Blauw New Media
----------- PERSBERICHT ----------------
Accountancybranche wordt bekender en ruimer
Rotterdam, 18 maart 2002 - Studenten die zich voorbereiden op een
carrière in de accountancy raken steeds vertrouwder met de branche. Zo
genieten niet alleen alle werkgevers in deze branche een hogere
spontane bekendheid dan vorig jaar, de student betrekt ook vaker
niet-accountantskantoren in zijn keuze. Met name banken en de overheid
kunnen van deze trend profiteren. Dit blijkt uit het jaarlijkse
arbeidsmarktonderzoek onder studenten van Blauw Research, de Image &
Performance Arbeidsmarkt Monitor Accountancy. In het onderzoek, dat
werd gehouden in november en december 2001, werden in totaal 427
studenten ondervraagd naar de bekendheid en het imago van en hun
voorkeur naar werkgevers in de accountancy.
Spontane bekendheid fors toegenomen
De student noemt dit jaar spontaan gemiddeld 4,7 mogelijke werkgevers,
in tegenstelling tot 3,6 vorig jaar. Bestond de top-5 toen nog uit de
Big Five (PricewaterhouseCoopers, KPMG, Ernst & Young, Deloitte &
Touche en Andersen), dit jaar hebben ABN AMRO en ING zich in de top
van het klassement genesteld (met een bekendheid 48% en 37% op de
plaatsen 5 en 6). Daarmee is de Big Five gedecimeerd tot 4. Andersen
staat met 36% op een zevende plaats. Opmerkelijk is ook de grote
sprong van het Ministerie van Financiën van 5% naar 25%. Blijkbaar
werpt de integrale wervingscampagne van het Rijk haar vruchten af.
Imago onveranderd
Over het algemeen vertoont het imago van de werkgevers niet al te
grote wijzigingen. Alleen kleinere kantoren zoals Berk, BDO en Mazars
Paardekooper Hoffman laten een kleine, significante imagoverbetering
zien. Dit komt met name door de perceptie van de student dat deze
kantoren een goede begeleiding geven het meest belangrijk geachte
aspect aan een werkgever. De grote kantoren beschikken over een goed,
sterk en stabiel imago. Dat een grotere bekendheid niet altijd leidt
tot een beter imago ondervinden de banken: hun imago is op bijna alle
aspecten licht gedaald. Opgemerkt dient te worden dat berichtgeving
over het ENRON-debâcle pas na de veldwerkperiode in het nieuws was.
Voorkeur van student vooral voor kantoren en banken
De voorkeur van de accountancystudent voor een mogelijke werkgever
ligt met name bij de grote kantoren en banken. Kleinere kantoren
profiteren dus nog niet van de lichte imagoverbetering. Alleen het
Ministerie van Financiën ziet haar voorkeurspositie onder impuls van
een verhoogde bekendheid sterk toenemen.
---
Noot voor de pers: Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
Sascha Weil
saschaw@blauw.com
0031-10-4000900
Blauw Research BV
Over Blauw: Blauw Research is het snelst groeiende onderzoeksbureau in
Nederland met 90 medewerkers en een omzet van 7 mln. Euro. Internet
staat centraal in de strategie van Blauw, een full-service
onderzoekspartner op het gebied van klant- en medewerkerrelaties,
corporate image, merk-, en communicatievraagstukken en (nieuwe) media.
Blauw is vooral actief in de IT-markt, telecommunicatie, financiële
services en e-business.
Disclaimer: "Hoewel wij ernaar streven om correcte en actuele
informatie te verschaffen, kunnen wij niet garanderen dat de
informatie juist is op het moment waarop deze ontvangen wordt of dat
de informatie na verloop van tijd nog steeds juist is. Op grond van de
informatie dienen derhalve geen acties te worden ondernomen zonder
voorafgaand deskundig advies." © Blauw Research 2001