Rechtbank Leeuwarden
Uit een klantwaarderingsonderzoek blijkt dat de Rechtbank Leeuwarden
vriendelijk en professioneel is
Bron: Rechtbank Leeuwarden
Datum actualiteit: 22-03-2002
Zes middelgrote rechtbanken, te weten Alkmaar, Dordrecht, Groningen,
Leeuwarden, Roermond en Zutphen, hebben in de periode augustus -
november 2001 gezamenlijk een Klantwaarderingsonderzoek gehouden. De
betrokken rechtbanken wilden weten hoe hun professionele partners,
waaronder de advocatuur, het openbaar ministerie en deurwaarders,
alsmede de rechtzoekenden (burgers) denken over hun dienstverlening en
welke zaken verbeterd kunnen worden. De uitkomsten van de onderzoeken
zijn gebundeld en samengevat in een rapport met de titel 'Open voor
publiek'. Dat rapport is op vrijdag 22 maart door voornoemde
rechtbanken aangeboden aan de voorzitter van de Raad voor de
Rechtspraak, dhr. mr. A.H. van Delden.
Het totale onderzoek is gehouden door PRISMA, een gemeenschappelijke
landelijke dienst van de Raad voor de Rechtspraak en het College van
Procureurs-Generaal. Deze dienst ondersteunt de rechterlijke
organisatie bij kwaliteitsverbetering. In Leeuwarden was er na het
uitzetten van de vragenlijsten een respons van respectievelijk 43%
(professionele partners) en 17% (rechtzoekenden), hetgeen
correspondeert met de totaal gemiddelde respons.
Positief imago.
De rechtbank Leeuwarden heeft een positief imago. Zowel de
rechtzoekenden als de professionele partners vinden de rechtbank
vriendelijk, professioneel en deskundig. Op algemene tevredenheid
scoort Leeuwarden bij de professionele partners 76,9% en bij de
rechtzoekenden 74,4%. De belangrijkste aspecten voor de rechtzoekenden
(burgers) zijn de wijze waarop zij worden bejegend door de portier, de
bodes en de rechter. Daarnaast wordt de rechter deskundig geacht, en
biedt deze de mensen ruim de gelegenheid om hun eigen verhaal te
vertellen.
Verbeterpunten.
De rechtzoekenden vinden over het algemeen de brieven zeer
begrijpelijk, maar men geeft aan dat men meer behoefte heeft aan
informatie over de wijze waarop een zitting verloopt en wat men van de
rechtbank kan verwachten. De wachttijden (voor aanvang van de
behandeling van de zaak) en het informeren daarover zouden verbeterd
moeten worden. De professionele partners beklagen zich daar ook over.
Daarnaast is die groep ontevreden over de doorlooptijden van zaken,
alsmede over de telefonische bereikbaarheid van griffiemedewerkers.
Zowel rechtzoekenden als professionele partners zijn tevreden over de
gebouwen en de zittingzalen, maar zijn minder tevreden over de privacy
van de wachtruimten.
Achtergrond.
Het onderzoek vond plaats in opdracht van de betrokken
gerechtsbesturen en past in het streven van de rechtbanken om de
mening van de 'klanten' over het eigen functioneren regelmatig te
toetsen. Nederland telt 19 rechtbanken. De komende tijd zullen ook
andere rechtbanken in het land een klantwaarderingsonderzoek laten
verrichten.
De volledige tekst van het onderzoek is te raadplegen op de website
van de rechterlijke macht:
www.rechtspraak.nl/over_rechtspraak/open_voor_publiek.pdf
Nadere informatie kunt u verkrijgen bij: mw. C.J. Pietersen,
communicatieadviseur, telefoon 058 - 234 1535, e-mail:
cjpietersen@dgd-lwd.minjust.nl
Rechtbank Leeuwarden
Postbus 1702
8901 CA Leeuwarden