Blauw New Media



----------- PERSBERICHT ----------------

MEDIA MAKEN FORTUYN TOT WINNAAR, KIEZER GELOOFT IN PAARSE PUINHOPEN

Politieke Issue Barometer, rapport 2- 20 maart 2002

De recente gemeenteraadsverkiezingen werpen hun schaduw vooruit op de a.s. verkiezingen voor de Tweede Kamer. Voortdurend wordt in de media aan Fortuyn succes toegeschreven, zeker na de winst van Leefbaar Rotterdam bij de gemeenteraadsverkiezingen en het erop volgende nachtelijke lijsttrekkersdebat. Melkert (PvdA) en Dijkstal (VVD) worden als verliezers afgeschilderd. Fortuyn is ook de politicus die aan de kiezers het meeste opgevallen is in het nieuws. De kiezers achten paars verantwoordelijk voor veel nationale problemen enheroverwegen massaal hun stemvoorkeur.

Dit zijn enkele conclusies uit door de Vrije Universiteit Amsterdam en Blauw Research Rotterdam gehouden verkiezingsonderzoeken. Aan het Blauw internetsurvey namen van 8 maart tot 12 maart 787 personen deel. De hier gerapporteerde uitkomsten van het VU-mediaonderzoek hebben vooralsnog betrekking op de berichtgeving in vier landelijke dagbladen (NRC, AD, Volkskrant en Trouw) over de eerste 10 weken van 2002. De nadruk wordt hier gelegd op het nieuws uit de week van de gemeenteraadsverkiezingen en de daaraan voorafgaande week (weeknummers 9 en 10).

Media-aandacht

De journalistiek grijpt de gemeenteraadsverkiezingen aan om de winnaars en verliezers van de verkiezingen voor de Tweede Kamer aan te wijzen. Fortuyn lukt het om met lijst Leefbaar Rotterdam vanuit het niets, 17 zetels in de Rotterdamse gemeenteraad te behalen. Fortuyn krijgt van alle lijsttrekkers veruit de meeste aandacht, na de gemeenteraadsverkiezingen zelfs 61%. Ook PvdA-lijsttrekker Melkert trekt veel aandacht (22%). Melkert wordt daarbij als chagrijnige verliezer aangemerkt, Fortuyn als de glorieuze overwinnaar. Van de gevestigde partijen wordt uitsluitend aan het CDA succes toegeschreven, maar na de gemeenteraadsverkiezingen vermindert de hoeveelheid aandacht voor deze partij. PvdA en VVD oogsten van alle partijen ook de meeste kritiek.

Media issues

De thema`s die voor de PvdA en de VVD in 1994 en 1998 een belangrijk motief vormden voor de vorming van een paars kabinet, spelen momenteel in het nieuws een ondergeschikte rol. Werkgelegenheid of het "rechtse" thema van de staatsschuld krijgen weinig aandacht. Het "linkse" thema sociale zekerheid staat wel op de politieke agenda. De oplaaiende WAO-discussie is daar met name debet aan. Alle partijen nemen hier negatieve of defensieve standpunten in. Fortuyn en Leefbaar Nederland keren zich het hardst tegen de uitwassen van de sociale zekerheid. De VVD kiest in de laatste weken een hardere stellingname dan daarvoor. T.a.v. de thema`s asielzoekers en criminaliteit lijken de standpunten van de VVD eveneens te verharden. Naast sociale zekerheid, asielzoekers en criminaliteit, krijgen gezondheidszorg, onderwijs, bestuurlijke vernieuwing en bereikbaarheid de nodige aandacht. D66 profileert zich met gezondheidszorg hoewel de kiezers een zeer negatief oordeel hebben over het D66-beleid op dit vlak.

Paarse puinhopen

Gevraagd naar de politieke voorkeuren van de Nederlandse bevolking lijkt de opmars van Lijst Fortuyn zich voort te zetten. Ook in de weken 9 en 10 is Fortuyn in het nieuws volgens de kiezers veruit de meest opvallende politicus (70%). Dit gaat ten koste van de regeringspartijen PvdA en VVD. Het CDA handhaaft zich vooralsnog. De kiezers geven de paarse coalitie de schuld van een groot aantal problemen. Het maakt daarbij - ondermeer - wel uit, welke politieke voorkeur iemand heeft.
Een meerderheid van de kiezers met een voorkeur voor het CDA, de ChristenUnie, SP, SGP en de Lijst Fortuyn geeft paars de schuld van de problemen met gezondheidszorg, onderwijs, veiligheid, enzovoorts. Opmerkelijk is dat ook 43% van de VVD-kiezers de "eigen" paarse coalitie daarvan de schuld geeft. Van de D66- en PvdA-kiezers geeft slechts ruim 30% paars de schuld.
Pim Fortuyn-aanhangers scoren qua politieke kennis gemiddeld laag. Lager dan de huidige aanhang van welke zittende partij in de Tweede Kamer dan ook. Toch menen zij, dat de paarse partijen schuldig zijn aan de problemen in het land. Kennelijk spreekt Pim Fortuyn kiezers aan, die geloven in de maakbaarheid van de samenleving. En dat in een doelgroep van kiezers met weinig politieke kennis, die doorgaans geen politieke oorzaken voor problemen ontwaart.
Vooral bij de problemen met gezondheidszorg, onderwijs, sociale zekerheid, de NS, de files en de asielzoekers krijgt paars de schuld. Bij problemen zoals de ESF-affaire, gezinsvraagstukken, de hoge werkdruk, milieuvervuiling en werkloosheid wordt de schuld slechts door een minderheid bij paars gelegd.

Steun en succes

Tussen het einde van de weken 8 en 10 deden zich op de kiezersmarkt grote veranderingen voor. Bijna een op de drie respondenten blijkt een andere politieke voorkeur ontwikkeld te hebben. Alleen Lijst Fortuyn, het CDA en de ChristenUnie slaagden erin 80% of meer van hun kiezers vast te houden. De paarse regerings-partijen verliezen een groot deel van hun kiezers. Lijst Fortuyn, het CDA, maar ook D66 mogen zich verheugen in een toestroom van nieuwe kiezers. Groen Links en de SP kunnen met nieuwe kiezers het verlies van hun kiezers, die naar Fortuyn of PvdA stromen, niet compenseren. Dit spoort met de toonzetting van het nieuws. Fortuyn weet de media-aandacht op zich te vestigen met omstreden standpunten. De media meten zijn successen breed uit. De paarse regeringspartijen slagen er niet in hun eigen agenda naar voren te brengen. Volgens de kranten is paars aan de verliezende hand. De kiezers oordelen dat paars verantwoordelijk is voor veel nationale problemen.

Voor nadere informatie over de inhoud van dit persbericht kan contact worden opgenomen met prof. J. Kleinnijenhuis, (VU Amsterdam), tel. 020 4446805 of L. Duivenvoorde, (Blauw Research Rotterdam), tel. 010-4000916 of 06-54626850.


---

Noot voor de pers: Voor meer informatie kunt u contact opnemen met: Lejo Duivenvoorde
lejod@blauw.com
0031-10-4000900
Blauw Research BV

Over Blauw: Blauw Research is het snelst groeiende onderzoeksbureau in Nederland met 90 medewerkers en een omzet van 7 mln. Euro. Internet staat centraal in de strategie van Blauw, een full-service onderzoekspartner op het gebied van klant- en medewerkerrelaties, corporate image, merk-, en communicatievraagstukken en (nieuwe) media. Blauw is vooral actief in de IT-markt, telecommunicatie, financiële services en e-business.

Disclaimer: "Hoewel wij ernaar streven om correcte en actuele informatie te verschaffen, kunnen wij niet garanderen dat de informatie juist is op het moment waarop deze ontvangen wordt of dat de informatie na verloop van tijd nog steeds juist is. Op grond van de informatie dienen derhalve geen acties te worden ondernomen zonder voorafgaand deskundig advies." © Blauw Research 2001