EVO, Ondernemersorganisatie voor logistiek en transport
http://www.evo.nl
Dodehoekspiegel zo snel mogelijk verplicht stellen
Verladersorganisatie EVO is tevreden over de uitkomsten van het
overleg met minister Netelenbos vanmiddag voor een versnelde oplossing
van de dodehoekproblematiek bij vrachtauto's.
EVO constateert dat er overheid en bedrijfsleven eensgezind zijn om op
zo kort mogelijk termijn op alle vrachtautoâs in Nederland een spiegel
of camera te monteren.
Op voorstel van EVO gaat minister Netelenbos onderzoeken of het
mogelijk is om alle vrachtauto-eigenaren aan te schrijven die nog geen
dodehoekspiegel gebruiken. Ook komt er een voorlichtingscampagne om
andere verkeersdeelnemers te wijzen op het gevaar van de dode hoek.
In 2000 sloten overheid en bedrijfsleven een convenant om de aanschaf van dodehoekspiegels te stimuleren. Inmiddels zijn 55.000 vrachtautoâs voorzien van een dodehoeksysteem zonder dat er een wettelijke verplichting geldt. Per maand komen er bijna vijfduizend spiegels bij. Nederland is daarmee absoluut koploper in Europa.
EVO algemeen directeur Dick van den Broek Humphreij benadrukte dat de dodehoekspiegel niet álle ongelukken kan voorkomen. Volgens hem moet er nog veel meer gebeuren om het verkeer veiliger te maken. Dit is niet alleen de verantwoordelijkheid van het vrachtverkeer.
Van den Broek Humphreij pleit voor meer verkeersonderwijs op basis- en
middelbare scholen. Veel voetgangers en fietsers zijn zich onvoldoende
bewust van de positie van de vrachtauto en de chauffeur in het drukke
verkeer. Ook gemeenten kunnen veel meer doen om dit soort ongelukken
te voorkomen. Een simpele maatregel is om de stoplichten zo af te
stellen dat rechtsafslaande vrachtauto's en fietsers niet
tegelijkertijd groen licht krijgen.
Vooruitlopend op de wettelijke invoering blijft EVO zich inzetten om
zoveel mogelijk vrachtautoâs van dodehoekspiegels te laten voorzien.
EVO adviseert verladers alleen in zee te gaan met vervoerders die
gebruik maken van dodehoekspiegels.