Gemeente Haarlemmermeer
* Persberichten
+ 22 maart 2002
omlegging A9 weer een stap dichterbij
GEMEENTE WIL ONDERTEKENING INTENTIEOVEREENKOMST A9
De omlegging van de A9 heeft weer een nieuwe fase bereikt.
Portefeuillehouder M. Schoenmaker wil nog in april een
intentieovereenkomst ondertekenen met de meest betrokken publieke
en private partners, te weten gemeente Amsterdam, provincie
Noord-Holland, Schiphol en natuurlijk het ministerie van Verkeer &
Waterstaat. Wethouder Schoenmaker: "Wij hebben enige haast, want we
willen graag vóór de Tweede Kamerverkiezingen met deze minister nog
tot een intentieovereenkomst komen".
In de brief van Rijkswaterstaat Noord-Holland van november vorig
jaar werd gemeente Haarlemmermeer duidelijk gevraagd een financieel
overzicht te geven van de omlegging. Daarnaast is regionaal
draagvlak voor de omlegging voor het ministerie een belangrijke
voorwaarde. Het gemeentelijke raadsvoorstel dat er nu ligt, laat
zien dat aan beide zaken wordt voldaan. Allereerst is met partijen
afgesproken te komen tot een intentieovereenkomst richting de
minister, waaruit blijkt dat publieke en private partijen positief
zijn over de omlegging. De intentieovereenkomst moet binnen een
jaar leiden tot een samenwerkingsovereenkomst waarin de partijen
zich definitief vastleggen op concrete afspraken over financiële
bijdragen aan de omlegging.
Daarnaast zijn er ook heldere financiële uitgangspunten. Het saldo
van de kosten en opbrengsten van de omlegging laat nu nog een
tekort zien van ¤ 11,5 miljoen (op een totaalbedrag van ¤
217,2 miljoen (ex. BTW) voor de aanleg). In dit tekort is rekening
gehouden met een maximale bijdrage van de gemeente van ¤ 15,3
miljoen. Er liggen echter kansen in de zin van optimalisaties van
circa ¤ 76 miljoen. Het gaat dan bijvoorbeeld om een andere
uitvoering van aansluitingen, een andere manier van het berekenen
van verwerkingskosten en hogere grondopbrengsten dan nu geraamd.
Wethouder Schoenmaker: "Ik wil de minister nu vragen de
intentieovereenkomst te ondertekenen met ons. Gezien het draagvlak
in de regio, het geringe financiële tekort en de enorme voordelen
van omlegging, is dit ook voor haar een opsteker. Bovendien voldoet
de intentieovereenkomst geheel aan de voorwaarden van de minister:
de omlegging kost haar geen euro meer, het is de meest duurzame
oplossing voor Badhoevedorp en de regio en de minister kan tóch ook
tijdelijk benutten om de urgente verkeersproblemen op het huidige
A9-tracé het hoofd te bieden. Maar dan moet de omgelegde A9 er
natuurlijk wèl komen. Wat mij betreft is de minister nu aan zet".
Het raadsvoorstel wordt maandag 25 maart besproken in de commissie
Ruimte, Economie, Grondbedrijf en Luchthavenzaken. Daarna buigt de
nieuwe gemeenteraad zich donderdag 4 april over het voorstel.
Daarin wordt tevens ¤ 400.000 gevraagd voor ambtelijke
begeleiding in de intentiefase.
Aan deze tekst kunt u geen rechten ontlenen