Rechtbank Groningen
Persbericht klantwaarderingsonderzoek rechtbank Groningen
Bron: Rechtbank Groningen
Datum actualiteit: 22-03-2002
Groningen, 22 maart 2002
Waardering voor dienstverlening rechtbanken
Ruim driekwart van de mensen die met rechtspraak in aanmerking komen,
is tevreden over de belangrijkste aspecten van de dienstverlening door
de rechtbanken. Duidelijke wensen zijn een uitgebreidere motivering
van rechterlijke beslissingen en meer rechtseenheid in uitspraken. Dit
zijn de belangrijkste uitkomsten van een klantwaarderingsonderzoek
onder zes middelgrote rechtbanken, dat eind vorig jaar werd gehouden
en waarvan de resultaten thans beschikbaar zijn.
De onderzochte rechtbanken zijn gevestigd in Alkmaar, Dordrecht,
Groningen, Leeuwarden, Roermond en Zutphen. De betrokken rechtbanken
wilden weten hoe professionele partners en rechtzoekenden denken over
hun dienstverlening en welke zaken verbeterd kunnen worden. De
uitkomsten van de onderzoeken zijn gebundeld en samengevat in een
rapport met de titel `Open voor publiek' dat vandaag is aangeboden aan
de voorzitter van de Raad voor de Rechtspraak in Den Haag.
Het onderzoek is gehouden onder 1.700 personen. Hiervan behoorden er
circa duizend tot de zgn. professionele partners, personen die uit
hoofde van hun functie nauw bij de genoemde rechtbanken zijn
betrokken, zoals advocaten, professioneel gemachtigden, deurwaarders
en officieren van justitie. De overige 700 respondenten waren
rechtzoekenden. Het onderzoek is uitgevoerd door Prisma, een
gemeenschappelijke landelijke dienst van de Raad voor de Rechtspraak
en het College van Procureurs-Generaal. Deze dienst ondersteunt de
rechterlijke organisatie bij kwaliteitsverbetering.
De resultaten van de rechtbank Groningen zijn gebaseerd op 182
ingevulde vragenlijsten van professionele partners en 37 vragenlijsten
van rechtzoekenden. Het bescheiden aantal door rechtzoekenden
ingevulde vragenlijsten, noopt tot enige terughoudendheid bij de
interpretatie van de uitkomsten.
Positief imago
De rechtbanken - en dat geldt ook voor de rechtbank Groningen - hebben
een positief imago. Zowel de rechtzoekenden als de professionele
partners vinden de rechtbanken vriendelijk en professioneel. Gemeten
over de zes gerechten is een grote meerderheid van de partners (zeer)
tevreden. Op de vraag naar de algemene tevredenheid met de rechtbank
Groningen antwoordt bijna 95% van de professionele partners en 87,% %
van de rechtzoekende met de kwalificatie (zeer) tevreden of neutraal.
De belangrijkste aspecten voor rechtzoekenden zijn de deskundigheid
van de rechter en de ruimte die zij krijgen om hun verhaal te doen. De
landelijke tevredenheid hierover is vrij groot: 72 respectievelijk 82
procent. Als het gaat om de voorbereiding van de zaak doen de griffies
hun werk goed. De meeste respondenten vinden bodes en portiers
vriendelijk en behulpzaam, zo blijkt uit het onderzoek.
Verbeterpunten
De verbeterpunten voor de rechtbank Groningen komen overeen met het
landelijke beeld.
Minder tevreden is men over de rechtseenheid. Volgens de onderzoekers
zouden afstemming en jurisprudentieoverleg bevorderd dienen te worden.
Ook de motivering van beslissingen kan beter worden afgestemd op de
wensen van de klanten. De landelijke kritiek op de privacy van en
voorzieningen in de gerechtsgebouwen wordt door de Groningse
respondenten niet gedeeld. Kritiek is er ook in Groningen op de lange
wachttijden voor de zitting, de te lange doorlooptijd van zaken en de
telefonische bereikbaarheid. Ook vindt men dat de rechtbanken betere
informatie kunnen geven over de wijze waarop een zitting verloopt en
wat men van de rechtbank kan verwachten. De rechtzoekenden uiten enige
ontevredenheid over een aantal aspecten van het rechterlijk handelen
op de zitting.
Het onderzoek vond plaats in opdracht van de betrokken
gerechtsbesturen en past in het streven van de rechtbanken om de
mening van `klanten' over het eigen functioneren regelmatig te
toetsen. Voor de rechtbank Groningen betekenen de onderzoeksresultaten
bovendien een impuls voor de verdere verbetering van de organisatie.
De komende tijd zullen ook andere rechtbanken in het land een
klantwaarderingsonderzoek laten verrichten.
De volledige tekst van het onderzoeksrapport is te raadplegen op de
website van de rechterlijke macht,
www.rechtspraak.nl/over_rechtspraak/open_voor_publiek.pdf