Politie Gelderland-Midden
Arnhem, 21 maart 2002
Een veiliger verkeer spaart levens
Verkeershandhavingsteam controleert op speerpunten
Jaarlijks vallen er vele gewonden en zelfs doden in het dagelijkse verkeer. Zo vielen er in de politieregio Gelderland-Midden het afgelopen jaar alleen al 473 ziekenhuisgewonden en 35 verkeersdoden. In de meeste gevallen is een te hoge snelheid de oorzaak van een ongeval. Maar ook door rood licht rijden en het gebruik van alcohol in het verkeer zijn bekende ongevaloorzaken. Daarnaast zorgen het niet-dragen van een gordel of helm dat verkeersslachtoffers bij een ongeval veelal zwaarder gewond raken.
In de politieregio Gelderland-Midden is nu in opdracht van het Openbaar Ministerie (OM) het verkeerkeershandhavingsteam (VHT) gestart. Met de slogan 'Een veiliger verkeer spaart levens' zal het VHT gaan controleren op de belangrijkste oorzaken van ongevallen en zware letsels: snelheid, rood licht, alcohol, niet-dragen van gordel en helm. Het doel van het VHT daarbij is dat het verkeer in de politieregio veiliger wordt en het aantal verkeersslachtoffers ook daadwerkelijk afneemt.
Snelheid blijft boosdoener
De grootste veroorzaker van ongevallen blijft een te hoge snelheid. De heer mr. Jacobus Spee, hoofd Bureau Verkeershandhaving van het Openbaar Ministerie is helder over het belang van het omlaag halen van het aantal snelheidsovertredingen. "Een te hoge snelheid is in 30% van de ongevallen de veroorzaker van ongevallen. Bestuurders kunnen bijvoorbeeld bij een te hoge snelheid de macht over het stuur verliezen. Daarnaast bepaalt snelheid in 35% van de ongevallen ook de ernst van de ongevallen. Een verschil in snelheid van slechts enkele kilometers per uur is al bepalend of men een zwaar- of lichtgewond raakt."
Niet zomaar ergens
Het VHT voert de controles op de speerpunten uit in de gehele politieregio. De juiste controle op de juiste plek op het juiste moment is daarbij van het grootste belang. Teamcoördinator van het VHT Leendert Otten vertelt: "Zomaar ergens staan' is er bij ons niet bij. Aan de hand van ongevallenanalyses weten we welke wegen het gevaarlijkst zijn en welke ongevallen er op die plek het meest voorkomen. Daar passen we onze controles op aan. Zo kan het bijvoorbeeld zijn dat er voor een langere periode op een bepaalde weg intensief op snelheid wordt gecontroleerd omdat het ongevallencijfer heel hoog ligt. Maar het kan ook zijn dat we preventief - bij een sportkantine in het weekeinde controleren op alcohol. Met doelgerichte controles wordt de verkeersveiligheid vergroot. Daarnaast zullen de routinecontroles - die zeker ook worden uitgebreid - vervolgens niet ontbreken om het goede weggedrag te blijven houden."
Meer dan handhaven alleen
Voor een grotere veiligheid in het verkeer is er echter meer nodig dan handhaven alleen. Naast het OM werkt het VHT daarom ook nauw samen met provincie, gemeentes en het Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid Gelderland (ROVG). Maar ook wijkplatforms en de gebiedsagent zijn een belangrijke spil in het verbeteren van de verkeersveiligheid. "Het gebeurt ook dat een bepaald gebied extra gecontroleerd wordt na klachten van de buurtbewoners. De buurtbewoners benaderen dan hun gebiedsagent die op zijn beurt weer actie onderneemt; of vanuit zijn eigen district of hij schakelt het VHT in. Kijk, alleen door nauw samen te werken met vele partners zal het op de weg veiliger worden!"
Noot voor de redactie (
Politie Gelderland-Midden