Rechtbank Leeuwarden



Uit een klantwaarderingsonderzoek blijkt dat de Rechtbank Leeuwarden vriendelijk en professioneel is

Bron: Rechtbank Leeuwarden

Datum actualiteit: 22-03-2002

Zes middelgrote rechtbanken, te weten Alkmaar, Dordrecht, Groningen, Leeuwarden, Roermond en Zutphen, hebben in de periode augustus - november 2001 gezamenlijk een Klantwaarderingsonderzoek gehouden. De betrokken rechtbanken wilden weten hoe hun professionele partners, waaronder de advocatuur, het openbaar ministerie en deurwaarders, alsmede de rechtzoekenden (burgers) denken over hun dienstverlening en welke zaken verbeterd kunnen worden. De uitkomsten van de onderzoeken zijn gebundeld en samengevat in een rapport met de titel 'Open voor publiek'. Dat rapport is op vrijdag 22 maart door voornoemde rechtbanken aangeboden aan de voorzitter van de Raad voor de Rechtspraak, dhr. mr. A.H. van Delden.

Het totale onderzoek is gehouden door PRISMA, een gemeenschappelijke landelijke dienst van de Raad voor de Rechtspraak en het College van Procureurs-Generaal. Deze dienst ondersteunt de rechterlijke organisatie bij kwaliteitsverbetering. In Leeuwarden was er na het uitzetten van de vragenlijsten een respons van respectievelijk 43% (professionele partners) en 17% (rechtzoekenden), hetgeen correspondeert met de totaal gemiddelde respons.

Positief imago.
De rechtbank Leeuwarden heeft een positief imago. Zowel de rechtzoekenden als de professionele partners vinden de rechtbank vriendelijk, professioneel en deskundig. Op algemene tevredenheid scoort Leeuwarden bij de professionele partners 76,9% en bij de rechtzoekenden 74,4%. De belangrijkste aspecten voor de rechtzoekenden (burgers) zijn de wijze waarop zij worden bejegend door de portier, de bodes en de rechter. Daarnaast wordt de rechter deskundig geacht, en biedt deze de mensen ruim de gelegenheid om hun eigen verhaal te vertellen.

Verbeterpunten.
De rechtzoekenden vinden over het algemeen de brieven zeer begrijpelijk, maar men geeft aan dat men meer behoefte heeft aan informatie over de wijze waarop een zitting verloopt en wat men van de rechtbank kan verwachten. De wachttijden (voor aanvang van de behandeling van de zaak) en het informeren daarover zouden verbeterd moeten worden. De professionele partners beklagen zich daar ook over. Daarnaast is die groep ontevreden over de doorlooptijden van zaken, alsmede over de telefonische bereikbaarheid van griffiemedewerkers. Zowel rechtzoekenden als professionele partners zijn tevreden over de gebouwen en de zittingzalen, maar zijn minder tevreden over de privacy van de wachtruimten.

Achtergrond.
Het onderzoek vond plaats in opdracht van de betrokken gerechtsbesturen en past in het streven van de rechtbanken om de mening van de 'klanten' over het eigen functioneren regelmatig te toetsen. Nederland telt 19 rechtbanken. De komende tijd zullen ook andere rechtbanken in het land een klantwaarderingsonderzoek laten verrichten.

De volledige tekst van het onderzoek is te raadplegen op de website van de rechterlijke macht:
www.rechtspraak.nl/over_rechtspraak/open_voor_publiek.pdf

Nadere informatie kunt u verkrijgen bij: mw. C.J. Pietersen, communicatieadviseur, telefoon 058 - 234 1535, e-mail: cjpietersen@dgd-lwd.minjust.nl

Rechtbank Leeuwarden
Postbus 1702
8901 CA Leeuwarden