Rechtbank Groningen



Persbericht klantwaarderingsonderzoek rechtbank Groningen
Bron: Rechtbank Groningen

Datum actualiteit: 22-03-2002

Groningen, 22 maart 2002

Waardering voor dienstverlening rechtbanken

Ruim driekwart van de mensen die met rechtspraak in aanmerking komen, is tevreden over de belangrijkste aspecten van de dienstverlening door de rechtbanken. Duidelijke wensen zijn een uitgebreidere motivering van rechterlijke beslissingen en meer rechtseenheid in uitspraken. Dit zijn de belangrijkste uitkomsten van een klantwaarderingsonderzoek onder zes middelgrote rechtbanken, dat eind vorig jaar werd gehouden en waarvan de resultaten thans beschikbaar zijn.

De onderzochte rechtbanken zijn gevestigd in Alkmaar, Dordrecht, Groningen, Leeuwarden, Roermond en Zutphen. De betrokken rechtbanken wilden weten hoe professionele partners en rechtzoekenden denken over hun dienstverlening en welke zaken verbeterd kunnen worden. De uitkomsten van de onderzoeken zijn gebundeld en samengevat in een rapport met de titel `Open voor publiek' dat vandaag is aangeboden aan de voorzitter van de Raad voor de Rechtspraak in Den Haag.

Het onderzoek is gehouden onder 1.700 personen. Hiervan behoorden er circa duizend tot de zgn. professionele partners, personen die uit hoofde van hun functie nauw bij de genoemde rechtbanken zijn betrokken, zoals advocaten, professioneel gemachtigden, deurwaarders en officieren van justitie. De overige 700 respondenten waren rechtzoekenden. Het onderzoek is uitgevoerd door Prisma, een gemeenschappelijke landelijke dienst van de Raad voor de Rechtspraak en het College van Procureurs-Generaal. Deze dienst ondersteunt de rechterlijke organisatie bij kwaliteitsverbetering. De resultaten van de rechtbank Groningen zijn gebaseerd op 182 ingevulde vragenlijsten van professionele partners en 37 vragenlijsten van rechtzoekenden. Het bescheiden aantal door rechtzoekenden ingevulde vragenlijsten, noopt tot enige terughoudendheid bij de interpretatie van de uitkomsten.

Positief imago
De rechtbanken - en dat geldt ook voor de rechtbank Groningen - hebben een positief imago. Zowel de rechtzoekenden als de professionele partners vinden de rechtbanken vriendelijk en professioneel. Gemeten over de zes gerechten is een grote meerderheid van de partners (zeer) tevreden. Op de vraag naar de algemene tevredenheid met de rechtbank Groningen antwoordt bijna 95% van de professionele partners en 87,% % van de rechtzoekende met de kwalificatie (zeer) tevreden of neutraal. De belangrijkste aspecten voor rechtzoekenden zijn de deskundigheid van de rechter en de ruimte die zij krijgen om hun verhaal te doen. De landelijke tevredenheid hierover is vrij groot: 72 respectievelijk 82 procent. Als het gaat om de voorbereiding van de zaak doen de griffies hun werk goed. De meeste respondenten vinden bodes en portiers vriendelijk en behulpzaam, zo blijkt uit het onderzoek.

Verbeterpunten
De verbeterpunten voor de rechtbank Groningen komen overeen met het landelijke beeld.
Minder tevreden is men over de rechtseenheid. Volgens de onderzoekers zouden afstemming en jurisprudentieoverleg bevorderd dienen te worden. Ook de motivering van beslissingen kan beter worden afgestemd op de wensen van de klanten. De landelijke kritiek op de privacy van en voorzieningen in de gerechtsgebouwen wordt door de Groningse respondenten niet gedeeld. Kritiek is er ook in Groningen op de lange wachttijden voor de zitting, de te lange doorlooptijd van zaken en de telefonische bereikbaarheid. Ook vindt men dat de rechtbanken betere informatie kunnen geven over de wijze waarop een zitting verloopt en wat men van de rechtbank kan verwachten. De rechtzoekenden uiten enige ontevredenheid over een aantal aspecten van het rechterlijk handelen op de zitting.

Het onderzoek vond plaats in opdracht van de betrokken gerechtsbesturen en past in het streven van de rechtbanken om de mening van `klanten' over het eigen functioneren regelmatig te toetsen. Voor de rechtbank Groningen betekenen de onderzoeksresultaten bovendien een impuls voor de verdere verbetering van de organisatie. De komende tijd zullen ook andere rechtbanken in het land een klantwaarderingsonderzoek laten verrichten.

De volledige tekst van het onderzoeksrapport is te raadplegen op de website van de rechterlijke macht,
www.rechtspraak.nl/over_rechtspraak/open_voor_publiek.pdf