding van de Wet Arbeid Vreemdelingen.
Het onderzoek bij bedrijven die zich bezig houden met het verspreiden van ongeadresseerd (reclame)drukwerk is uitgevoerd door het Regionaal Interdisciplinair Fraudeteam (RIF) Utrecht is in de periode van oktober 2000 tot medio december 2001
Aan het project hebben de volgende organisaties actief deelgenomen:
* Belastingdienst
* Cadans uitvoeringsinstelling b.v.
* Gak Nederland bv
* Regiopolitie Utrecht
* Arbeidsinspectie Regio Midden
Het doel van het project was het in kaart brengen van de omvang van de
doelgroep. Verder moest inzicht worden verkregen in werkwijze en
positionering van de verschillende groepen verspreiders die binnen de
branche worden aangeduid als equipes. Tenslotte ging het om signaleren
van zwart werk en de betrokkenheid van illegalen en asielzoekers. Met
behulp van de verzamelde informatie kunnen aanbevelingen worden
geformuleerd, gericht op het voorkomen van fraude binnen deze
doelgroep.
Het multidisciplinaire onderzoek - uitgevoerd binnen de 13 gemeenten omvattende regio RIF Utrecht - heeft de volgende financiële resultaten opgeleverd:
Het RIF-onderzoek heeft geleid tot een naheffing van EUR 2.900.000 op het gebied van de Belastingwetgeving en EUR 800.000 aan premies Sociale Verzekeringswetten.
De werkelijke resultaten kunnen hoger uitvallen in verband met de uitgezette, nog niet afgeronde onderzoeken.
Tevens werd naar aanleiding van de geconstateerde correcties voor een bedrag van EUR 600.000 aan boetes opgelegd door de Belastingdienst.
De Arbeidsinspectie heeft tegen 28 ondernemers proces verbaal opgemaakt wegens overtreding van de Wet Arbeid Vreemdelingen. De door het Openbaar Ministerie op te leggen boetes kunnen variëren tussen EUR 900 en EUR 45.000 (afhankelijk van de aard van de overtreding en/of er sprake is van recidive).
Tevens zijn door het onderzoek waardevolle en voorheen niet bekende inzichten verkregen
die hebben geleid tot de volgende bevindingen / conclusies:
* Gedurende de looptijd van het project zijn in totaal bij 59
ondernemingen waarnemingen ter plaatse uitgevoerd. Hierbij zijn
317 interviews afgenomen bij 245 werknemers (enkele dubbele
interviews) middels opgestelde vragenlijsten. Hiervan bleken er 50
illegaal in
Nederland te verblijven en 98 hadden de status van asielzoeker
zonder gerechtigd te zijn om arbeid te mogen verrichten.
* In totaal werden er 20 boekenonderzoeken ingesteld bij diverse tot
de doelgroep behorende ondernemers. Tegen één ondernemer werd
direct een strafrechtelijk onderzoek opgestart vanwege de
geconstateerde omvang van de fraude.
* Het verspreiden van ongeadresseerd (reclame)drukwerk wordt
hoofdzakelijk verricht in opdracht van een beperkte groep
verspreiders (z.g. spreigroepen) die in het gehele land werkzaam
zijn.
* De daadwerkelijke verspreiding van (reclame)drukwerk wordt voor
een (groot) deel door de spreigroepen uitbesteed aan zogenaamde
"equipes".
o De equipes worden voornamelijk geleid door personen van
buitenlandse afkomst, die de Nederlandse taal nauwelijks
beheersen, wat leidt tot problemen bij interpretatie van wet- en
regelgeving.
o De equipes maken veelal gebruik van illegalen en/of asielzoekers voor het verspreiden van het drukwerk; o Uit het aantreffen van asielzoekers uit het gehele land wordt afgeleid dat bij de recrutering gebruik wordt gemaakt van een landelijk netwerk. o in het kader van de koppelingswet bestaat bij de betaling van de asielzoekers geen premieplicht. Dit leidt tot concurrentievervalsing. o Van de 42 in kaart gebrachte equipes zijn er 14 bij de Belastingdienst bekend als particulier en 28 als ondernemer.
* Over het algemeen doet de werkgever (de equipe) geen opgave van
het werkzame personeel bij de Uitvoeringsinstelling Cadans of
Belastingdienst, waartoe wel de verplichting bestaat. Bij de
Belastingdienst waren er van de in kaart gebrachte equipes slechts
2 bekend als belastingplichtige voor de loonheffing. Bij Cadans
was slechts 1 equipe bekend als werkgever.
* De werkelijk gerealiseerde omzetten wijken in het merendeel van de
gevallen af van de aangiften. Door de in kaart gebrachte equipes
werd over 1998 en 1999 ruim 35% van de gefactureerde omzet niet
opgegeven.
* Uit de WTP's en de zichtcontroles blijkt dat de equipeleiders
gebruik maken van bezorgers die als werknemers dienen te worden
aangemerkt maar als zodanig niet bekend zijn bij de
Belastingdienst en de Uitvoeringsinstellingen.
* Er wordt gebruik gemaakt van fictieve sofi-nummers en sofi-nummers
van andere personen. Van de 12 onderzochte administraties van de
equipes, werden er bij 8 in het geheel geen sofi-nummers
aangetroffen, bij de overige 4 ondernemingen was er sprake van
fictieve sofi-nummers en nummers van andere personen.
* De ondernemers werkzaam in deze branche zijn nauw met elkaar
verweven.
* Tegen werkgevers bestaan sanctiemogelijkheden op grond van de Wet
Arbeid Vreemdelingen (W.A.V.) indien er personen
(illegalen/asielzoekers) tewerkgesteld worden die niet gerechtigd
zijn om te mogen werken. Ten aanzien van asielzoekers die werkend
worden aangetroffen, ontbreken sanctiemogelijkheden.
Op basis van het onderzoek kan worden geconcludeerd dat sprake is van een risicovolle branche.
RIF
De Regionale Interdisciplinaire Fraude Teams zijn opgericht in het kader van een akkoord tussen het Rijk en de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG). De doelstelling van het RIF is het multidisciplinair bestrijden van met name de zwarte fraude, met de sociale zekerheid als invalshoek. Met name het inzicht in de omstandigheden waarin fraude voorkomt en de preventieve aanbevelingen van het RIF kunnen leiden tot het verminderen van fraude. In het RIF Utrecht werken samen de Belastingdienst, de uitvoeringsinstellingen Cadans, GAK Nederland bv, GUO en SFB, USZO (thans UWV), de gemeenten Abcoude, Breukelen, Houten, Loenen, Lopik, Maarssen, Nieuwegein, Oudewater, De Ronde Venen, Utrecht, Vianen, Woerden en IJsselstein, de Arbeidsinspectie en de Politie Regio Utrecht
Utrecht, 22 maart 2002