Partij van de Arbeid

PERSBERICHT PVA

Den Haag, 21 maart 2002

PVDA: GULLE GEVER AAN GOEDE DOELEN BETER BESCHERMEN

"De gulle gever moet beter worden beschermd tegen activiteiten van schimmige en malafide instellingen die zich bezighouden met goede doelen". Dat is de kern van de inbreng van Peter van Heemst, namens de PvdA-fractie woordvoerder bij het algemeen overleg van heden over de regels die bestaan voor liefdadigheidsacties. Nederland is een gul land en dat betekent dat de gever er op moet kunnen rekenen dat zijn giften op de plaats van bestemming terechtkomen en dat er geen geld aan de strijkstok blijft hangen.

Van Heemst: "Er is een aantal nieuwe maatregelen nodig dat er voor zorgt dat we het kaf van het koren scheiden. Allereerst moet er eerder kunnen worden opgetreden tegen de zogeheten look-a-likes, dat zijn vaak agressief werkende instellingen die qua naam en presentatie dicht tegen bekende, bonafide liefdadigheidsinstellingen aankruipen en dus gebruik maken van de verwarring die ze bij het grote publiek stichten. Het Centraal Bureau Fondsenwerving (CBF) zou snel een onderzoek moeten instellen naar de achtergrond en handelwijze van nieuwkomers waaraan een luchtje zit en zo nodig een publieke waarschuwing laten uitgaan om geen geld te geven aan een dergelijke instelling.

In de tweede plaats is er veel voor te zeggen de fiscale faciliteiten voor goede doelen te koppelen aan het wel of niet beschikken over het keurmerk van het CBF. De fiscus geeft een geweldige subsidie aan goede doelen: er wordt bij de belastingaangifte zo'n 600 miljoen euro in aftrek gebracht en dat kost de schatkist ongeveer 220 miljoen euro. Het ligt voor de hand die faciliteit alleen nog maar toe te staan als we te maken hebben met een instelling, die het CBF-keurmerk mag hanteren.

Tot slot is het met de naamsbekendheid van het CBF-keurmerk nog droevig gesteld: weliswaar is die opgelopen van 10 naar 20% van de bevolking maar dat is veel en veel te laag om de bescherming te bieden waar de gevers recht op hebben. Pas als het percentage wordt opgevoerd naar 70% of meer krijgt het keurmerk de status, die nodig is om het publiek een bewuste keuze te laten maken".

Woordvoerder: Peter van Heemst 070-318 2791/06-35 68 44 08