COMMISSARIAAT VOOR DE MEDIA

Overal in mediasector drie partijen dominant

Hilversum, 21 maart 2002

Vandaag presenteert commissaris Inge Brakman namens het Commissariaat voor de Media het rapport 'Mediaconcentratie in beeld'. Het rapport geeft een overzicht van mediaconcentratie bij de sectoren dagbladen, radio en televisie en een analyse van de kabelsector. In 2000 gaf de staatssecretaris van OCenW, Rick van der Ploeg, namens het kabinet opdracht een monitor op te zetten van concentratiebewegingen in de mediasector.

Per sector zijn steeds drie sterke marktpartijen actief. Er lijkt sprake te zijn van een soort 'wet van drie'. Daarmee is de aanbiedersmarkt van de media sterk geconcentreerd. Bij de dagbladen is 90% van de landelijke en regionale dagbladen in handen van drie grote uitgevers. Bij televisie behalen drie grote aanbieders een kijkersaandeel van ruim 84%. In de kabelsector bedienen drie bedrijven eveneens ruim 84% van de markt. Het Commissariaat stelt voor wettelijke maatregelen te nemen om bij de dagbladen en de televisie verdere concentratie te voorkomen.

De markt van dagbladen is overgeconcentreerd. Bij de landelijke dagbladen zijn twee uitgevers dominant. PCM Uitgevers bereikt met vier dagbladen 54,8% van de markt en De Telegraaf met één dagblad 40,5%. Op de totale regionale markt heeft Wegener een aandeel van 52,5%. Het ontwikkelen van een actiever persbeleid door de overheid wordt dringend geadviseerd. Het Bedrijfsfonds voor de Pers dient de mogelijkheid te krijgen om binnen concerns dagbladen te ondersteunen. Het oprichten van een platform met daarin een vertegenwoordiging van de dagbladsector om te komen tot stimuleringsmaatregelen, wordt eveneens geadviseerd. Ter voorkoming van verdere concentratie wordt een wettelijk maximum marktaandeel voorgesteld.

De televisiesector vertoont minder concentratie dan de dagbladsector. Toch is hier ook sprake van een sterke concentratie. Wat de commerciële televisie betreft wordt voorgesteld een maximum marktaandeel van 30% wettelijk vast te stellen, waardoor voor de toekomst een duidelijke grens wordt getrokken. Voorts wordt nader onderzoek geadviseerd. Met name de mate van onafhankelijkheid van het informatieaanbod van zenders vraagt om nader onderzoek.

Wat de radio betreft wordt vanwege de gewenste pluriformiteit gepleit voor een gedeeltelijk gewogen verdeling van de etherfrequenties volgens een inhoudelijk format. Om te komen tot volwaardige concurrentie tussen de diverse informatieve zenders dient gestreefd te worden naar een landelijk bereik van één van de commerciële informatieve zenders.

De kabelsector biedt in vergelijking met andere Europese landen een behoorlijk aanbod voor een redelijke prijs. Met name het stagneren van de digitalisering wordt als probleem gesignaleerd. Een goed geregeld toegangsregime voor iedere aanbieder met daarbij een toenemend belang van de rol van programmaraden moet leiden tot een goed tegenwicht tegen het monopolie van de drie kabelbedrijven.


---
Noot voor de redactie